Tip na rodinný výlet: Co takhle prohlídka automobilky?

Radek Pecák Radek Pecák
9. 5. 2010 13:15
Za zážitek, během něhož návštěvník uvidí celou fázi zrodu nové Toyty Aygo, Citroënu C1 a Peugeotu 107, se nic neplatí
Kolínská automobilka TPCA
Kolínská automobilka TPCA | Foto: Czechtourism

Kolín - Omrzely vás již rodinné výlety spojené s prohlídkou starobylého  hradu či zámku? Co takhle strávit volný čas v jedné z nejmodernějších evropských automobilek?

"S programem pro návštěvníky jsme začali již v roce 2006," říká mluvčí TPCA Kolín Radek Kňava. Od té doby jsme závodem provedli skoro 50 000 návštěvníků, většinou šlo o studenty," říká.

Přitáhnout zájem mladých lidí o techniku je také jedním z cílů tohoto programu. "Hlavně jim říkáme, že pokud je auta či jiná technika zajímá, ať nechodí na gymnázium, ale na průmyslovky," vysvětluje Kňava.

Kromě těchto exkurzí pro školy, studenty vysokých škol, pracovníky dodavatelských firem a jiné objednané skupiny, mohou prohlídku absolvovat i běžní návštěvníci z řad veřejnosti. Prohlídky se konají obvykle dvakrát až třikrát denně, někdy i čtyřikrát. Pro veřejnost je vyhrazen čas v úterý a ve čtvrtek. Prohlídka trvá půldruhé hodiny.

Nejprve je na řadě video

Prohlídka začíná promítáním videí v návštěvní místnosti. Hlavním bodem programu je ale projížďka výrobními částmi závodu ve speciálním vláčku. Vláčky tady mají dva, každý pro osmnáct lidí. jeden je v červené a modré barvě. Jízdu ve vláčku absolvoval i redaktor deníku Aktuálně.cz. Vláček táhne malý elektrický vozík. "Jsou na elektřinu," vysvětluje Kňava. Stejné vozíky slouží i přepravě patřičných dílů na jednotlivá pracoviště montážní linky. Ty se nejprve v logistické části naskládají do plastových přepravek. Musí být přesně seřazeny v pořadí, v jakém budou montovány do vozů na lince. Plastových přepravek je za normálních okolností ve výrobním areálu v oběhu 600 tisíc.  

"Nejprve si musíte nasadit ochranné brýle a přilbu. To je povinnost," říká Ladislav Vorel, pracující důchodce, který provází továrnou již čtyři roky. Kromě toho dostávají návštěvníci také malý přijímač a sluchátka, z nichž se line komentář k prohlídce.

Ladislav Vorel ale občas monotónní vyprávění nahraného textu přeruší a sám sděluje něco k aktuálnímu dění. "Průvodci samozřejmě prošli školením a sami se informují o novinkách. Opravdu jen málokterý dotaz by je dokázal zaskočit," vysvětluje Kňava.

Zárodkem auta je podlaha

Protože návštěvníci se často ptají na číselné údaje, obsahuje jich komentář až nezapamatovatelné množství. Například se lze dozvědět, že na každé karosérii je 2220 pevnostních svárů při teplotě 1360 stupňů Celsia, že lisovna sama vyrábí 80 procent plechových dílů, které jsou potřeba na karosérii a zbytek je od externích dodavatelů, že tloušťka používaného plechu je od 0,6 do 0,9 milimetrů, že zhruba jednou za minutu opustí výrobní linku jeden hotový vůz, a že výrobní proces od prvního střihnutí do plechu až po výstupní kontrolu trvá u jednoho vozu zhruba dvanáct hodin...

Někdy je ale lepší nechat mozek odpočívat a jen se dívat. Jak ze dvou podlahových dílů ve svařovně vzniká zárodek nového auta, k němuž se pak postupně přivařují boky, palubní deska a střecha...Jak se původně holá karosérie zaplňuje - nejprve kabely, brzdovými hadičkami, čalouněním, pak okny a nárazníky než dojde na přimontování dveří, namontování posledních drobností, naplnění pohonných hmot a nastartování auta.

Prohlídku nabízí i pivovary

  • Z jiných průmyslových podniků nabízí prohlídku zejména pivovary
  • Nejnavštěvovanější je určitě návštěvnická trasa v plzeňském Prazdroji. 
  • Vloni sem zavítalo 200 000 lidí.
  • Zhruba třetina z tohoto počtu jsou Češi, zbytek cizinci
  • Podle mluvčího skupiny Plzeňský Prazdroj Jiřího Marečka si na na svůj provoz trasa vydělá, ale původní investice se zřejmě nikdy nezaplatí

Přiživují se cestovky

Čas na dotazy pak je opět v návštěvní místnosti. "Někdy, pokud jsou návštěvníky například studenti technických škol, sem zveme i jednotlivé specialisty z výroby," říká Kňava. Jinak se odpovědí ujímají průvodci z vláčku.

Příjemné pro návštěvníky určitě je, že za prohlídku nic neplatí. "Je to v rámci firemní politiky značky. Toyota má podobný návštěvnický program ve všech výrobních závodech, kde je to technicky možné," informuje Kňava. To, že jsou prohlídky zdarma, už také podle něho zneužily některé cestovní kanceláře. "Zjistili jsme, že v rámci výletů pro zahraniční turisty v Praze nabízejí prohlídku automobilky v Kolíně, za kterou si pochopitelně nechají dobře zaplatit," říká s trpkým pousmáním.

 

Právě se děje

Další zprávy