Dráhy odškodňují: vyplatily 230 tisíc 2 500 cestujícím

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
13. 9. 2011 16:39
Odškodnění dostali lidé hlavně za zpoždění a snížený komfort cestování
Odškodné mohou požadovat jen cestující ve vlacích vyšší kvality, kteří za jízdenku zaplatili přes 300 korun.
Odškodné mohou požadovat jen cestující ve vlacích vyšší kvality, kteří za jízdenku zaplatili přes 300 korun. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Za zpoždění vlaku nebo menší pohodlí při cestování zaplatily České dráhy za necelý rok celkem 2500 pasažérům odškodné v celkové výši 230 tisíc korun.

Informovala o tom ČTK s odvoláním na mluvčího Českých drah Radka Joklíka. Systém odškodňování platí u drah od konce loňského září.

Cestující neměli podle ČD ve většině případů nárok na vrácení peněz, pouze obdrželi vouchery na nákup další jízdenky. Kromě odškodnění společnost vyplatila zhruba 80 000 korun lidem, kterým ujel poslední přípoj a kteří si museli objednat taxi.

Dráhy původně očekávaly, že za rok fungování požádá o odškodnění zhruba 34 000 pasažérů a že jim vyplatí zhruba dva miliony korun.

Kompenzace dráhy poskytují pouze cestujícím ve vlacích vyšší kvality, kteří si zakoupili jízdenku dražší než 300 korun. Cestující mají při zpoždění nad 60 minut nárok na odškodné v podobě voucheru za 50 korun.

Při zpoždění nad 120 minut je jeho hodnota 100 Kč. Nárok na hotovost vzniká u vlaků SuperCity pendolino, zdržení musí být minimálně 30 minut. U těchto vlaků je kompenzace ve výši ceny rezervace, tedy 100 nebo 200 korun.

Výši kompenzací v železniční dopravě stanovuje rovněž nařízení Evropské unie. Pro Česko ale tato přísnější norma není závazná, protože ministerstvo dopravy vyjednalo pětiletou výjimku.

K plnění povinností z evropského nařízení se zavázal RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury, který by měl mezi Prahou a Havířovem začít jezdit od 26. září. Od 11. prosince se k evropskému systému odškodnění připojí i České dráhy, řekl Joklík.

Evropské právo počítá s možností zrušení jízdy a vrácením peněz, pokud zpoždění dosáhne 60 minut. Cestujícím zároveň umožňuje vyměnit jízdenku na jiný termín, nebo stanoví finanční kompenzaci za čekání. Ta by v případě zpoždění od jedné hodiny do dvou hodin odpovídala 25 procentům z ceny jízdného, u delších zpoždění náleží cestujícímu vrácení poloviny ceny.

Vinu za zpoždění musí nést dopravce, aby bylo možné o odškodnění žádat. Časové manko nekompenzuje dopravce v případech, když vlak například zdrží sebevrah, živelná katastrofa, nehoda nebo porucha trolejí, které patří Správě železniční dopravní cesty.

 

Právě se děje

Další zprávy