Krize? V Nošovicích se koná svatba několikrát denně

Radek Pecák, spolupracovník redakce
10. 10. 2009 22:30
Jak vznikají auta ve firmě označované za nejmodernější svého druhu v Evropě?
Foto: Radek Pecák

Nošovice - Na počátku je obrovský svitek ocelového plechu o tloušťce 0,7 milimetrů. Když vše skončí, pak z nejmodernější továrny v Evropě, jak o ní lidé z Hyundai mluví, vyjede automobil s označením i30.

Nošovická továrna je jednou z mála na automobily, kterých se jakoby zázrakem zatím příliš nedotkla ekonomická krize. Auta tu sice z výrobních pásů sjíždějí už skoro rok,  i když ji nejvyšší vedení automobilky přijelo slavnostně otevřít teprve v minulých dnech.

V Nošovicích vyrábějí Hyundai i30, v karosářských verzích hatchback a kombi. Dosud jich odsud za svými zákazníky vyjelo 80 tisíc. 90 procent z nich koupili lidé v Evropě, zbytek na středním východě a v Africe.

Před měsícem spustili výrobu ve druhé směně a počet zaměstnanců tak dosáhl dvou tisíc. Celkem tu má do roku 2011 najít práci 3500 zaměstnanců a z bran továrny bude každý rok vyjíždět 300 tisíc automobilů. K „i třicítkám" přibude za měsíc malé MPV Kia Venga a pak i vlastní velkoprostorový Hyundai.

Práce pro roboty

Jak tady vlastně vzniká automobil?

Z lisovny, kde svůj tvar získávají první díly - dveře, střecha, kapota, bočnice a další - odjíždí polotovar do svařovny. V Nošovicích veškerou práci obstarávají svařovací roboty. Je jich tu 279. Každý svár dělají vždy dva roboti umístění proti sobě. Nejdůležitější  je velký robot, který z podlahy, bočnic a výztuh střechy vytvoří základ karosérie budoucího vozu i30.

Barvu na vůz nanášejí opět roboti v další části, v lakovně. Nesmí se předbíhat: i do této části továrny vozy vjíždějí přesně v pořadí, v jakém si je zákazníci objednali. Tedy po červeném voze je možné okamžitě lakovat modrý, pak třeba šedivý a znovu červený. Zatímco do  lakovny karosérie přijíždí kompletní, tedy i s dveřmi, hned na počátku montážní linky se dveře odmontovávají, vybavují na samostatné lince a k příslušnému autu se vracejí až v samotném závěru.

Svatba na montážní lince

Montážní linka je pro laika nejpůsobivější částí továrny. Na počátku se do holé karosérie umisťují kabely, následují další díly. Pak se spojí karosérie s podvozkem a motorem. Této operaci se říká svatba. Na konci linky se do vozu nalijí kapaliny, auto se nastartuje a ke konečnému seřizování a testovací jízdě odjíždí již vlastní silou.

Nošovická firma je důležitá firma pro celý region. „Kromě vlastních zaměstnanců dáváme práci dalším čtyřem tisícovkám lidí, kteří pracují v dodavatelských firmách," říká Petr Vaněk, mluvčí firmy. Po dosažení plné výrobní kapacity bude nepřímých míst dokonce 7500, tedy v součtu s vlastními zaměstnanci bude Hyundai Nošovice dávat práci jedenácti tisícovkám lidí.

Některé dodavatelské firmy již v současné době sídlí přímo v areálu továrny a jejich haly jsou s výrobní linkou spojeny tunely. Z továrny navíc kromě hotových aut vyjíždějí  i převodovky určené pro sesterskou továrnu KIA v Žilině na Slovensku. Naopak odtud zpět se dovážejí motory.

 

Právě se děje

Další zprávy