Za deset let přibylo přes milion aut. Ale nemládnou

Radek Pecák Radek Pecák
31. 7. 2010 0:00
Nejstaršími vozy u nás jsou wartburgy a trabanty
Trabantů z našich silnic postupně ubývá
Trabantů z našich silnic postupně ubývá | Foto: Ekonomika

Praha - Není divu, že na silnicích a dálnicích není v poslední době často k hnutí. Za posledních deset let totiž podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu (SAP) přibylo na silnicích přes milión osobních aut.

K poslednímu červnovému dni bylo registrováno v ČR přesně 4 475 839 osobních automobilů. Pozoruhodné přitom je, že průměrný věk automobilů se nesnížil, naopak mírně vzrostl ze 13,51 roku na 13,68 roku.

To podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka svědčí o tom, že obměna vozového parku u nás probíhá nedostatečným tempem a do republiky se stále vozí staré vozy často ve špatném technickém stavu.

Nejběžnějším typem je felicia

Nejběžnější značkou na českých silnicích je logicky Škoda. Jednotlivých typů jezdí přesně 1 648 585 kusů, to je skoro 37 procent ze všech registrovaných osobáků. Před deseti lety Škoda pochopitelně také vládla. Z 3,4 miliónu registrovaných vozů vozilo na karosérii okřídlený šíp každé druhé v té době u nás registrované auto.

 

Škodovky přitom patří většinou k relativně mladým vozům, protože 67 procent z uvedeného počtu vozů Škoda tvoří relativně novější typy. Naopak absolutě nejstarší registrované vozy jsou Wartburgy a Trabanty. Jejich průměrné stáří se blíží 40 letům. Nejmladší jsou Hyundaie.

Vůbec nejrozšířenějším autem u nás je v současnosti Felicia. Má ji  skoro 400 000 majitelů v průměrném věku 13,31 roku. Druhým nejběžnějším autem je Fabia (359 025 ks, 6,47 roku) a třetím Octavia. Také těch je ještě přes tři sta tisíc.

Za Škodovkou následuje Ford

Felicií  i Fabií je u nás více než třeba všech dohromady registrovaných typů Fordu (je u nás druhou nejběžnější značkou s 356000 kusy). Třetí nejběžnější značkou je Renault, čtvrtý Volkswagen a pátý Peugeot.   

Podle Šípka se téměř u všech značek od ledna 2001 do letošního pololetí zvýšil průměrný věk. Jedinou výjimkou je Audi, kde se průměrné stáří vozového parku mírně snížilo o 0,18 roku. Naopak o více než dva roky průměrný věk narostl u Peugeotu, Opelu, Seatu a rovněž u značek VAZ, Trabant a Wartburg.

 

Právě se děje

Další zprávy