Automobilka General Motors je zpět. Ať žije Nový GM!

Ekonomika Ekonomika
10. 7. 2009 21:42
General Motors se zbaví šesti značek včetně Opelu a Saabu. Čtyři další si nechá
Foto: Reuters

Detroit - Automobilka General Motors (GM) dnes prohlásila, že vychází zeštíhlená z konkurzu jako "nová GM" sestávající jen z těch nejlepších aktiv staré značky.

Výkonný ředitel továrny Fritz Henderson to označil za začátek "nové éry".

Zeštíhlené GM budou patřit čtyři klíčové značky Chevrolet, Cadilac, GMC a Buick. Zbaví se naopak značek Pontiac, Saturn, Saab, Hummer, Opel a Vauxhall.

Infobox

  • Únor 2008 GM zveřejňuje ztrátu 38,7 miliard dolarů za rok 2007 a chce seškrtat 74 tisíc míst
  • Září 2008 GM slaví sté výročí
  • Prosinec 2008 Ztrátovým automobilkám GM a Chrysler nabízí americká vláda půjčku ve výši 13,3 miliardy dolarů, kanadská vláda pak další 3,3 miliardy
  • Únor 2009 GM oznamuje ztrátu 31 miliard dolarů za rok 2008
  • Březen 2009 Bílý dům požaduje od GM nový životaschopný podnikatelský plán a vyzývá šéfa Chrise Wagonera k rezignaci
  • Květen 2009 Dohoda mezi americkými a kanadskými odbory, akcionáři GM povolují restrukturalizaci
  • Červen 2009 GM vstupuje do řízeného bankrotu
  • Červenec 2009 automobilka GM vystupuje z bankrotu zeštíhlená

Nová společnost má mít o 27 tisíc méně zaměstnanců a o 13 méně továren v USA. Zmenší se také síť jejích prodejců, méně má i dluhů. Logo zůstane stejné.

Cadilac přes e-Bay

"Budeme výděleční, splatíme svoje půjčky, jak nejdřív to půjde, a naše auta a náklaďáky budou mezi těmi nejlepšími na světě," citovala Hendersona BBC. Automobilka údajně jedná se zástupci serveru e-Bay o tom, jak rozjet prodej svých aut přes internet.

Podle analytiků automobilového průmyslu je rychlost konkurzu dobrým znamením.

"Je to menší, štíhlejší, odolnější a více na cenu zaměřená GM," myslí si například George Magliano, specialista v oboru z konzultační firmy IHS Global Insight. "Stále ale musejí čelit potížím, kterým čelí dlouhodobě," dodal.

Experti už totiž delší čas poukazují na to, že GM bude muset nabídnout zákazníkům modernější auta.

"Přesto jsem obezřetně optimistický," svěřil se BBC Pete Hastings z analytické společnosti Morgan Keegan. "Budoucí výzva spočívá v tom, jak vstoupit na trh, který GM sama spálila," dodal.

Automobilka přišla o titul největšího výrobce letos v lednu, když se ukázalo, že Toyota vloni prodala 8,97 milionu aut, zatímco GM "jen" 8,35 milionu.

Automobilka dostala od americké vlády podporu 60 miliard dolarů, čímž v "nové GM" získala 61% podíl. Odborářská organizace United Auto Workers oslabila na podíl 17%. Dalších 12 % patří kanadské vládě, zbylých deset procent chce dát společnost opět obchodovat na burze.

Zbývá maličkost: prodávat auta

Vedení GM zároveň potvrdilo, že chce vládní záchranné půjčky splatit dřív, než ve stanovený rok 2015.

GM vstoupila do konkurzu 1. června s prohlášením, že pokud nebude plán konkurzu automobilky schválen, bude nucena k definitivní likvidaci. Nakonec byl čtyřicetidenní "očistec" GM o dva dny kratší než u jeho rivala Chrysleru.

Plán na zeštíhlení automobilek v konkurzu silně podporoval prezident Barack Obama.

To opravdu těžké teď ale mají obě automobilky teprve před sebou. Za poslední půlrok se prodej aut v USA propadl o více než 30 %.

 

Právě se děje

Další zprávy