Krize se vrací do autobazarů, tentokrát s náklaďáky

Karel Toman
7. 8. 2010 6:03
Živnostníkům a firmám ze stavebnictví auta stojí, často tak neutáhnou leasing
Řidič náladu své míchačky nesdílí. "Vyhazuje se všude, takže se určitě bude vyhazovat i u nás." Tento je zaměstnanec. "Je to děs. Příjmy šly dolů tak o 50 procent," shrnul poslední rok jiný řidič Zapy, živnostník. 
Řidič náladu své míchačky nesdílí. "Vyhazuje se všude, takže se určitě bude vyhazovat i u nás." Tento je zaměstnanec. "Je to děs. Příjmy šly dolů tak o 50 procent," shrnul poslední rok jiný řidič Zapy, živnostník.  | Foto: Karel Toman

Praha - Specializované bazary se plní nákladními auty. Stavební firmy totiž nemají dost zakázek, aby uživily vozy, jejichž měsíční leasingové splátky běžně přesahují sto tisíc korun.

"Z našich zkušeností lze jednoznačně potvrdit, že nákladní dopravní techniky a stavebních strojů určených k prodeji na našem trhu  dlouhodobě neustále přibývá," tvrdí Martin Zvěřina, provozovatel specializovaného bazaru TipTrucker.cz.

Nákladních aut je podle něj na prodej víc na dvorech profesionálních prodejců i u individuálních inzerentů - dopravních a stavebních firem a živnostníků.

Z leasingu rovnou do bazaru

"Do nabídky se ve zvýšené míře dostává i zabavená technika  z leasingových společností, jejíž nájemci se dostali do situace kdy nemohli dále plnit podmínky leasingové smlouvy," vysvětluje Zvěřina.

"Tu zkušenost máme. Je vidět, že platební morálka u těchto obchodů je horší, ne-li špatná. Výpovědi smluv jsou časté, ty problémy tam jsou," potvrzuje trend Jiří Votroubek ze společnosti Euroleasing, která zastupuje jiné leasingové společnosti mimo jiné i ve zprostředkování nákladních aut do 15 let stáří.

Hospodářská recese jakoby tím opsala kruh. Zatímco vloni na podzim krachovaly desítky běžných autobazarů, jak lidé ve strachu z budoucnosti omezili nákupy osobních aut, teď se osobní auta zase prodávají. Krize se ale mezitím přesunula do veřejných rozpočtů, omezují se velké stavby a bazary se opět plní neprodejnými auty - tentokrát náklaďáky.

"Když stavby nepojedou, můžeme to dát do šrotu nebo do bazaru, kde to je v danou chvíli neprodejné. Jiné řešení není. Co chcete vozit, když nic nepojede?" souhlasí Ivo Živný, majitel firmy se stavební mechanizací, která má kromě bagrů, buldozerů a rypadel také 12 těžkých náklaďáků osmikolek a dva ještě těžší náklaďáky s návěsy.

Aut je moc, tatrovka z D1 jde do šrotu

"Na konci roku to ruším. Tady to končí, aut je moc, práce nebude," shrnul živnostník František Pospíšil z Pačlavic na stavbě dálnice D1 u Hulína, proč pošle svou Tatrovku a tím i živnost řidiče stavebního náklaďáku po 15 letech do šrotu. Práci si mezitím našel v zemědělství.

Situace na českém trhu s užitkovými vozy a stroji se tak zásadně mění.

"Zatímco v letech 2007/2008 i díky zvýšení kupní síly východních trhů byl jednoznačný přetlak poptávky  a střediska použité techniky mnohdy redukovala své prodejní plochy a stroje za dobrou cenu putovaly přímo ke klientům, dnes je situace zcela opačná - stroje zůstávají v nabídce i řadu měsíců," vysvětluje Zvěřina z TipTruckeru.

Prodejci stavební techniky teď podle něj časům špatným čelí tím, že k prodejní ceně přidávají i cenu za pronájem. "I u nás mohou inzerenti nově zadat k inzerátu cenu pronájmu za den. Případně i orientační hodinovou sazbu při realizaci zakázky."

Stavební náklaďáky - ostrov krize v oživujícím trhu

Stavební auta tak představují zřejmě poslední ostrov krize na trhu, který podle Zvěřiny už zhruba čtvrt roku zažívá mírné oživení.

Nejméně se podle něj krize promítla do trhu s "dodávkami," které z bazarů mizí celkem rychle.  "Zajímavým artiklem také zůstávají speciální nákladní vozidla jako třístranné sklápěče 6x6, 6x4, betonpumpy, betonmixy nebo autojeřáby," jmenuje Zvěřina.

O něco hůře jsou na tom podle něj pořád ještě klasické tahače a plachtové návěsy, jak krize omezila mezinárodní transport. „Ale i tam, je-li zajímavá cena, trh zpravidla zafunguje a kupec se najde," Podle Zvěřiny tak teď lze pořídit náklaďáky za velmi dobrou cenu.

Prodej nákladních aut přitom už vloni dramaticky klesl. Na propadu 67,61 procent oproti roku 2008 se sice podílel přesunu osobních vozidel s přepážkou do kategorie M1 (tedy mezi osobní vozy). Zásadní vliv ale měla finanční krize.

 

Právě se děje

Další zprávy