Krize luxusní auta netrápí. Porsche i BMW jdou na odbyt

Veronika Skálová Veronika Skálová
11. 8. 2009 11:25
Prodeje exkluzivních značek rostou bez ohledu na krizi
Značka Lamborghini si v Česku na pokles zájmu stěžovat nemůže.
Značka Lamborghini si v Česku na pokles zájmu stěžovat nemůže. | Foto: Veronika Skálová

Brno - Pokles zájmu způsobený krizí? Něco takového na statistikách prodeje značek, které jsou symbolem luxusu nebo alespoň materiálního dostatku, patrné rozhodně není. Zatímco většina značek pociťuje letos úbytek zájmu, prodejci vozů jako BMW, Audi, ale i Lamborghini nebo Porsche si připisují v porovnání s loňským rokem jednoznačně plusové hodnoty.

"Právě to dokazuje, že krize je hodně o myšlení lidí, že je převážně v jejich hlavách. Ti, kdo peněz tolik nemají, budou šetřit. A nové auto si nejspíš odpustí. Ale majetní lidé peníze stále mají, což je vidět na prodejích drahých značek. Možná přejdou v rámci značky na skromnější model. Ale na statistikách by se změna projevila až v případě, kdy si místo BMW koupí levnější vůz," konstatoval analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

A údaje Svazu dovozců automobilů to potvrzují. Vozů značky Audi registrovali majitelé od začátku roku o třetinu víc než před rokem, kdy hospodářská krize byla pojmem ze třicátých let minulého století. Nových BMW jezdí po České republice o 275 víc než vloni, což představuje nárůst 28 procent.

Registrují se vozy koupené loni

Srovnatelný nebo větší zájem sledují i prodejci exkluzivnějších značek, kterých se ročně prodá jen pár desítek kusů - Porsche, Ferrari, Lamborghini i Maserati.

Jak se letos prodávají?

Aston Martin, 7 ks, -13%

Audi 1724 ks, +33%

Bentley 9 ks, - 50%

BMW 1255 ks, + 28%

Ferarri 26 ks, +18%

Jaguar 83 ks, - 13%

Lamborghini 7 ks, +40%

Maserati 22 ks, +4%

Mercedes-Benz 1452 ks, +13%

Porsche 111 ks, +30%

"U značky Ferrari je to způsobeno několika faktory. Prvním z nich je fakt, že čekací doba na objednaný model je od 12 do 18 měsíců. Tyto vozy se nevyrábí na sklad a noví majitelé si na ně tedy musí počkat. V současné době tedy plníme kontrakty podepsané loni. I to podporuje exkluzivitu značky," vysvětlil Jiří Rozkošný, marketingový ředitel společnosti Scuderia Praha, která značky Ferrari a Maserati prodává.

Součástí marketingu je u Ferrari také omezený počet kusů, který každý rok na trh dodá. I když poptávka postupem času stoupá, do České republiky se letos doveze přibližně stejný počet aut se vzpínajícím se koněm na kapotě jako vloni.

Šetří se na modelu, i výbava je skromnější

Ale i ti, kdo podepisují smlouvy na auta za miliony, skloňují slovo krize, i když v jiných souvislostech než většina populace.

"To, že se nacházíme v těžkém ekonomickém období, je nepochybně znát na přístupu našich klientů ke koupi vozu. Zákazníci více uvažují, jaký model si u naší společnosti zakoupí, například zda se spokojí s koupí Cayenne GTS místo Cayenne Turbo. Také zvažují výši investice do příplatkové výbavy jednotlivých vozů," poznamenal Richard Vegera, vedoucí prodeje značky Porsche v Porsche centrum Praha.

Prodejci navíc upozorňují, že zájemci o exkluzivní modely se většinou ke koupi vysněného vozu nerozhodují ze dne na den. I to je důvod, proč takřka nikdo neruší naplánovaný prodej na poslední chvíli.

"Zákazníci Porsche jsou velice konzervativní a ve velké míře mají nákup nového vozu promyšlen již dlouho dopředu, s ohledem na všechny aspekty spojené s jejich činností a ekonomickou situací. Pouze několik málo našich zákazníků termín nákupu nového vozu posunulo na pozdější období," dodal Vegera.


 

Právě se děje

Další zprávy