Švédský šok: Saabu hrozí konec, pomůže Čína?

Tomáš Fránek
25. 11. 2009 13:13
O práci může přejít až devět tisíc lidí v automobilce i u dodavatelů
Švédský Saab sice řeší dvou další budoucnost, na největší světový autosalon své potíže nepřivezl. Zato nový model 95 ano.
Švédský Saab sice řeší dvou další budoucnost, na největší světový autosalon své potíže nepřivezl. Zato nový model 95 ano. | Foto: Reuters

Stockholm/Brno -  Ještě v říjnu a listopadu najala švédská automobilka Saab na 160 nových zaměstnanců, zakázky jí začaly růst. Vše směřovalo k tomu, že legendární automobilka skončí v rukou výrobce luxusních aut Koenigsegg.

Po včerejšku je ale všechno jinak a Saabu hrozí, že jako první známá automobilka krizi nepřežije a značka Saab zmizí. Koenigsegg od koupi automobilky ustoupil a automobilka tak zůstala v rukou koncernu General Motors. Ten má přitom jenom měsíc na to, aby pro švédskou automobilku našel kupce, jinak firmě hrozí útlum a konec.

Co koupí Čína?

Naděje na záchranu automobilky se tak upírají do Číny. Podle některých spekulací by firmu mohla zachránit prodej čínské automobilce Geely, která chce získat také další švédskou automobilku Volvo.

Také čínský holding Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) zvažuje další postup v rámci akvizice švédské automobilky Saab. Původně se měl stát menšinovým akcionářem po převzetí Saabu Koenigseggem, informuje agentura Reuters.

BAIC plánuje dlouhodobě expanzi do Evropy, analytici proto očekávají, že firma začne se Saabem samostatně jednat o koupi starších designů švédské značky. V tiskovém prohlášení BAIC potvrdil, že zvažuje další kroky a že i nadále chce rozšířit svoji působnost za hranice Číny. „S ohledem na rozhodnutí Koenigseggu se o Saab dále neucházet začínáme tento projekt vyhodnocovat nanovo a podnikáme náležité kroky," píše se ve zprávě.

Ve Švédsku zpráva o tom, že prodej Saabu po půlročních přípravách zkrachoval, šokovala. V ohrožení je tak na devět tisíc míst jak v samotné automobilce, tak u dodavatelských firem.

Je to šokující zpráva

„Všechno je pravděpodobně ztracené. Neměli jsme žádné náznaky, že to dopadne takto," řekl švédským novinářům šéf odborů Paul Akerlund. „Je to šokující oznámení," řekl vedoucí úřadu práce v Trollhattanu Bo Carlsson.

V záchranu Saabu už přestávají věřit také lidé, kteří v Česku připravují specializovaný server www.saabinfo.net, který je věnován právě jenom švédské automobilce. „Koenigsegg peníze neměl a investoři neměli trpělivost. Je to opravdu velice smutné, ještě před pár týdny začal Saab nabírat zpět lidi, které v dubnu propustil," píše na serveru jeden z diskutujících.

„Když šel saab do konkurzu v únoru, tak jsem neměl o značku takový strach jako nyní," dodává další z diskutujících.

GM z ekonomických důvodů nemá žádný důvod si Saab nechat. Švédský server DI tento týden zveřejnil studii, podle které na každém prodaném Saabu za posledních 8 let prodělal koncern GM, který značku vlastní, 5100 dolarů, tedy v přepočtu zhruba 88 tisíc korun.

Saab se na trhu neuchytil kvůli slabému marketingu, malé škále nabízených modelů a v neposlední řadě také vysokou cenou prodávaných aut. Kvůli tomu v součtu GM prodělal šest miliard dolarů za celou dobu, co automobilku vlastnil. To je v přepočtu 103,2 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy