Praha - Poslední trabant sjel z výrobní linky továrny ve Zwickau před devatenácti lety. Přesto je toto téměř kultovní vozítko stále zastoupeno mezi třiceti nejrozšířenějšími vozy, které mají u nás přidělenu registrační značku a můžeme je tudíž potkávat v běžném provozu na silnicích.
Podle nejčerstvětší statistiky Centrálního registru vozidel ke konci loňského roku u nás dosud jezdí přesně 25701 Trabantů 601 v provedení limuzína i kombi.
V pořadí mezi všemi typy automobilů je na 29. místě. To, že je zřejmě díky své duroplastové (nikoli bakelitové, jak se traduje) karosérii nesmrtelný, dokládá údaj o průměrném věku registrovaných trabantů. Je to věk doslova veteránský - 36 a půl roku.
Údaj o počtu trabantů je doslova neuvěřitelný zejména při porovnání s dalšími typy aut, které také denodenně potkáváme na silnicích.
Například jich je stále více než například Peugeotů 406 a dokonce i než Toyot Yaris, které se dosud vyrábí a prodávají. Počet trabantů se dokonce blíží údaji o počtu registrovaných Volkswagenů polo či Peugeotů 307.
Je o něj stále zájem
Přestože trabant samozřejmě nesplňuje příslušné ekologické normy a při jeho koupi je nutno platit poplatek 10 000 Kč za převod, nepatří trabanty v autobazarech mezi ty nejlevnější automobily. Obvykle se jejich cena pohybuje mezi dvaceti až třiceti tisíci.
Trabant 601 se vyráběl od roku 1958 až do dubna 1991. Za tu dobu jich k zákazníkům zamířily přes tři miliony kusů. Vloni se na autosalonu ve Frankfurtu představil následovník tohoto vozu. Má jít o elektromobil. Firma, která by byla schopna spustit sériovou výrobu se však dosud nenašla.
Absolutně nejrozšířenějším autem v Česku je v současné době Škoda felicia 2. generace, kterých jezdí přes 400 tisíc. Také na dalších místech jsou škodovky v pořadí fabia, octavia, favorit a Škoda 120. Teprve pak následuje první zahraniční automobil, kterým je Renault Mégane.