Rozprodej v ČSA schválen, počká ale na nového majitele

Adam Junek
24. 8. 2009 15:20
Management bojuje o přežití aerolinek. Ztráta za pololetí se blíží dvěma miliardám
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Propuštění 860 zaměstnanců, především pilotů a letušek. Prodej šesti letadel z celkem padesátičlenné flotily. A také odprodej další výdělečné divize Českých aerolinií - obchodů duty free, tedy čtyř obchodů na ruzyňském letišti a prodejů na palubě.

To jsou body záchranného plánu pro ČSA, jež dnes podle informací Aktuálně.cz schválila dozorčí rada společnosti, včetně zástupců odborů, které proti němu původně brojily. Na radní dorazili dohlédnout dokonce ministři financí a dopravy - Eduard Janota a Gustáv Slamečka, jako zástupci hlavního akcionáře aerolinií - českého státu.

Firma se totiž potýká s fatálními existenčními problémy. Ztráta za pololetí má totiž podle zjištění Mladé fronty Dnes kvůli 14procentnímu propadu prodejů způsobenému finanční krizí činit více než 1,8 miliardy korun.

Jen prodej duty free shopů by mohl do kasy přinést 400 milionů korun.

Rozhodne majitel

České aerolinie jsou ale v privatizačním procesu a novému majiteli by se výprodej aktiv, který snižuje reálnou hodnotu firmy, nemusel zamlouvat.

"Ať se schválí cokoliv, počítá se s tím, že současný management plánované prodeje pouze připraví tak, aby se co nejrychleji daly provést. Definitivní rozhodnutí bude příslušet případnému vítězi tendru," sdělil Aktuálně.cz zdroj obeznámený s plány představenstva ČSA.

Po jednání rady to potvrdil i její předseda Ivan Kočárník.

Kdyby byla privatizace zrušena, bude totéž rozhodnutí ležet na státu, respektive ministerstvu financí, které spravuje 92procentní balík akcií ČSA.

Samy aerolinie nehodlají nic do středeční tiskové konference komentovat.

Jediným zájemcem v privatizačním řízení zůstalo konsorcium Unimex Group a Travel Service. Konkurenční Air France-KLM ze soutěže odstoupilo.

Odprodeje nejsou novinkou

Ministerstvo financí varovalo, že ani tak nehodlá ČSA prodávat pod cenou. Ta se má podle představ státu pohybovat nad třemi miliardami korun.

Odprodeje majetku nejsou v ČSA ničím novým. V posledních třech letech si jimi aerolinie vylepšovaly pravidelně výsledky hospodaření. Zbavily se tak cateringu, carga  a v posledním roce také některých budov a pozemků.

Nyní došlo na razantní propouštění, které firmě vždy znesnadňovaly kolektivní smlouvy s odbory. Přitom oproti konkurenci má právě personální náklady ČSA výrazně vyšší. Na jedno letadlo jí připadá deset pilotů, jinde stačí 4,5 posádky na letoun.

Celkově má firma podle informací Aktuálně.cz šanci na personálních nákladech ušetřit až miliardu, aniž by se výrazně měnily její služby.

V rámci záchranného plánu má také zmizet dálková flotila - tedy ČSA nebudou létat za oceán. Přivydělat si tak aerolinky budou moci i na prodeji takzvaného slotu - neboli „koupeného času přistání" na newyorském letišti JFK.

ČSA v současné době má dluhy dosahující bezmála patnácti miliard korun a při započtení pololetní ztráty také záporný vlastní kapitál.

Dluh Osinku je otázkou

Pokud se privatizace nezdaří, existuje několik scénářů, co se se společností stane.

Management by mohl dostat od vlády mandát provést výrazné škrty, což by mu pomohlo v jednání s odboráři. Zejména pak při vyjednávání nových kolektivních smluv v příštím roce.

Stát by mohl ČSA očistit také pomocí konkurzu. To by ostatně ocenil i Unimex. „Bylo by pro nás ale výhodné kupovat je v konkurzu," připustil šéf Unimexu Jiří Šimáně.

Prezident Českých aerolinií Radomír Lašák
Prezident Českých aerolinií Radomír Lašák | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Do konkurzu by se ale mohly ČSA dostat i nedobrovolně. Záleží na tom, jak totiž stát naloží s dluhem, jenž má ČSA u státního podniku Osinek, který je v likvidaci.

Pokud by jej likvidátor prodal, mohl by jeho nový majitel na firmu vyhlásit úpadek. Dluh je ovšem kryt budovou centrály ČSA.

Další variantou je, že by se dluh mohl v příštím roce kapitalizovat. Tedy místo splacení pohledávky, by se Osinek dočkal nových akcií ČSA. To by základní kapitál firmy navýšilo bezmála na dvojnásobek. V současné době je základní kapitál 2,7 miliardy. Schválený úvěr od Osinku pak 2,5 miliardy. Dosud ČSA čerpaly zhruba miliardu - tudíž akutní problém s nedostatkem hotovosti nyní nehrozí.

Přeměna dluhu na akcie by však jistě velmi zajímala bruselské úředníky. Stát by tak přes Osinek vlastně firmě daroval 2,5 miliardy, a to by byla nedovolená státní pomoc.

 

Právě se děje

Další zprávy