Saab najal designéra Ferrari. Začíná s novým 9-3

Karel Toman
18. 6. 2010 15:36
Saab plánuje i nástupce modelu 92
Nový Saab 9-5
Nový Saab 9-5 | Foto: Aktuálně.cz

New York - Automobilka Saab „zlanařila" designéra, který vytvořil vozy Ferrari P4/5 a Maserati GranTurismo. Jason Castriota se stává vedoucím designerského týmu švédské značky a má tak vést její její boj s konkurencí, především značkami BMW a Audi.

Prvním jeho úkolem bude vytvořit novou verzi současného modelu 9-3 plánovanou k prodeji v roce 2012, prozradil v rozhovoru agentuře Bloomberg. Zaměří se přitom hlavně na aerodynamiku.

„Je životně důležité, abychom to udělali správně. Tohle je Saab v návratu ke svým kořenům, který už se nemusí starat o to, že je součástí většího stroje, jako byl dřív ve struktuře GM," řekl Castriota.

Cílem je zisk v roce 2012

Americký zadlužený gigant General Motors prodal automobilku Saab v únoru po vleklých jednáních holandskému výrobci sportovních vozů Spyker. Cílem nového majitele je přivézt ztrátovou společnost zpátky k zisku do roku 2012.

K obratu ji má podle šéfa Spykeru Victora Mullera přivézt produkce nových prvotřídních vozů výraznějších ve svém sportovním designu, než když byla značka pod správou GM.

Právě v tomto úkolu bude hrát Castriota prvotřídní roli.

„Jeho design modelu 9-3 je už v podstatě hotový a můžu vám říct, že vypadá fantasticky," řekl Muller a dodal, že kompletně hotový bude návrh během týdnů. „Je na něm vidět inspirace letadly a je švédsky čisté," dodal.

Castriota se učil u Pininfariny

Řada 9-3 byla poprvé vyrobena roku 1998. Její druhá generace sjela z linek roku 2002 a  vyrábí se dodnes. Nová verze má vyzvat na tržní souboj „trojkovou" řadu od BMW a modely A4 od Audi ze skupiny Volkswagen.

Castriota začal svou kariéru v roce 2001 jako designér luxusních aut ve věhlasném salónu Pininfarina v Turíně, kde působil do roku 2008. Po působení  ve studiu Stile Bertone založil skoncem roku 2009 vlastní firmu se sídlem v New Yorku a Turíně.

Saab také plánuje uvést na trh menší automobil slzovitého tvaru inspirovaný modelem 92 z let 1949 až 1956. Automobilka jedná s BMW o tom, že by k tomu použila její podvozky a převodovky, uvedla agentura Bloomberg.

 

Právě se děje

Další zprávy