Prodej aut v Česku klesl o desetinu kvůli nezájmu firem

Veronika Skálová Veronika Skálová
5. 8. 2009 13:28
Zájem o osobní auta sice mírně rostl, údaj však zkreslují "auta s mřížkou"
Poptávka o nákladní auta, lehké užitkové vozy a autobusy klesla meziročně o víc než polovinu.
Poptávka o nákladní auta, lehké užitkové vozy a autobusy klesla meziročně o víc než polovinu. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Nic není platná změna pravidel při odečtu DPH z ceny firemního auta. Statistika za sedm měsíců letošního roku stejně ukazuje pokles zájmu o nová osobní i lehká užitková auta.

Poptávka je o 13 procent nižší v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Vyplývá to z dnes zveřejněných údajů Svazu dovozců automobilů. Podle něj je důvodem toho poklesu hlavně o čtvrtinu nižší zájem firem.

Při pohledu na podrobnější čísla je vidět, že výsledný pokles má „na svědomí" hlavně propad zájmu o lehké užitkové vozy. Od ledna do července se jich v Česku prodalo jenom necelých 14 tisíc, což představuje meziroročně o více než 62 procent méně.

Nejprodávanější značky

Prodej 1-7/2009,
meziroční změna

Škoda 25 562 ks, -3%

Ford 9526 ks,  + 54,3%

VW 6738 ks, + 26,2

Renault 6425 ks, +13%

Hyundai 5063 ks, +16%

Kia 4967 ks, + 40%

Peugeot 3981 ks, -8%

Citroën 3952 ks, - 11%

Chevrolet 2735 ks, +7%

Toyota 2625 ks, - 7,4%

Velký propad zaznamenal i zájem o nákladní auta (o 56 procent) a autobusy (o 45 procent). Právě tyto segmenty trhu s automobily, které jsou téměř výhradně odkázané na poptávku firem, trpí důsledky ekonomické krize nejvíc.

Prodeje osobních aut rostly

Naopak v portfoliu osobních aut se projevil nárůst počtu prodaných nových vozů, a to o osm procent na výsledných 93 378. Tento údaj je však podle Svazu zkreslený přesunem části aut, které až do dubna nesly označení „lehké užitkové" kvůli vsazené mřížce. Ta umožňovala odpočet DPH z nákupu takového auta.

Ve škále značek, kterým dávají přednost, jsou Češi poměrně konzervativní. Absolutní jedničkou je i po zveřejněních červencových údajů domácí Škoda následovaná s odstupem Fordem. Na třetím a čtvrtém místě se vyměnil Renault s Volkswagenem a k podobným spíš drobným posunům došlo i na dalších příčkách žebříčku nejpopulárnějších značek.


V porovnání s loňským rokem si v lednu až červenci nejvíce polepšil Ford - o více než 50 procent. O 40 procent pak zvedla počet prodaných aut Kia, o více než 26 procent Volkswagen.

 

Právě se děje

Další zprávy