Nejen sanitka. Škoda 1203 se dál vyrábí. I po 42 letech

Radek Pecák Radek Pecák
25. 4. 2010 10:20
Dnes si zákazníci přejí hlavně repliky původního vzhledu
Škoda 1203 se od počátku vyráběla také ve verzi mikrobus
Škoda 1203 se od počátku vyráběla také ve verzi mikrobus | Foto: Aktuálně.cz

Žacléř - Škoda octavia první generace byla natolik úspěšným vozem, že si ji zákazníci kupovali i čtrnáct let od začátku výroby. Na podzim ovšem její produkce v závodě Škodovky ve Vrchlabí skončí. Zajímavé v této souvislosti je, že právě na tomto místě se zrodila jiná legenda českého automobilového průmyslu - Škoda 1203.

Ta přitom ve výrobě nadále zůstává, přestože se dožívá trojnásobného věku než veleúspěšná octavia I. "Dvanáctsettrojky" měly slabý motor, netopily, rezavěly a měly i spoustu jiných nedostatků, přesto mají nejen u nás a na Slovensku mnoho fanoušků. "Objednávají si je zákazníci z Německa, letos dodáme pět kusů repliky z roku 1973 do Holandska, řekl Roman Jirouš z firmy, která vůz v Žacléři vyrábí. Tohle město je od Vrchlabí vzdálené pouhých šestnáct kilometrů. 

Stručná historie Škody 1203

  • S vývojem se začalo již v roce 1955

  • Výroba měla původně začít v roce 1966, ale začátek se opozdil o další dva roky

  • Nejprve se dělaly hlavně skříňové dodávky
  • Valník se dostal do výroby v roce 1969
  • Od roku 1972 se část výroby přesunula do Trnavy
  • V roce 1981 končí výroba ve Vrchlabí
  • V roce 1985 přišla modernizace a větší motor o objemu 1433 cm3
  • V roce 1999 výroba na Slovensku skončila
  • Od roku 2002 se obnovila kusová výroba v Žacléři 

 

Většinou si objednávají verzi mikrobus. Dvanáctsettrojky se přitom vyráběly jako klasické dodávkové automobily, mnoho si jich obejdnaly zdravotníci či pohřební služby. Jezdily také ve službách policie či hasičů. Zelináři zase využívali verzi s valníkem.

Vyrábí se ročně do deseti kusů

"Vloni jme vyrobili šest kusů, letos zatím tři a v plánu je dalších pět kusů," informuje o objemu výroby Jirouš. Objednávek je dost i na další léta. "Zrovna tento týden jsem podepisoval smlouvu se zákazníkem s termínem dodání na květen příštího roku," dodává. Výroba dvanáctsetrojek je ale pro jeho firmu v současné době jen doplňkovou činností. "Hlavně vyrábíme náhradní díly na vozy Škoda z 50. a 60 let. Máme na to kompletní technologii," říká.

Na dvanáctsetrojku dokáží vyrobit sami drtivou většinu dílů podle originální dokumentace, včetně karosérie a motoru, zbytek jsou repasované díly. Nová "dvanáctsettrojka" přijde zájemce podle výbavy na zhruba 200 - 320 tisíc Kč. 

Už jen pro fanoušky

Ještě do loňského roku jeho firma prodávala dvanáctsetrojky i firmám, které je využívaly při svém podnikání. Naposledy v roce 2007 představil zmodernizovanou verzi tohoto vozu.

 "Teď už ale chceme vyrábět jen repliky pro fandy. To auto je prostě čtyřicet let staré a potřebám moderního provozu nevyhovuje," říká Jirouš.

       

 

Právě se děje

Další zprávy