Právníci varují: České vlaky mohou vadit Bruselu

Tomáš Fránek
6. 9. 2010 15:20
Evropská komise už dostala jednu stížnost na smlouvy státu a krajů s Českými drahami
Foto: Ludvík Hradilek

Brno -  Smlouvy s Českými drahami, které státní firmě zajišťují téměř monopol na tuzemskou dopravu na železnici na deset let, mohou dovést Českou republiku až k vyšetřování u Evropské komise v Bruselu.

Podle právníků z mezinárodní advokátní kanceláře DLA Piper jsou totiž smlouvy státu s Českými drahami sporné a nejasné.

V Bruselu už přitom leží stížnost společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury. Firma se neúspěšně pokoušela o prolomení monopolu Českých drah na tratích v českých a moravských krajích.

Smlouvy bez soutěže

Kraje původně zvažovaly, že na provozovatele vlakové dopravy vypíšou tendry, kterých se chtěla zúčastnit i Jančurova firma RegioJet. Nakonec ale všechny kraje podepsaly dlouhodobé smlouvy s Českými drahami a na zakázku kolem 150 miliard korun tendry buď vůbec nevypsaly, anebo vypsaly a pak je zrušily.

Stát navíc s Českými drahami podepsal na deset let smlouvy o provozování dálkové dopravy. Podle právníků ale porušil evropské nařízení.

 

"Nejen, že Ministerstvo dopravy uzavřelo minimálně jednu smlouvu s Českými drahami bez výběrového řízení, ale uzavřelo ji navíc v době, kdy vědělo o existenci nařízení Evropské unie ze dne 23. října 2007, účinné od 3. prosince 2009, jehož předmětem je liberalizace osobní železniční a silniční dopravy, transparentnost procesu výběru dopravce a snaha o efektivní zajištění této dopravy jak z hlediska financování, tak z hlediska kvality a bezpečnosti. Samotné nařízení tedy pro výběr dopravce preferuje cestu veřejného nabídkového řízení, a tomu se tak v případě smlouvy s ČD nestalo," uvedl Ivan Karfík, právník a vedoucí skupiny Real Estate advokátní kanceláře DLA Piper.

Podle právníků z kanceláře DLA Piper, která je tvořena více než 3500 právníky v 69 pobočkách ve 30 zemích, důležitou otázkou v celé kauze zůstává, zda jsou smlouvy uzavřené před účinností nařízení EU v souladu s dosavadní komunitární právní úpravou.

Chce to i vláda

„Pokud by totiž právu Evropského společenství rozporovaly, není dle DPA Piper vyloučeno, že by mohla Evropská komise v této věci zahájit šetření," uvedla advokátní kancelář, mezi jejiž klienti patří Ministerstvo financí, CzechInvest nebo ČEZ.

Smlouvy chce prověřit také český premiér Petr Nečas. Ministerstvo dopravy má v září vládě předložit zprávu o tom, jak je to v Česku s otevíráním tratí pro konkurenci Českých drah.

Kvůli podobné situaci už Evropská komise šetří postup spolkových zemí v Německu. I tam politici zvýhodniĺi státní německé dráhy.

Případy z Německa jsou v závěrečném stádiu šetření. Komise už podle dokumentu, který získal deník Financial Times Deutschland, rozhodla, že německé dráhy získávaly zakázky předraženě, a navíc bez výběrového řízení. Komise proto bude požadovat odškodné.


 

Právě se děje

Další zprávy