Slovenská auta omládla. Vedou nad českými o tři roky

Radek Pecák Radek Pecák
18. 1. 2010 13:55
Slovenské šrotovné přineslo spokojenost dealerům Škoda, Renault a KIA
Druhžm nejprodávanějším modelem v roce 2009 se v ČR stala Škoda Fabia
Druhžm nejprodávanějším modelem v roce 2009 se v ČR stala Škoda Fabia | Foto: Aktuálně.cz

Bratislava - Místo starých Vazů, Fiatů a také Škodovek teď na slovenských silnicích jezdí zbrusu nové Renaulty Thalia, Škody Fabia či Kie Cee´d. Tak dopadlo podle údajů slovenského Sdružení automobilového průmyslu  (ZAP) loňské šrotovné v této zemi.

I když více než desetina z celkového počtu 44 200 poukazů zůstala nevyužitá, přesto se o něco snížil průměrný věk automobilů zaregistrovaných na Slovensku. Ten je teď 11 let, zatímco v ČR je průměrné stáří aut o tři roky vyšší.

Slováci snížili průměrný věk aut

Na vrakovištích skončily na Slovensku vozy staré v průměru 21 let. Nejvíce vyřazených vozidel bylo podle ZAP v Prešovském kraji a z okresů je na prvním místě Bratislava. "Více než 54 procent vlastníků vozidel, kteří dali zlikvidovat staré auto, bylo starších než 50 let," uvedlo sdružení v tiskové zprávě.

V ČR je v současnosti jisté, že šrotovné minimálně první půl rok zavedeno nebude. Vláda premiéra Fischera totiž avizovala, že s tímto opatřením během svého působení nepočítá. I tak je to ale podle ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu v ČR Antonína Šípka dobrá zpráva, protože zákaznící tak už vědí, že nemají na šrotovné čekat. Lepší pro ně bude, když budou sledovat cenové akční nabídky jednotlivých značek.

Zrychlené odpisy by mohly pomoci více

Vít Pěkný, který nyní za značku KIA zastává post předesedy rady ředitelů Sdružení dovozců automobilů je navíc přesvědčen, že v íce než šrotovné by k omlazení vozového parku přispělo prodloužení  možnosti zrychlených odpisů i po konci června letošníh roku. "Na trhu by tak přibylo množství kvalitních, ekologických, bezpečných a cenově dostupných vozů i pro běžné lidi," řekl Pěkný.

[1-3]

Snižování průměrného věku aut je přitom nutné, abychom se přiblížili ke stavu vozového parku běžnému v západní Evropě. Tam je totiž průměrný věk aut  kolem osmi let a každý rok se obmění osm až dvanáct procent ze všech zaregistrovaných vozidel. U nás obměna číní jen kolem čtyř procent. 

Slovenské šrotovné odstartovala vláda premiéra Roberta Fica loni v březnu. V prvním kole stát přispěl na koupi nového vozu 1500 eury, pokud prodejci snížili cenu o dalších 500 eur. V druhém kolem podpora státu klesla na 1000 eur a na stejnou částku se zvýšil požadovaný příspěvek obchodníků.

 

 

Právě se děje

Další zprávy