Vídeň nebo Paříž na jihu Moravy, Znojmo půjčuje kola

Veronika Skálová Veronika Skálová
19. 7. 2009 15:01
Návštěvníci Znojma mohou po městě jezdit na vypůjčeném elektrokole
Pařížský systém Vélib' je automatizovaný a největší na světě. Ale zato nenabízí elektrokola.
Pařížský systém Vélib' je automatizovaný a největší na světě. Ale zato nenabízí elektrokola. | Foto: Veronika Skálová

Brno - Obyvatel má sice dvaatřicetkrát méně než mezi turisty nejpopulárnější Praha, zato jim Znojmo může nabídnout službu, kterou nabízí světové metropole - na jednom místě si půjčit kolo a na jiném jej vrátit.

Pravda, vzhledem ke své velikosti historické město na jihu Moravy nenabízí desítky půjčovacích míst jako města v zahraničí, ale jen dvě u dvou hlavních turistických atrakcí. Tedy v centru města a u Louckého kláštera.

Elektřina pomůže s terénem

Zato však půjčovny nenabízí kola obyčejná, ale elektrická. Novinka pro turisty i místní, kteří chtějí šetřit své nohy, začala fungovat v tomto týdnu.

"Inspiraci pro tento systém přivezli zastupitelé i odborníci na cyklistiku z dovolených v zahraničí. Terén je však ve Znojmě hodně náročný, město stojí vlastně na skále, takže zdolávání velkého kopce se nevyhnete," vysvětluje mluvčí radnice Denisa Šipošová.

Aby byla nová služba, která umožňuje vypůjčení kola na celý den za 300 korun, dostupná i méně zdatným turistům, nakoupilo město deset elektrokol.

"Elektrokolo nefunguje na stejném principu jako skútr. Je třeba šlapat a vynaložit určitou sílu, nicméně s běžným kolem to není možné srovnávat. Baterie se nabíjí asi čtyři hodiny, na jedno nabití kolo ujede i sedmdesát kilometrů," konstatoval Čestmír Vala z Cykloklubu Kučera, který půjčování elektrokol zajišťuje.

Přestože jedno takové kolo má hodnotu přibližně patnáct tisíc korun, nepožaduje město při vypůjčení kauci. "Chceme vyjít lidem vstříc, ne jim komplikovat dovolenou. Aby měla záloha smysl, musela by být ve výši aspoň pěti tisíc korun a takovou sumu jen málokdo nosí u sebe. Snažíme se však jistit alespoň požadavkem na dva doklady totožnosti," dodala Šipošová.

Jak velký zájem půjčování elektrokol vzbudí, zatím radnice nezjišťovala. Lidé si mohli sice kola půjčit už na konci týdne, plakáty a letáky upozorňující na tuto možnost však budou hotové až příští týden. Pak by se měl zájem zvednout.

Evropa zná City Bikes i Vélib'

Pro inspiraci k podobnému kroku není třeba jezdit daleko. Necelých sto kilometrů vzdálená Vídeň nabízí svým návštěvníkům City Bikes - tedy městská kola. Ta si mohou místní, ale i turisté vypůjčit na 54 automatizovaných terminálech.

Je pouze zapotřebí se zaregistrovat pomocí platební karty a už jezdíte po rakouské metropoli na vlastní pohon. První hodina provozu je zdarma, druhá stojí 1 Euro, třetí 3 Eura a každá další hodina 4 Eura.

Kola jsou totiž určená především ke kratším přejezdům po městě. Vrátit je lze na kterýkoliv jiný stojan, není třeba se vracet na místo půjčení.

Na stejném principu funguje systém City Bike například i v severských metropolích - Dánské Kodani, Švédském Stockholmu i Finských Helsinkách.

Žádný z těchto systémů však není tak masový jako pařížský Vélib'. Francouzská metropole zavedla systém městských kol před dvěma lety a nyní si denně mohou lidé půjčit přes 20 tisíc typických šedých kol na takřka 1500 místech. Tedy téměř na každém rohu.

Masovost však s sebou nese i určité ztráty. Přestože ceník tlačí uživatele systému Vélib', který vznikl zkratkou francouzských slov kolo a svoboda, k využívání bicyklů na kratší vzdálenosti a po nevrácení kola strhává z jejich karty 150 euro, v prvním roce užívání se ztratily tři tisíce těchto kol. Řadu jich údajně vyloví i z pařížské Seiny.

 

Právě se děje

Další zprávy