Německý plán dělat levné škodovky straší české firmy

Radek Pecák Radek Pecák
6. 9. 2010 21:40
Úspěšný superb spustil lavinu, na kterou možná doplatí i řada dodavatelů Škodovky
Takto vypadá uvnitř jedna z verzí superbu. Proč ale má vytlačovat z pozice na trhu passaty, ptá se šéf VW?
Takto vypadá uvnitř jedna z verzí superbu. Proč ale má vytlačovat z pozice na trhu passaty, ptá se šéf VW? | Foto: škoda

Praha - Zdá se to stěží uvěřitelné, ale opravdu se čím dál víc ukazuje, že o budoucím směřování automobilky Škoda a možná i řady jejích dodavatelů rozhodl jeden jediný srovnávací test v německém časopise. Škoda v něm dopadla až příliš dobře.

Není to maličkost. Velmi bolestně může dopady tohoto testu pocítit až čtvrtina tuzemských firem, které se zabývají výrobou dílů pro automobily. Tolik jich totiž pracuje po celém Česku pro Škodovku. Tržby všech výrobců automobilových součástek dosahují 600 miliard Kč a pracuje v nich přes sto tisíc lidí. Žijí nyní v napětí nad otázkou, co je horší: očekávaný drtivý růst cen elektřiny, nebo šéf VW Martin Winterkorn. Ten se nechal slyšet, že Škoda-auto nesmí zastiňovat mateřský koncern.

Když v březnu otiskl časopis Auto Bild srovnávací test vozů VW Passat a Škoda Superb se závěrem, že je zbytečné, aby zákazníci připláceli za logo VW na kapotě, když největší Škodovka nabízí v podstatě to samé, byl prý Winterkorn doslova nepříčetný.

Následky na sebe nenechaly dlouho čekat. Například poslal do důchodu tehdejšího šéfa Škody Junga. Minulý týden v rozhovoru pro stejný časopis své postoje potvrdil a řekl, že se Škodovce budou muset utáhnout opratě. Zákazníci v budoucnosti musí jasně pocítit, proč jsou stejně velké modely VW a Audi dražší než vozy Škoda.

Tento připravovaný vývoj ale netěší nejen lidi ve Škoda-auto, kteří dosud měli neomezený přístup ke všem špičkovým technologiím vyvinutých v koncernu, ale i velké procento jejích dodavatelů. "Pokud by Škoda v budoucnosti skutečně vyráběla levnější a technologicky méně vyspělé modely, mělo by to značný dopad i na firmy, které pro ni vyrábějí. "Lze říci, že by to pocítilo přibližně 25-30 procent firem, protože to je právě objem dodávek tuzemských výrobců dílů pro Škodu," sdělil Aktuálně.cz ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Test byl načasován nešťastně

Přitom celá záležitost vznikla tak trošku nešťastně. Redaktoři německého časopisu srovnávali v testu Passat v posledním roce jeho životního cyklu, zatímco Superb měl (ve verzi sedan) premiéru teprve před dvěma lety a ve verzi kombi dokonce teprve vloni. je tedy jasné, že jeho konstruktéři měli k dispozici některé prvky, které logicky během vývoje Passatu ještě k dispozici nebyly - nebo byly tak drahé, že by se jejich použití ve voze této velikostní a cenové třídy nevyplatilo.

Pokud by se srovnávací test uskutečnil na konci letošního roku, kdy už bude v prodeji zcela nová generace passatu, zřejmě by z toho superb tak dobře nevyšel.

Při pohledu do ceníků je passat v základní výbavě s nejmenším motorem o necelých dvacet tisíc korun levnější než nejlevnější superb (593 800 Kč oproti 574 900 Kč). Jenže při podrobnějším zkoumání je už jasné, že Škodovka nabízí v mnoha ohledech více: modernější turbomotor s větším výkonem, sedm airbagů proti passatovým čtyřem a také větší zavazadlový prostor nehledě na jeho lepší přístupnost díky systému twindoor. Také cestující vzadu si v superbu díky daleko většímu prostoru na kolena lépe pohoví.

Ve špičkových variantách je už rozdíl znát

Na druhou stranu, pokud se srovnávají špičkové varianty obou vozů, jako to před časem udělal například specializovaný český automobilový server auto.cz, dají se při bližším zkoumání nalézt kvalitativní rozdíly, které nakonec rozhodnou souboj ve prospěch passatu. Onen test se týkal vrcholných modelů - tedy Volkswagenu Passat CC a Škody Superb v provedení s pohonem všech kol a poháněnými šestiválcovými motory 3,6.

Nejenže má motor  ve Volkswagenu o téměř čtyřicet koní větší výkon, ale má i lepší podvozek. "Ani jednomu autu nedělá problém dosáhnout v krátké době rychlost 100 km/hod a až do 200 km/hod je akcelerace celkem samozřemá. Ovladatelnost obou vozů je ve vysokých rychlostech špičková, Passat CC ale těží z klidu, kterým mu dodávají vyspělejší systémy. Například se jedná o adaptivní tlumiče, které se do superbu nedají koupit ani za příplatek," píše se v testu.

Tento Passat CC přitom ve výrobě zůstane ještě zhruba dva roky, zatímco výroba limuzíny už skončila. Jak nový Passat bude vypadat, se dozvíme zhruba za tři týdny při výstavní premiéře v Paříži, jak jezdí, zjistíme zhruba o další měsíc později.

 

Právě se děje

Další zprávy