Ostrý boj o zakázky, lokomotivu Škoda zabavili Rakušané

Tomáš Fránek
22. 5. 2011 17:52
Škoda si bude proti postupu společnosti Bombardier stěžovat u Evropské komise
Foto: Ludvík Hradilek

Brno -  Boj o evropské zakázky na železnici se řádně přitvrdil a jednou z firem, o kterou jde, je i plzeňská Škoda Transportation

Rakouské úřady totiž zabavily na žádost německo-kanadské firmy Bombardier nejmodernější lokomotivu Škoda 109E  od plzeňské společnosti Škoda Transportation.

Lokomotivu Rakušané zabavili při testech na rakouských železnicích. Česká firma si chce stěžovat u Evropské komise.

V neděli pak ve své tiskové zprávě Škoda Transportation upozornila, že na soukromém nádraží, kam byla lokomotiva odtažena, se nachází servisní místo právě společnosti Bombardier.

Nyní má strach, aby se k technologii nedostala konkurence. Podle generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda totiž není stroj dostatečně zabezpečen.

Přelomový výrobek z Plzně

Nová lokomotiva 109E, označovaná za přelomový výrobek Škody, loni v prosinci po letech příprav a testování vyjela poprvé v čele vlaku s cestujícími. České dráhy objednaly celkem 20 těchto strojů za 2,6 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. První čtyři lokomotivy dostaly do konce roku, zbylých 16 v průběhu roku 2011.

Škoda avizovala, že chce lokomotivu dodat i na další evropské trhy včetně Rakouska nebo Německa. Bombardier ale tvrdí, že Škoda použila neoprávněně know-how, od Škody požaduje několik milionů korun za vypovězení smlouvy z roku 2002.

A kromě soudního jednání požádali zástupci Bombardieru také rakouské úřady o zabavení lokomotivy jako záruky. Soud ve Vídni žádosti vyhověl.

Podle zástupců plzeňské firmy tak může přerušení testů v Rakousku odsunout nasazení lokomotiv do provozu a ohrozit i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit," dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Chceme záruky

Škoda Transportation si chce stěžovat na postup úřadů v Bruselu a bude rovněž od rakouských úřadů žádat záruky, že se k lokomotivě nedostane žádný jiný výrobce lokomotiv. "Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než ji uvedeme na trh", uvedl Krsek.

Celý spor začal v roce 2002, kdy měla Škoda Českým drahám dodat lokomotivy vyrobené v rámci licence Bombardieru. Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena.  Do nové soutěže už Škoda přihlásila svoji lokomotivu.

Škoda chtěla po Bombardieru vrácení části zaplacených peněz za licenci, německo-kanadská firma chce zase zaplatit více za vypovězení smlouvy. Rakouské soudy zatím spor nerozhodly.


 

Právě se děje

Další zprávy