Slovensko začne stavět mýtné brány, má čas do prosince

Aktuálne.sk
5. 8. 2009 21:10
Mýtné na Slovensku začne platit od 1. ledna 2010. Nejen na dálnicích.
Palubní jednotky na mýtné budou od ledna potřebovat i nákladní vozy na Slovensku.
Palubní jednotky na mýtné budou od ledna potřebovat i nákladní vozy na Slovensku. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Bratislava - Kamiony projíždějící skrz Česko i Slovensko budou od prvního ledna „vystavovat" na palubních deskách dvě jednotky pro odečet elektronického mýtného. Do spuštění mýtného systému na Slovensku totiž zbývá 148 dní. Fungovat by měl od 1. ledna 2010.

„Jsme přesvědčení, že se mýtný systém spustí v plánovaném termínu," prohlásil dnes generální ředitel společnosti SkyToll, která systém vybuduje, Matěj Okáli. SkyToll si už také vybral klíčové partnery. Jde například o Siemens nebo T-Mobile, který bude zabezpečovat konektivitu pro provoz systému.

Kilometr jízdy na zpoplatněné silnici bude stát od 6,3 do 20,9 eurocentu centu bez DPH podle kategorie vozidla a typu silnice.

Výstavba bran provoz neovlivní

Už v říjnu plánuje SkyToll spustit marketingovou kampaň k mýtnému. Chce tak zmobilizovat dopravce, aby se včas registrovali a získali palubní jednotky. To budou moci udělat na 98 kontaktních a distribučních místech.

Nákladní vozy včetně autobusů budou od začátku příštího roku monitorované prostřednictvím GPS/GSM sítě.

Zapotřebí je vybudovat šest mýtných bran a 40 kontrolních zařízení. Brány budou stát na úsecích Malacky-Lozorno, na hraničním přechodu Petržalka mezi Slovenskem a Maďarskem, Senec-Trnava-Modranka, na úseku R1 Voznica, Liptovský Peter-Hybe a Šaca-Košice-Poľov.

Stavební práce mají probíhat hlavně o víkendech a v noci, aby neomezily provoz na silnicích.

Foto: Aktuálně.cz

Komerční tip: Vyberte si, kam vyrazíte na dovolenou

    „Mýtné funguje na principu: zaplatíš, kolik projezdíš. Uživatelé v rámci dané kategorie vozidel budou míst stejně nastavené parametry. Cena bude kromě projetých kilometrů záviset také na emisní třídě, hmotnosti, respektive na počtu náprav vozidla," uvedla společnost SkyToll.

    Systém má pokrýt celkem 2400 kilometrů komunikací.

    Vítěz byl nejdražší

    Stejně jako v Česku, kde mýtné zaváděla společnost Kapsch, se výběrové řízení na zhotovitele ani na Slovensku neobešlo bez připomínek.

    Společnost SkyToll podepsala v lednu koncesní smlouvu s Národní dálniční společností na 14 let. Vítězné konsorcium SanToll-Ibertax přitom předložilo nejvyšší nabídku v hodnotě převyšující 716 milionů eur. Společnost Ibertax je přitom založena jen proto, aby se stala branou pro vstup více investorů a její pozadí je nejasné. Nyní je systém mýtného financovaný z překlenovacího úvěru.

    Konsorcium však nemělo nad kým zvítězit. Všichni ostatní uchazeči byli totiž ze soutěže vyloučeni pro nesplnění podmínek. Teď se soudí se slovenským Úřadem pro veřejné zakázky.

    Generální ředitel SkyToll tvrdí, že otázka ceny vybudování mýtného systému má dvě roviny - věcnou a politickou. K té politické se vyjadřovat nechtěl.

    „Mýtný systém na Slovensku je celosvětově unikátní ve struktuře sítě komunikací, které je nutné zpoplatnit. Nikde jinde na světě nenajdete projekt, který by v tomto rozsahu kombinoval nejen dálnice a rychlostní komunikace, ale i silnice první třídy," řekl Okáli Aktuálne.sk. Právě pro specifické mýtného na silnicích první třídy je podle něj cena odpovídající.

    Tendrem na zhotovitele mýtného systému na Slovensku se nicméně zabývá Evropská komise.

     

    Právě se děje

    Další zprávy