Bárta požehnal brněnským tunelům, přesun nádraží stojí

Veronika Skálová Veronika Skálová
20. 8. 2010 16:20
Tunely vám dostavíme, řekl Bárta, a s nádražím se ještě uvidí
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) ve společnosti jihomoravského hejtmana Michala Haška (vlevo) a brněnského primátora Romana Onderky (vpravo) (oba ČSSD).
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) ve společnosti jihomoravského hejtmana Michala Haška (vlevo) a brněnského primátora Romana Onderky (vpravo) (oba ČSSD). | Foto: Veronika Skálová

Brno - Důležité "ANO"  přivezl v pátek do Brna ministr dopravy Vít Bárta (VV). Svou čtvrtou cestu do regionů označil za "o něco veselejší" než ty předchozí, kde vedení kraje většinou oznamoval, že na dokončení zásadních dopravních staveb nebudou v dohledné době peníze.

K velké úlevě všech, kdo už čtyři roky musí obří staveniště na klíčové příjezdové cestě do Brna ze severu objíždět, oznámil Bárta, že stavba Dobrovského tunelů, které jsou součástí obchvatu města, bude pokračovat. Stavba za více než osm miliard korun má být hotová v příštím roce.

"V rámci nutných škrtů je to bohužel jen méně hloupé řešení z mnoha hloupých možností, kdy jiné neméně důležité stavby musíme zastavit," dodal však ministr.

Nádraží? Výhledově

Další zpráva, kterou Bárta do Brna přivezl, už tak jednoznačná není. Modernizace brněnského železničního uzlu, jejíž součástí je také přesunutí nádraží o necelý kilometr, totiž má za sebou přípravné fáze a stavba za 20 miliard korun pomalu spěje k okamžiku svého zahájení.

"Dohodli jsme se na dvou zásadních věcech. Tou první je, že pan ministr dosadí do grémia Železničního uzlu Brno, který investici připravuje, zástupce svého ministerstva. Dál jsme se domluvili, že se znovu sejdeme na jaře příštího roku, až město získá územní rozhodnutí a pak se budeme bavit o dalším postupu," konstatoval neurčitě brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD).

Ministr dopravy však připustil, že s čerpáním euro peněz, které jsou pro celý projekt klíčové, do roku 2013 nepočítá. "V současném investičním rámci nemůže být řeč o realizování investice za 20 miliard. Spolu s městem a krajem budeme pracovat na tom, aby se mohla stát prioritou na další roky," prohlásil Bárta.

Přesun brněnského nádraží je kontroverzní projekt, o němž se vášnivě diskutuje více než deset let. Dvě přípravné fáze, přestavba odstavného nádraží v Horních Hešpicích a stavba myčky kolejových vozidel, jsou už hotové.

Nyní by mělo dojít na reálné zásahy poblíž centra města, mimo jiné stavbu nové moderní nádražní haly asi 800 metrů od její stávající polohy. Proti územnímu rozhodnutí na další etapu podali letos v červenci odvolání někteří Brňané a ekologické organizace.

 

Právě se děje

Další zprávy