Nový most u R55 pustne. Je potřeba, ale nikdo ho nechce

Karel Toman
23. 10. 2011 7:45
Obce odmítají přebírat dálniční stavby, které je mohou finančně zruinovat
Most od Pravčic na Hulín je zatarasen opravdu poctivě. Prý z bezpečnostních důvodů.
Most od Pravčic na Hulín je zatarasen opravdu poctivě. Prý z bezpečnostních důvodů. | Foto: Karel Toman

Pravčice - Vyjevený řidič zpomalí, ruční brzda vrzne a pět mladých lidí v autě s ústeckou značkou si zmateně ukazuje v autoatlasu.

Prázdný most přes R55 před nimi zatarasují betonové bloky s nasprejovaným nápisem Vítejte v Pravčicích. Je to most, který nikdo nechce, i když by ho místní potřebovali jako sůl.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tuto zcela novou stavbu za 25 milionů korun  zavřelo, protože ji Pravčice na Kroměřížsku odmítají převzít do svého majetku. A podle všeho nejsou samy.

Pravčice leží poblíž největší mimoúrovňové křižovatky na Moravě spojující dálnici D1 s rychlostní silnicí R55 a v budoucnu i R49.

V sousedním, asi dva kilometry vzdáleném Hulíně mají Pravčičané práci, obchody, úřady a lékaře, jejich děti tam chodí do školy a do kroužků. Teď se tam pěšky nebo na kole dostanou jen podchodem vedle potoka pod dálnicí.

Když stoupne voda, musí děti mezi náklaďáky

"Když stoupne voda, je podchod půl metru pod vodou a Pravčice jsou odříznuty od Hulína," vysvětluje starosta Pravčic Jaroslav Šašek.

Během deseti minut v úterý po poledni prošli podchodem čtyři cyklisté, jeden školák, dvě dívky a pes. Až voda stoupne, budou i oni muset jít asi pětikilometrovou zacházkou po velmi vytížené hlavní silnici bez chodníků, na kterou ústí dva sjezdy z dálnice a kudy za den projedou stovky aut včetně těžkých náklaďáků.

"Maminky s kočárkem se jiným způsobem do Hulína nedostanou," tvrdí starosta. A betonové bloky sahající pečlivě od svodidla ke svodidlu zataraseného mostu mu dávají za pravdu.

Tam vzadu je most přes potok a vede k podjezdu pod R55. I v poledne ve všední den je tu rušno. V podjezdu se ale voda pravidelně vylévá z břehů.
Tam vzadu je most přes potok a vede k podjezdu pod R55. I v poledne ve všední den je tu rušno. V podjezdu se ale voda pravidelně vylévá z břehů. | Foto: Karel Toman

"Veškeré dopravní značení, které označovalo, že je ten most neprůjezdný, se ztratilo. Auta přijedou k zátarasu a otáčejí se zpátky," vysvětluje starosta, kde se u zavřeného mostu ze strany od Hulína vzalo v úvodu zmíněné zbloudilé auto.

Po hlavní silnici přes město ale musejí se svými kombajny a traktory jezdit taky místní zemědělci, kteří mají za dálnicí pole.

"Mají tam desetikilometrovou zajížďku. Kdyby to byla jedna fúra, ale on tam jede třeba pětkrát šestkrát za den. A když jsme měli jednání s ŘSD, tak mi tam jeden pán řekl, že to není jeho problém, že ho to nezajímá," vzpomíná starosta.

Starosta: Vnímám to jako vydírání

"Vnímám to jako vydírání. Oni se snaží dosáhnout toho, aby nám lidi začali nadávat, že jsme to zavinili my," tvrdí starosta Šašek.

ŘSD ale obvinění z vydírání odmítá. Most je prý zavřený z bezpečnostních důvodů, protože dokud se nevyjasní, komu patří, všechno, co se na něm stane, by podle mluvčí Niny Ledvinové padalo na zodpovědnost ŘSD.

Pravčice podle ní především chtěly, aby ŘSD most postavilo. "Dodali jsme, co si obec objednala," tvrdí Ledvinová. Usnesením zastupitelstva ještě za předchozího starosty pak Pravčice převzaly postavený most do správy. Podle ředitelství to znamená, že jim patří. Všechno tak bylo na dobré cestě, dokud nový starosta Šašek nezačal "věci komplikovat."

V Pravčicích, kterým dálnice přetnula starou cestu na Hulín, aby ji pak zase propojila novým mostem, to ale vidí jinak.

Podchod vede po náplavce potoka přitékajcího z pod Hostýnských vrchů. Když taje nebo déle prší, je půl metru pod vodou.
Podchod vede po náplavce potoka přitékajcího z pod Hostýnských vrchů. Když taje nebo déle prší, je půl metru pod vodou. | Foto: Karel Toman

"Kdo by se o to staral? Nejsou peníze na dědinu. Postavili tu dálnici, tak ať se starají oni," uvažuje ve dveřích svého domu pan Luboš.

"My jsme tu dálnici nepotřebovali. Kdo ji potřeboval? Zlín. Tak ať si to vezme," pohodí hlavou zemědělec v traktoru na poli u mostu směrem, kde tuší krajské město. Jméno sdělit odmítá. "Když se v Hulíně stavěl železniční podjezd, jezdilo všechno přes Pravčice. To jsme jim byli dobří. A teď to nejde."

Právě o takové hlasy se starosta Šašek jako správce obecního majetku opírá.

ŘSD se o most soudilo na Jihlavsku. Prohrálo

"V roce 2002 zastupitelstvo obce přijalo usnesení, že se o ten most bude starat. To znamená, že ho převezme do správy. Ne do majetku. Navíc usnesení zastupitelstva se dá kdykoliv revokovat. To oni pořád nechtějí pochopit," tvrdí starosta, podle kterého správa mostu znamená například odklízení sněhu.

ŘSD si tento pojem vykládá jinak. "Jsme majetkovým správcem rychlostních silnic a dálnic a nemůžeme proto spravovat místní komunikaci. Slyšíte to v tom názvu? Místní je od toho, že to spravují místní obce. To je dáno zákonem," vysvětluje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Když se ale ŘSD soudilo s Kamenicí na Jihlavsku, komu patří rozpadající se most přes D1, prohrálo. "Soud zároveň zamítá žádost ŘSD označit za majitele městys Kamenice," uvedl soudce Martin Lála v reportáži TV Nova.

Náklady na opravu mostu se tam vyšplhaly skoro na 30 milionů, zatímco Kamenice má rozpočet 20 milionů. „To jsou ještě bohatí. Náš rozpočet je sedm milionů," přechází starosta Šašek k jádru problému.

Připomeňte si, jak se R55 v okolí Hulína a Pravčic stavěla

"Volali mi tady z Přerovska. Před čtyřiceti lety převzali za předsedy MNV most přes železnici, a dnes mu tam nemůžou přijít na jméno. Mají s tím existenční problémy," vzpomíná starosta.

"Zhruba 60 procent mostů v republice je ve špatném stavu. Rok od roku se to procento zvyšuje. Co bude za dvacet let? To těžko někdo odhadne, ale určitě to lepší nebude. Letos spravovali na Vysočině most stejné velikosti za 26 milionů. To jsou pro naši obec nepřijatelné peníze," trvá na svém starosta Šašek.

A se stejným problémem podle svých slov zdaleka není sám.

Most může být pro obec likvidační

"Tvrdili nám, že jsme jediná obec v České republice, která dělá problémy. Když se to ale dostalo do televize a do novin, tak se mi začali ozývat kolegové s celé republiky. Tyto problémy mají další a další obce, těch mostů je určitě víc. Na severní Moravě u Oder se taky dohadují o dva mosty," jmenuje starosta. "ŘSD nám při těch jednáních úmyslně lhalo."

Pravčice jsou tak podle něj "na špici pyramidy" a podobně jako Kamenice na Jihlavsku mohou založit precedens. "Ty dálnice se rozlízají a pro obce to může být do budoucna skutečně likvidační."

"Je možné, že tato situace nastane, ale ŘSD se toho neobává," tvrdí mluvčí ŘDS o hrozící vzdorovitosti obcí odmítajících přebírat stavby kolem dálnic.

Vítejte v Pravčicích. Nápis ve směru od Hulína vítá řidiče, kteří sem zabloudí. Před zavřeným mostem totiž žádné cedule nevarují.
Vítejte v Pravčicích. Nápis ve směru od Hulína vítá řidiče, kteří sem zabloudí. Před zavřeným mostem totiž žádné cedule nevarují. | Foto: Karel Toman

"Budoucí převzetí stavebních objektů se smluvně ošetřuje," ujišťuje mluvčí. "Navíc je zřejmé, že tyto malé obce nemohou náklady na rozsáhlé opravy uhradit. Tyto opravy se hradí formou dotací státu či krajů formou takzvaných sdružených investic. Obce si toho jsou vědomy a v reálu takto  probíhá většina zásadních oprav či rekonstrukcí infrastruktury," vysvětluje Nina Ledvinová.

"Jednání o osudu mostu probíhají," dodává mluvčí. Jednou z možností podle ní je, že by most do správy převzal Zlínský kraj.

"Zlínský kraj o převzetí mostu do svého vlastnictví neuvažuje," tvrdí ale mluvčí Zlínského kraje Gabriela Sýkorová Dvorníková. "Vyjednávání se vedou mezi ŘSD a samosprávami obcí."

Starosta Pravčic je přesvědčen, že chybu udělali vyjednavači ŘSD před předáním mostu.

"Jiným obcím vysvětlovali, o co jde. U nás to neudělali, úplně se na to vykašlali. Od uvedení do provozu R55 vloni na podzim měli šest měsíců, aby to udělali. Nikdo za námi nepřišel. A pak mi nějaký jejich pan inženýr řekne: ,no tak jste se o to měli postarat, dyť je to na vašem katastru,' položí lejstro na stůl a řekne ať podepíšu. Toto je pro nás nepřijatelné chování," vzpomíná starosta.

Podle svých slov navrhoval několik řešení, za kterých by obec most do majetku převzala. Podmínkou ale bylo, aby se někdo zaručil, že až dojde na věc, nezůstane obec na opravu mostu sama. Narazil.

Možná řešení? Úvěr, exekuce nebo soud

"No řeknu vám, že se k nám chovali až nevhodným způsobem," vybavuje si další jednání. "Jeden jejich pán tam na mě vyjel, začal vyhrožovat právníkama, že zaplatíme 80 milionů, my s váma zatočíme a takovéhle věci."

Zástupce ŘSD podle Šaška obci nakonec poradil, aby si v budoucnu na opravu mostu vzala úvěr.

"To by možná bylo nejlepší řešení: vezmeme si úvěr, přestanem ho splácet, a ať si to banka nechá. Nevím, jak může vedoucí pracovník říct takovou blbost před zastupitelstvem," kroutí hlavou starosta. Kdyby se měl ale tento žert někdy proměnit ve skutečnost, obec by se skoro jistě nevyhnula exekuci na svůj majetek a most by se jí ještě pěkně prodražil.

ŘSD podle mluvčí Ledvinové doufá, že se nějak s Pravčicemi, krajem nebo jinou obcí (nejspíš Hulínem) dohodne a vyhne se tak konečné instanci - soudu. "Možných řešení je víc," tvrdí mluvčí.

Pravčice si zatím vychutnávají konec babího léta a čekají, jestli jim odpoví z ministerstva dopravy, na které se obrátily s prosbou o radu.

"Aspoň je tu klid a nejezdí tu jak blázni," mávne rukou pan Luboš, jehož dům stojí na ulici, kudy se najíždí na zavřený most.

Až ale velká voda z nedalekých Hostýnských vrchů zaplaví podchod, může nějaký "blázen" za volantem o kus dál na hlavní silnici na Hulín zavinit, že se některá maminka s kočárkem nevrátí domů.

 

Právě se děje

Další zprávy