Lašák skončil v čele ČSA, střídá ho šéf Letiště Praha

Veronika Skálová Adam Junek, Veronika Skálová
19. 10. 2009 22:26
Spojení je zatím personální, ale je jasné, že Letiště má ČSA zachránit. Spasí tím i vlastní hodnotu
Radomír Lašák
Radomír Lašák | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Stát se rozhodl radikálně zasáhnout v ČSA, zadlužené letecké společnosti, kterou se pokouší privatizovat. Dozorčí rada odvolala na návrh ministerstva financí šéfa aerolinek Radomíra Lašáka a na jeho místo dosadila šéfa Letiště Praha Miroslava Dvořáka.

Dozorčí radu ČSA nově povede ekonom Miroslav Zámečník místo dosavadního šéfa Václava Nováka, který ve funkci působil pouhých pár týdnů.

O propojení letiště a ČSA se dlouho mluvilo. Jak dozorčí rada, tak Lašák sázeli na to, že propojením některých aktivit obou společností by se aerolinky mohly posunout k černým číslům. Kalkulovali i s finančním vstupem ruzyňského letiště. V této chvíli došlo tedy k propojení minimálně personálnímu, v podobě šéfa.

Čtěte více:
Záchrana ČSA má přijít přes letiště

Zastavme privatizaci

Pár hodin po oznámení Lašákova odchodu se k situaci v ČSA vyjádřili i zástupci dvou nejsilnějších stran. Oba požadují zastavení privatizace. Podle předsedy ČSSD Jiřího Paroubka je nabídka konsorcia Unimex Travel Service nevýhodná. Navrhl proto, aby se zadlužené aerolinky propojily se ziskovým Letištěm Praha.

Překvapivě pro zastavení prodeje je i ODS. "Chceme zabránit vstupu společnosti do konkurzu. Ten by ve výsledku znamenal ještě větší ztráty pro stát," prohlásil místopředseda ODS Petr Bendl. Řekl ale, že propojení s letištěm samo o sobě řešením není. Nové vedení společnosti podle něj musí udělat klíčové stabilizační kroky: snížit počet zaměstnanců, změnit kolektivní smlouvy a podrobně revidovat všechny výdaje.

Pro Letiště Praha jsou totiž ČSA klíčové, tvoří 40 procent jeho tržeb a z toho polovina jsou transferové lety, které by nebylo možné při případném pádu aerolinek nahradit. Tím by se cena Ruzyně, která je nyní odhadována mezi 60 až 100 miliardami korun, podstatně snížila.

ČSA v pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun, přičemž koncem roku by se mohla vyšplhat až na tři miliardy korun.

"Personální propojení ČSA a Letiště je dobrou volbou," řekl Aktuálně.cz Lašák. "Ve firmě prozatím zůstávám jako prezident, předsedou představenstva jen pan Dvořák. Bude záležet na jeho představě a naší dohodě, zda zůstanu ve firmě," doplnil. Svou budoucnost však příliš s ČSA nespojuje.

Kromě Lašáka opustilo představenstvo i dalších šest jeho členů. Vystřídají je ale jen čtyři noví členové. Jejich mandát potrvá pouze do mimořádné valné hromady, která je naplánována na 18. listopadu. Tam se rozhodne nejen o personálním obsazení představenstva a dozorčí rady, ale také o počtu členů těchto orgánů.

Propouštění bude

Lašák zdůraznil, že představenstvo rezignovalo po dohodě s odbory z dnešního rána. Zaměstnanci prý souhlasili se snížením mezd od 1. listopadu - u pilotů o 15 procent, u letušek o deset procent, u ostatních zaměstnanců o pět procent. Lašák dohodu považuje za velký úspěch, firma tím ušetří 600 milionů korun ročně.

Zámečník naopak pokládá dohodu za nedostatečnou a chce snížení mezd od stejného data u pilotů o 30 procent a u letušek o 15 procent. Se zaměstnanci ČSA hodlají zástupci dozorčí rady dále jednat. Podle Zámečníka je propojení ČSA s letištěm zatím pouze na personální bázi. Případné společné projekty a možné propojení obou firem Zámečník blíže nekomentoval, prý se o tom teprve bude rozhodovat

Lašák připravil před svým odchodem plán na snížení ztrát, který počítal s propouštěním a poklesem platů pilotů i dalších zaměstnanců. Jiný plán - v mnoha ohledech radikálnější - předložila dozorčí rada v čele s Novákem. Například platy pilotů chtěl Novák snížit namísto Lašákem navrhovaných 30 procent o 45 procent, propustit chtěl 1600 lidí.

Ještě v neděli v České televizi Lašák uváděl, že jeho plán dokáže zaručit aerolinkám zisk už v příštím roce.

Na začátku dnešního jednání dozorčí rady, která se původně měla zabývat pouze restrukturalizačním plánem, rezignoval na funkci šéfa dozorčí rady Václav Novák. Radu poté vedl vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra. Novák později spolu se svým spolupracovníkem z M. L. Moran Zdeňkem Šmejkalem opustil radu zcela.

"Přišli jsme do firmy s třemi základními úkoly. Zjistit, jak na tom firma stran financí je, hledat kroky k její záchraně a nastavit nově lepší komunikaci s odbory. Když to vezmu odzadu: dohoda s odbory sice není podle našich představ, ale komunikace rozhodně dobře nastavena je. Zprůhlednění financí se také podařilo. A volbou nového předsedy představenstva je jasně dána i představa o záchraně. Naše mise tím tady skončila, proto jsem rezignoval," uvedl pro Aktuálně.cz Novák.

Nový šéf ČSA Miroslav Dvořák má v průběhu tohoto týdne předložit svůj návrh, jak situaci v aerolinkách stabilizovat. "Jsem přesvědčen, že stávající problémy Českých aerolinií jsou zvládnutelné," konstatoval Dvořák.

Piloti: ani jeden plán

Piloti ČSA dali minulý týden najevo, že se jim nelíbí ani jeden z plánů na propouštění ve firmě, a představili své podmínky. Argumentují tím, že ani kdyby lidé v ČSA pracovali zadarmo, aerolinky zisku nedosáhnou, a je tedy zapotřebí systémových opatření.

Ve hře je stále také privatizace, v níž jediný zájemce, konsorcium Unimex-Travel Service, nabízí státu miliardu korun. O prodeji bude rozhodovat vláda na svém zasedání příští pondělí.

Podmínkou Unimexu však je nulový vlastní kapitál ČSA v době prodeje. To pro stát znamená vyrovnání minusového kapitálu aerolinek, a tedy reálně prodělek při transakci.

 

Právě se děje

Další zprávy