Telefonující řidiči ve výhodě, slovo policistů nestačí

Tomáš Fránek
11. 8. 2011 17:25
Nejvyšší správní soud se zastal řidičů, kteří měli telefonovat za volantem
Trestných bodů se nebojí?
Trestných bodů se nebojí? | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno -  Dokázat řidičům, že za jízdy telefonují, a ohrožují tak bezpečnost na silnicích, bude těžší, nepůjde se totiž spolehnout jenom na slovo policistů.

Podle soudců Nejvyššího správního soudu musí být důkazy pro potrestání telefonujících řidičů natolik jednoznačné, aby nemohlo dojít k poškození nevinných.

A pokud je k dispozici jenom nepřesvědčivé a nekonkrétní svědectví policistů, musí se úřady smířit s tím, že telefonující řidiči trestu uniknou.

Důkazy musí být

"Právní stát raději v určitých případech rezignuje na postih pachatele přestupku, i když se jej nejspíše dopustil, než aby v jiných nedůvodně postihl nevinného," uvedli soudci při posuzování případu řidiče z Nového Boru, který měl být za telefonování za jízdy potrestán ztrátou tří trestných bodů.

Nejvyšší správní soud už ve třech případech rozhodl ve prospěch telefonujících řidičů a neuznal jako hlavní důkaz pro potrestání svědectví policistů. Soudy tak budou muset znovu projednat dva případy ze Zlínska a jeden z Nového Boru.

Při projednávání případu z Kroměřížska, kde měl telefonovat muž za volantem dodávky, soudci jasně řekli, kdy je možné považovat svědectví policistů za důvěryhodné.

"Výpověď policisty by například měla vysokou míru věrohodnosti tehdy, popsal-li by mobilní telefon natolik přesně a konkrétně (typem, barvou, designem apod.), že by mohl být  ztotožněn s mobilním telefonem prokazatelně užívaným řidičem v době, kdy řídil vozidlo," rozhodli soudci.

A v případě, že o vině rozhoduje pouze svědectví policistů, nesmí být obrana řidičů, kteří tvrdí, že netelefonovali, automaticky označena za nepravdu či lež.

Jaká je motivace

Úřady tak musí zjišťovat, zda policisté ze svého postavení při kontrole vůbec mohli vidět, zda řidič za volantem držel telefon, případně si vyžádat výpis telefonních hovorů potvrzující, že řidič skutečně v době přestupku volal.

Úřady a soudy musí vzít podle soudců také v potaz motivaci policistů při trestání řidičů.

"Pochybnost o nestrannosti policisty  jako svědka může  vzniknout tehdy, je-li policista hodnocen, a to přímo nebo nepřímo, skrytě či oficiálně, podle toho, s jakou úspěšností se mu daří dosahovat postihu jednotlivců za přestupky nebo jiná protiprávní jednání," uvedli soudci při posuzování případu ze severu Čech.

Policisté, kteří svědčili o telefonování za volantem, totiž poté, co se řidič s nimi odmítl bavit, zahájili důkladnou kontrolu povinné výbavy včetně vymontování rezervního kola z kufru auta.

"Lze se domnívat, že jedinými možnými motivacemi policistů k následné neobvykle důkladné kontrole stěžovatele a jeho vozidla mohla být jakási  "pomsta" nebo snaha u něho přece jen objevit jednoduše prokazatelné porušení zákona, když postih za telefonování za jízdy se mohl policistům jevit jako důkazně nejistý," rozhodli soudci.

Nová úprava bodového systému snížila postih za telefonování za volantem ze tří na dva body.

Expertům se to nelíbí. "My řidičům, kteří absolvují kurz na odpočet bodů u nás v Mostě, ukazujeme, jak se obtížně zvládá vyhýbací manévr pouze s jednou rukou přiloženou jakoby u ucha. A to ještě netelefonují, takže je nerozptylují sdělované informace," tvrdí šéf mostecké školy bezpečné jízdy Jiří Patera.


 

Právě se děje

Další zprávy