Sbohem slevy. Studenti cestují po Česku dráž než jinde

Tereza Holanová Tereza Holanová
7. 8. 2011 6:00
Dopravci v Česku slevám pro studenty neholdují. Dotací pomáhá jen stát.
V názvu této žluté firmy je sice slovo student, ale slevy pro studenty na trati Praha - Brno loni zrušila
V názvu této žluté firmy je sice slovo student, ale slevy pro studenty na trati Praha - Brno loni zrušila | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Cestovat po Česku se studentům zdaleka tolik nevyplatí jako v jiných zemích. Dopravní firmy buď slevy ruší, nebo pro ně nastavují tak přísné podmínky, že jsou jen s obtížemi dosažitelné.

Platí ti přitom o cestách autobusem i vlakem. Studentský život v Česku je - pokud ho posuzujeme jen podle těchto dopravních prostředků - jeden z nejdražších v Evropě.

Pokud chtějí studenti jezdit levněji autobusem, musejí zažádat o žákovskou kartičku, která stojí okolo 40 Kč a platí rok. Sleva pro vysokoškoláky činí maximálně 75 %, její výši si jednotlivé autobusové společnosti, kterých v Česku operuje více než pět set, nastavují samy.

"V tomto případě se jedná o státní dotaci na dojíždění studentů z místa bydliště do místa studia," vysvětluje vedoucí ČSAD Praha Holding Klára Bachová.

Sleva pouze na trase bydliště - škola

Autobusové slevy fungují pouze na trase mezi bydlištěm a místem studia. V zahraničí mají studenti mnohdy podmínky příznivější.
Ve Finsku mohou cestovat po celé zemi za polovic v rámci jediné karty, v Estonsku, Litvě a Lotyšsku poskytují autobusoví dopravci poloviční slevy na kartu ISIC.


Aby student nárok na slevu v Česku získal, musí vybavit žákovský průkaz fotografií, nechat jej potvrdit na studijním oddělení a poté získat razítko dopravce.  Administrativa je podle Bachové z ČSAD Praha Holding nezbytná proto, že studenti systém dříve zneužívali - kartičky si například pořizovali na více různých tras, ačkoliv na to neměli nárok.

Ředitelka ČSAD Praha holding přitom sama není příznivkyní slev pro studenty. "Proč a pro koho ta sleva je? Pro studenta, který jede někam na výlet? Proč má být student zvýhodňován oproti ´normálnímu´ člověku, když oba využívají stejných služeb?" říká.

"Je to úplně stejné, jako když si otevřete obchod s oděvy. Dáte množstevní slevy svým stálým zákazníkům a pak přijde student, který bude chtít koupit tričko levněji jen z toho titulu," myslí si Bachová.

Podobné nebo horší podmínky pro cestování autobusem než v Česku mají jen studenti v Bulharsku, kde sleva činí 10, nejvýše 25 procent, nebo v Turecku, kde dopravci nabízejí slevy nepravidelně a ne více než 10 procent.

Do listopadu loňského roku nabízela na trase Praha - Brno slevy na ISIC společnost Student Agency, ta je však zrušila a aktuálně prodává pouze žákovské jízdné.

Slevu na vlak si lze koupit

Méně výhodné než v řadě zemí Evropy je pro české studenty i cestování vlakem.

Zatím co v Lotyšsku, Litvě a Finsku platí stejné podmínky jako pro jízdu autobusem, ve Švédsku mají studenti na všechny spoje třetinovou slevu, v Maďarsku poloviční a v Bulharsku též. Prokázat se stačí vždy studentskou kartou univerzity nebo ISIC.

České dráhy nabízejí žákovské jízdné, které činí polovinu původní ceny, nebo slevy na předplacenou kartu IN 25 nebo IN 50.
První karta, za kterou zaplatí 330 Kč, což je třetina původní ceny, je po dobu tří let opravňuje ke slevě 25 %. Druhý produkt stojí po slevě 1 330 Kč, platí rok a vede k získání poloviční slevy. U těchto komerčních slev není třeba předkládat jakýkoliv doklad o studiu.

"Železnice obvykle poskytují slevy mladým lidem do 26 let bez ohledu na studium," uvádí tiskový mluvčí českých drah Petr Šťáhlavský.

Systém slevových kart, za které musí student prvně zaplatit, platí také v Rakousku, Francii nebo Německu.

Nejvstřícnější je vůči studentům zřejmě Holandsko, kde lze cestovat zcela zdarma a o víkendech za 40 procent původní slevy.

"Toto pravidlo je skvělé, protože sleva kompenzuje ceny městské hromadné dopravy, které jsou naopak velmi vysoké," uvádí Jessy, která studuje v Rotterdamu.

 

Právě se děje

Další zprávy