Pedály Toyotu trápí dál. Věděla o jejich problému 8 let

Petr Jemelka Petr Jemelka
23. 3. 2010 17:20
Skupina amerických advokátů zveřejnila interní dokument Toyoty
Pověst Toyoty směřuje ke dnu
Pověst Toyoty směřuje ke dnu | Foto: Reuters

Boston - Skupina amerických advokátů zveřejnila interní dokument Toyoty, který naznačuje, že japonská automobilka věděla o problému s plynovými pedály způsobujícími nechtěnou akceleraci již v roce 2002.

Osm let starý interní materiál, který má k dispozici americká televize CNN, upozorňoval americké distributory toyot, že si majitelé modelu Camry stěžují na to, že jejich vozy nechtěně zrychlují.

Součástí materiálu je i vysvětlení toho, co závadu plynových pedálů způsobuje. Podle dokumentu měla nechtěnou akceleraci způsobovat elektronická chyba řídící jednotky motoru. Jejím přeprogramováním byl problém údajně vyřešen.

"Některé vozy Camry z roku 2002 mohou nechtěně zrychlovat při lehkém sešlápnutí plynového pedálu v rychlostech mezi 38 - 42 mílemi v hodině. „Problém byl vyřešen překalibrováním řídícího modulu motoru," cituje server CNN z interní zprávy Toyoty.

Později přitom vedení Toyoty tvrdilo, že je závada mechanická a způsobuje ji zpříčení koberečku pod pedály. Problém v elektronice podle společnosti vyloučily testy nezávislých bezpečnostních expertů.

V lednu tohoto roku musel největší světový výrobce aut kvůli údajně technické závadě plynového pedálu uskutečnit  svolávací akci, při níž muselo být svoláno téměř dva a půl milionu vozů.  

Ještě nedávno byly Toyoty pokládány za nejspolehlivější auta na světě
Ještě nedávno byly Toyoty pokládány za nejspolehlivější auta na světě | Foto: Aktuálně.cz

Clarence Ditlow, šéf americké neziskové organizace Center for Auto Safety, specializující se na bezpečnost silničního provozu ale upozorňuje, že materiál z roku 2002 se o mechanické závadě nezmiňoval.

"Podíváte-li se na ten dokument, zjistíte, že se tam píše elektronická. Píše se tam, že se oprava provádí přeprogramováním počítače. Nic o koberečcích tam nenajdete," zdůrazňuje Ditlow.

Možná šlo o spiknutí

Materiál z roku 2002 předali americké CNN právníci, kteří na Toyotu připravují rozsáhlou žalobu. Podle Dilowa, který se na přípravě žaloby podílí, materiál dokazuje, že japonský výrobce automobilů věděl o problému mnohem dříve, než tvrdí. Navíc prý americká agentura pro bezpečnost dálničního provozu problém buď ignorovala nebo ho cíleně skrývala před veřejností.

Podle právníků je materiál rovněž přímým důkazem toho, že Toyota svým zákazníkům lhala, když tvrdila, že jde o mechanický problém.

"Mohli ten problém snadno vyřešit, ale oprava každého auta by je vyšla asi na 500 dolarů. Když to vynásobíme počtem sedmi milionů aut, které by bylo třeba opravit, dostáváme se k číslu okolo čtyř až pěti miliard dolarů. Takto drahou pravdu se jim prostě nechtělo prozradit.," domnívá se Tim Howard jeden z advokátů, který se na přípravě žalovy podílí.

Toyota dokument odmítla komentovat

"Toyota důrazně odmítá tyto kompletně nepodložená tvrzení, předkládané panem Howardem a dalším právníky žalující strany. Proti těmto nepodloženým tvrzením budeme rázně bojovat," stojí v prohlášení Toyoty, která odmítla obsah interního dokumentu z roku 2002 jakkoliv komentovat.  

Žaloba k by měla být podle Tim Howarda podána v federálnímu soudu v San Diegu ještě tento týden. Snahou právníků je sjednotit v ní všech 88 již podaných individuálních žalob.

 

Právě se děje

Další zprávy