Konstruktéři nových škodovek museli sáhnout do motorů

Radek Pecák Radek Pecák
17. 3. 2010 7:05
Kromě dvou základních benzinových tříválců jsou všechno ostatní přeplňované motory
Takhle vypadá zbrusu nový Roomster
Takhle vypadá zbrusu nový Roomster | Foto: Radek Pecák

Atény - Nová emisní norma Euro 5 donutila konstruktéry mladoboleslavské automobilky Škoda sáhnout do motorů nových fabií i roomsterů. Firma je poprvé na veřejnosti testovala v okolí řeckých Atén a Aktuálně.cz bylo u toho.

Kromě dvou základních benzinových tříválců jsou všechny ostatní motory, které pohánějí faceliftované vozy z Mladé Boleslavi, přeplňované - tedy vybavené turbodmychadlem.

Důvodem je právě nástup nové emisní normy. Turbomotor má totiž v nižších otáčkách nižší spotřebu a tedy i emise CO2 a dalších škodlivých látek.

Kvůli Euro 5 a také kvůli zmenšení hlučnosti ale museli konstruktéři v motorárně Škody pozměnit i motor 1,2 HTP. Výkony jeho dvou verzí se sice nezměnily,  avšak díky nové odlehčené klikové hřídeli by se měla o něco snížit spotřeba. Nový řetěz v motoru má také zajistit nižší hlučnost.

Turbomotor 1,2 TSI, ve slabším provedení  63kW, který redaktor Aktuálně.cz otestoval na pobřeží moře v okolí Atén pod kapotou Fabie scout, by se mohl stát mezi motoristy velice oblíbeným.

Tato fabia s lehce terénním vzhledem zatím ve výrobě není. Prodávat se bude od června nejen jako dosud ve verzi combi, ale i jako hatchback.

Předností čtyřválce 1,2 TSI je nepochybně tichý a hladký chod hned od nastartování. Dalším kladem je plynulý nárůst výkonu  s rostoucími otáčkami. Turboefekt není cítit.

Na druhou stranu,jakmile otáčky poklesnou pod zhruba 1600 -1800 otáček a je třeba akcerovat, je dobré podřadit. V opačném případě si na pocit zrychlení musí řidič chvilku počkat.

Spotřeba u tohoto motoru bude proto hodně závislá na jízdním stylu každého řidiče a také na podmínkách, v jakých  jezdí.
Při  novinářské prezentaci jsme se také krátce projeli  s fabií vybavenou novým „ekomotorem" 1,2 TDi. Tento tříválcový motor bude od podzimu pohánět  fabii a roomster ve verzi greenline.

V porovnání s benzinovým je pochopitelně výrazně hlučnější. Akcelerace také nesvádí k závodění, o čemž vypovídá již i údaj o zrychlení z 0 na 100 km/hod 14,2 s.

Na druhou stranu, díky slušnému točivému momentu, není třeba při běžné jízdě zdaleka tolik řadit. Naproti tomu motor 1,6 TDi 66 kW, který aktualně otestovalo v modernizovaném roomsteru, už poskytuje solidní zátah.

 

Právě se děje

Další zprávy