Dráhy dostaly 12 miliard, místo vlaků šla část na platy

Tomáš Fránek
31. 5. 2011 13:30
Nejvyšší kontrolní úřad kritizuje využití 12 miliard na obnovu vlaků
Foto: České dráhy

Brno -  Místo dvanácti miliard jenom osm. České dráhy se souhlasem ministerstva dopravy nevyužily všechny peníze, které dostaly na obnovu vlaků v Česku a část peněz (necelé čtyři miliardy) zmizela jinde než v nových nebo opravených vlacích.

Místo vlaků a nových vagónů tak České dráhy podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu hradily svoje dluhy a doplácely platy svých zaměstnanců.

Kontroloři také zjistili, že zakázky ve většině případů skončily u firem patřících Škodě Transportation. Dráhy sice při zakázkách neporušily zákon, větší konkurence ale mohla podle kontroly vést k nižší ceně.

Smutná to zpráva

Necelých dvanáct miliard získaly v roce 2008 se souhlasem vlády Mirka Topolánka prodejem části majetku státní Správy železniční dopravní cesty.

Obchod, který kritizovali soukromí dopravci v čele s majitelem společnosti RegioJet Radimem Jančurou, byl podmíněn tím, že ČD využijí peníze na nákup nových vlaků, které nahradí zastaralý vozový park. 

"Je to smutná zpráva. Těch dvanáct miliard půjde z peněz daňových poplatníků," řekl Radim Jančura poté, co dráhy dvanáct miliard od politiků dostaly.

Vláda později povolila, aby dráhy použily peníze i na jiné účely související s osobní dopravou. Podle zjištění NKÚ tak asi čtyři miliardy dráhy použily na úhradu dluhů a přes miliardu na platy zaměstnanců.

"ČD použily z uvedených prostředků zhruba 8 miliard korun na pořízení a obnovu kolejových vozidel a zbylých zhruba 3,8 miliardy korun na úhradu jiných závazků včetně mzdových," uvedl mluvčí NKÚ Jaroslav Broža.

Důsledná kontrola

Podle zprávy NKÚ navíc ministerstvo dopravy neprokázalo, že prostřednictvím programů určených pro České dráhy zajistilo cílené a efektivní rozdělení státních peněz.

Peníze na vozy šly ze státního rozpočtu prostřednictvím dvou programů, a to v celkové výši 1,5 miliardy korun, a z úvěrů se státní zárukou ve výši 165 milionů eur (zhruba 4,1 miliardy korun).

Podle NKÚ musí stát důrazně kontrolovat, jak České dráhy nakládají s penězi.

"Doporučujeme, aby orgány ČD, v nichž má stát své zástupce, sledovaly finanční situaci ČD s důrazem na soulad záměrů na vynakládání investičních prostředků s finančními možnostmi ČD, s cílem ujistit se o schopnostech ČD řádně v letech 2013 až 2017 splácet úvěry, na něž byla poskytnuta státní záruka," uvedli kontroloři ve zprávě.


 

Právě se děje

Další zprávy