Nová doba. V Praze je první prodejna elektrovozidel

Radek Pecák, spolupracovník redakce
4. 12. 2009 15:32
Auta na jedno nabití urazí vzdálenost z Prahy do Brna.
Elektrokola v první prodejně v Praze, která se specializuje na vozidla poháněná elektrickým proudem
Elektrokola v první prodejně v Praze, která se specializuje na vozidla poháněná elektrickým proudem | Foto: Radek Pecák

Praha - Doba, kdy si začneme zvykat na jízdu s vozidly poháněnými elektřinou, je blízko.

Firma Smart právě ve Francii zahájila sériovou výrobu svého modelu Fortwo poháněného elektromotorem , do Londýna přijely první kusy Mitsubishi  iMIEV a v Praze se tento týden otevřela speciální prodejna elektro vozidel.

"V drtivé většině zatím prodáváme elektrokola, ale máme v nabídce i elektrické skútry a také elektromobily," vysvětluje jednatel firmy Ekolo Jakub Ditrich.

Kol prodali letos již 700 v průměrné ceně něco přes 20 tisíc korun. V nabídce mají několik desítek modelů jak pro užití ve městě, tak i v terénu. Speciální kategorií jsou skládací elektrokola, která je možno uložit do brašny a bez problémů převézt i v kufru osobního vozu. Část nabízeného sortimentu pochází od zavedených firem, část produkce, která je v drtivé většině z Číny,  prodávají pod vlastním logem.

Dojezd elektrokol se sadou baterií umístněných obvykle ve speciální schránce pod sedlem nebo (v případě dražších) kol i v rámu činí zhruba 60 kilometrů.

Šlapat musíte

Ovšem pozor, jak vysvětluje Jakub Ditrich, i na elektrokole se musí šlapat. Motůrek o výkonu 250 Wattů ovšem jezdci zmenšuje fyzickou námahu. "Při jízdě po rovině stačí šlapat zhruba poloviční silou než  na klasickém jízdním kole, do kopce motor ušetří ještě více námahy," vysvětluje. Jakmile se dosáhne rychlosti nad 25 km/hod, motor se samočinně odpojí .

V pražské prodejně nabízejí v současnosti i dva modely skútrů taiwanské firmy EVT. První v retrodesignu italské Vespy, druhý s modernějšími tvary a pro dvě osoby. "Jejich využití je limitováno pro město, protože rychlost nepřesahuje 50 km/hod," říká Ditrich. Cena skútrů začíná na zhruba 30 000 Kč, cenu pak zvyšuje použití lepších než starých klasických olověných akumulátorů.

Auta dojedou z Prahy do Brna

Pro ty, kteří chtějí jezdit na elektřinu a mít přitom hlavu pod střechou, má firma Ekolo připravené modernizované Peugeoty 106 a Partner či Citroeny Saxo a Berlingo. Nejlevnější z nabízených modelů je v současnosti Peugeot 106 za 389 900 Kč. Umí jet maximální rychlostí 92 km/hod a na zásobu elektřiny v bateriích s kapacitou 200 Ah ujede až 200 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy