New York - Automobilka Saab „zlanařila" designéra, který vytvořil vozy Ferrari P4/5 a Maserati GranTurismo. Jason Castriota se stává vedoucím designerského týmu švédské značky a má tak vést její její boj s konkurencí, především značkami BMW a Audi.
Prvním jeho úkolem bude vytvořit novou verzi současného modelu 9-3 plánovanou k prodeji v roce 2012, prozradil v rozhovoru agentuře Bloomberg. Zaměří se přitom hlavně na aerodynamiku.
„Je životně důležité, abychom to udělali správně. Tohle je Saab v návratu ke svým kořenům, který už se nemusí starat o to, že je součástí většího stroje, jako byl dřív ve struktuře GM," řekl Castriota.
Cílem je zisk v roce 2012
Americký zadlužený gigant General Motors prodal automobilku Saab v únoru po vleklých jednáních holandskému výrobci sportovních vozů Spyker. Cílem nového majitele je přivézt ztrátovou společnost zpátky k zisku do roku 2012.
K obratu ji má podle šéfa Spykeru Victora Mullera přivézt produkce nových prvotřídních vozů výraznějších ve svém sportovním designu, než když byla značka pod správou GM.
Právě v tomto úkolu bude hrát Castriota prvotřídní roli.
„Jeho design modelu 9-3 je už v podstatě hotový a můžu vám říct, že vypadá fantasticky," řekl Muller a dodal, že kompletně hotový bude návrh během týdnů. „Je na něm vidět inspirace letadly a je švédsky čisté," dodal.
Castriota se učil u Pininfariny
Řada 9-3 byla poprvé vyrobena roku 1998. Její druhá generace sjela z linek roku 2002 a vyrábí se dodnes. Nová verze má vyzvat na tržní souboj „trojkovou" řadu od BMW a modely A4 od Audi ze skupiny Volkswagen.
Castriota začal svou kariéru v roce 2001 jako designér luxusních aut ve věhlasném salónu Pininfarina v Turíně, kde působil do roku 2008. Po působení ve studiu Stile Bertone založil skoncem roku 2009 vlastní firmu se sídlem v New Yorku a Turíně.
Saab také plánuje uvést na trh menší automobil slzovitého tvaru inspirovaný modelem 92 z let 1949 až 1956. Automobilka jedná s BMW o tom, že by k tomu použila její podvozky a převodovky, uvedla agentura Bloomberg.