Končí motor, kvůli kterému si lidé kupovali Octavie

Radek Pecák Radek Pecák
25. 1. 2010 14:35
Nová emisní norma přinese velké změny ve skladbě nabízených motorů ze Škodovky
Škoda Octavia combi
Škoda Octavia combi | Foto: Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - Už je to nevyhnutelné. Zpod kapot škodovek v průběhu letošního roku zmizí kromě benzinového motoru 1,6 také legendární motor 1,9 TDI PD.

Právě tento motor byl jedním z hlavních důvodů, proč si Octavie kupovali taxikáři a také firmy pro své obchodní cestující. Lidé, kteří ho měli, velebili jeho úspornost a velký zátah. Ten byl sice k dispozici jen ve velmi krátkém pásmu otáček, jenže zatlačení do sedaček bylo opravdu citelné.

Hlavním důvodem, proč Volkswagen, pod jehož křídla Škodovka patří, opouští tuto variantu, je nová emisní norma. Ta od příštího roku nedovolí pro trhy v Evropské unii vyrábět žádné vozy s motory, které nesplní normu Euro 5. Norma sice platila již od loňského roku, avšak týkala se jen modelů nově uváděných na trh.

Motor 1,6 nahradí malý turbomotor 1,2, dieselovou 1,9 opět menší motor 1,6 TDI. Zatímco v případě benzinového agregátu jeho odchodu ze scény příliš mnoho lidí litovat nebude, motor 1,9 TDI PD byl doslova legendou. Svoji kariéru začal již pod kapotou Octavie první generace, objevil se také ve Fabiích, Roomsterech a Superbech.

Ale motory, které odcházející nahradí, jsou podle papírových ukazatelů lepší. Například v případě motoru 1,6 je zrychlení i maximální rychlost na prakticky stejných hodnotách, výrazně lepší jsou však emise CO2 (-11gramů) a také spotřeba nafty (-0,4 litru).

Downsizing nekončí

Škodovka tak pokračuje v trendu takzvaného downsizingu, tedy nasazování menších motorů, které jsou však opatřeny turbodmychadlem.

Motor 1,2 TSI, který se již od února bude dodávat pod kapotu Octavií (již s ním jezdí model Yeti a počítá se s ním i pro modernizovanou Fabii), se vyrábí v motorárně v Mladé Boleslavi. Montáž začala vloni v listopadu a letos již má produkce dosáhnout tisíce kusů denně. Se spotřebou 5,7 litru na sto kilometrů je 1,2 TSI nejúspornějším benzinovým motorem ze všech, které jsou pro Octavie k dispozici.

Motor 1,6 TDI se dováží z Německa a Octavii s ním je možné koupit již nyní. V současné době je ale o 16 000 Kč dražší než do výslužby odcházející 1,9 TDI.

 

Právě se děje

Další zprávy