Prodej nových aut mírně stoupal, jedničkou je Škoda

Veronika Skálová ČTK Veronika Skálová, ČTK
8. 7. 2010 13:15
Zájem o osobní auta se zvýšil o více než 12 procent, především díky akcím prodejců.
Škoda je v Česku bezkonkurenčně nejpopulárnější značkou.
Škoda je v Česku bezkonkurenčně nejpopulárnější značkou. | Foto: Radek Pecák

Praha - O tři procenta vzrostl v letošním prvním pololetí prodej osobních a lehkých užitkových aut.

Hlavní podíl na růstu měl stoupající zájem o osobní auta. Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) se zvýšil o 12,4 procenta, osobních vozů se tak prodalo 9 026. Naopak prodej užitkových vozů klesl o 54 procent.

Zájem o osobní auta zvýšili i sami prodejci, kteří neustále pokračují v nových nabídkách, slevách a akcích. Některé modely je v současnosti možné koupit za cenu o desítky tisíc korun nižší než původně.

"Hitem českého automobilového trhu jsou slevy a marketingové akce, díky nimž se přes nejisté ekonomické vyhlídky podařilo prodejcům přilákat zákazníky do autosalonů. Větší tempa růstu prodejů však vyžadují pevnější přesvědčení zákazníků o tom, že budou schopni nový vůz splácet," upozornil Peter Skelhorn z Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers

Statistiky i nadále ovlivňuje změna zákona, která umožnila podnikatelům odpis DPH nejen při nákupu užitkových aut, ale i při nákupu osobních vozů. Podle svazu rostly v červnu prodeje už ve všech kategoriích. "Pokud bude pokračovat současný trend, mohli bychom se za letošní rok dostat ke 200 tisícům prodaných osobních a lehkých užitkových automobilů," uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl.

Pořadí nejoblíbenějších značek aut do 3,5 tuny zůstává stejné. Absolutní jedničkou je domácí Škoda, která prodala za prvních šest měsíců letošního roku 29 377 vozů. Druhé místo drží Ford s 8481 prodanými auty a třetí je Volkswagen se 7940 prodanými novými vozy.

"Po poměrně slabém začátku roku se situace výrazně zlepšila. V posledních měsících se prodeje v nejsledovanější kategorii osobních a lehkých užitkových vozů s výjimkou dubna vždy pohybovaly kolem úrovně roku 2008, což je dobré znamení," zhodnotil vývoj trhu Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG Česká republika.

I nadále klesal v letošním prvním pololetí prodej nákladních aut. Počet jejich registrací se podle statistik SDA snížil o 6,4 procenta na 2381 vozidel. Nejprodávanějšími značkami byly DAF, MAN a Mercedes Benz.

Zvýšil se však prodej autobusů a to o pět procent na 291 vozů. Nejoblíbenější značkou mezi nimi byl Irisbus a SOR.

 

Právě se děje

Další zprávy