Další krachy cestovek ve stylu Tomi Tour se nečekají

Veronika Skálová Veronika Skálová
21. 7. 2009 10:40
Lidé sice jezdí míň, další cestovky by však padnout neměly.
Exotickou dovolenou si letos dopřeje méně Čechů. A když už, tak za nižší ceny.
Exotickou dovolenou si letos dopřeje méně Čechů. A když už, tak za nižší ceny. | Foto: Stefan Heinrich

Brno - Kolik cestovních kanceláří dokážete z hlavy vyjmenovat? Na českém trhu jich působí přibližně tisíc. V letošním roce čtyři z nich v tichosti a bez jakýchkoliv škod ukončily svou činnost a tři zkrachovaly "veřejně". Mezi nimi i Tomi Tour zaštítěná jménem Václava Fischera, která figurovala v první desítce cestovních kanceláří v Česku.

Lidé se však o budoucnost svých již zaplacených dovolených nejspíš obávat nemusí. Za největší "průšvih" sezóny, tedy právě krach Tomi Tour, totiž nemohla ekonomická krize.

"U nás si interně všímáme čtyř indikátorů budoucnosti. Jednak jestli cestovní kancelář platí včas své závazky - tedy například provize agenturám, které prodávají její zájezdy. Dalším varováním je masivní prodej zájezdů za ceny nižší, než jsou náklady. Třetí ukazatel je příliš časný prodej další sezóny. A posledním indikátorem, že je něco špatně, je neúspěšná snaha o prodej společnosti," konstatoval Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Podle něj Tomi Tour splňovala všechny čtyři znaky toho, že je něco v nepořádku. Kupříkladu už letos začala cestovní kancelář prodávat zájezdy na příští léto. A s neuvěřitelnými slevami. "Dostali se tak hluboko pod náklady, že to bylo neudržitelné. Navíc tak časný prodej znamenal, že Tomi Tour má nedostatek volné hotovosti a potřebuje ji rychle sehnat," dodal Okamura.

Vsadit na jistotu sice není možné nikdy, ale existují ukazatele, které mohou při výběru cestovní kanceláře pomoci. Je-li například organizovaná v některém oborovém sdružení, znamená to, že musí dodržovat určité standardy.

"Dobrým vodítkem jsou i cesrtifikáty ISO 9001, které není snadné získat. I to vytváří předpoklad, že by nemělo dojít k selhání. Firma, která kritéria splní, je pak připravena na většinu krizových situací," konstatoval Jaromír Beránek, analytik cestovního ruchu ze společnosti Mag Consulting.

Na další krachy to nevypadá

Cestovní kanceláře měly při rezervacích dopravy a ubytování na letošní sezónu důvod k optimismu. Vloni se zvyšoval nejen zájem Čechů o dovolenou v zahraničí, ale byli také ochotni za ni utratit víc peněz. Pak však dopadlo kladivo hospodářské recese a srazilo chuť po exotice na minimum.

"Ač se vloni prodalo přes 2,5 milionu zájezdů, letos to podle našich odhadů bude jen okolo dvou milionů. Například Středomoří pocítí pokles zájmu dost intenzivně. Odhaduje se, že tam letos zamíří o 25 milionů turistů méně než vloni. Do bude mít zásadní dopad na místní hospodářství, například co se týká zemědělství," konstatoval Beránek.

Podle Tomia Okamury však další krachy cestovek bezprostředně nehrozí. "Jakmile se ukázalo, že se už takzvané first minute špatně prodávají, společnosti okamžitě zredukovaly nejen letecké, ale i autobusové zájezdy přibližně o třetinu. Podle našich indikátorů momentálně u nás není žádná cestovní kancelář, která by byla v podobném stavu jako Tomi Tour, nebo splňovala víc než dva varovné indikátory," vysvětlil Okamura.

Krach Tomi Tour podle něj řádně zamával s trhem last minute zájezdů. Několik tisíc lidí, kteří měli s touto cestovkou odletět, má o dovolenou stále zájem. Ale není pro ně dostatek zájezdů. V kombinaci s vyčkáváním mnoha lidí na nižší ceny v režimu last minute tak vznikl nevídaný převis poptávky nad nabídkou. Podle Okamury je tak možné, že tyto zájezdy ještě v srpnu podraží.

 

Právě se děje

Další zprávy