Záchrana Opelu se prodraží o miliardy, šéf jde do Indie

Tomáš Fránek
10. 11. 2009 16:00
Zachránit německou automobilku má stát až šest miliard eur
Foto: Reuters

Berlín -  Záchrana německé automobilky Opel bude s největší pravděpodobností mnohem dražší, než předpokládá americký koncern General Motors.

GM, který před několika dny překvapivě odmítl Opel prodat rakousko-kanadské firmě Magna, si vyhradil na záchranu automobilky 3,5 miliardy eur, podle studie společnosti Moody však bude potřeba podstatně víc peněz - a to až šest miliard eur. Internetové verzi deníku Die Welt to potvrdil šéf závodní rady Klaus Franz. "Náklady na záchranu Opelu se vyšplhají na pět až šest miliard eur," uvedl.

K nejlevnějšímu autu

Z Opelu navíc odchází vedení firmy. A evropský šéf společnosti Carl-Peter Foerster míří podle německých médií s největší pravděpodobností do indické automobilky Tata Motors. Mluvčí indického podniku Debasis Ray nechtěl tuto informaci potvrdit a pouze řekl, že automobilka se ke spekulacím nevyjadřuje.

Generální ředitel americké automobilky General Motors Fritz Henderson už jednal v Německu už s členy vedení firmy, rozhodnutí, co bude s 50 tisíci zaměstnanci v evropských závodech firmy, nepadlo. Jednání pokračují dnes.

GM chce velmi brzy ušetřit 30 procent nákladů. To by například znamenalo, že o práci přijde asi deset tisíc z padesáti tisíc evropských zaměstnanců Opelu a uzavřeny by byly tři továrny. Skončit mají továrny v Bochumi a Eisenachu. Právě o východoněmecký Eisenach se strhne velký boj, v továrně pracuje na 1700 lidí, kteří vyrábí auta Opel Corsa.

Vláda zatím nic nedá

Koncern GM dnes zveřejnil, že 200 milionů eur z překlenovacího úvěru 1,5 miliardy, už splatil. Zbytek podle finančního ředitele GM Europe Enrica Digirolama doplatí do konce listopadu.

Henderson minulý týden řekl, že Opel zaplatí většinu ze tří miliard eur (zhruba 76,7 miliardy korun) potřebných k restrukturalizaci ze svých zdrojů. Automobilka nicméně podle něj bude žádat rovněž o pomoc některé evropské vlády. Německá vláda ale uvedla, že se zatím pomocí automobilce nezabývá, nezná plány GM.

Němci chtěli původně dát rakousko - kanadské firmě Magna, která měla Opel získat, pomoc ve výši 4,5 miliardy eur (asi 115,1 miliardy korun).

 

Právě se děje

Další zprávy