Šrotovné zavádí všichni, vyplatilo se ale jenom Německu

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
26. 6. 2009 12:15
Počet nově registrovaných vozidel se po šrotovném zvýšil jen v Německu, Polsku a velmi mírně v Lucembursku
Chevrolet Cruze, cena: 320 - 470 tis  Motor: 1,6 16V EmiseCO2: 169,5 g/km Šrotovné: NE  Motor: 2,0 VCDi Emise CO2: 149 g/km Šrotovné: ANO
Chevrolet Cruze, cena: 320 - 470 tis Motor: 1,6 16V EmiseCO2: 169,5 g/km Šrotovné: NE Motor: 2,0 VCDi Emise CO2: 149 g/km Šrotovné: ANO | Foto: Aktuálně.cz

Brusel - Takzvané šrotovné řešení krize v automobilovém průmyslu nepřineslo. Vyplývá to ze studie nadace Eurofound, která má mimo jiné Evropskou komisi informovat o změnách v průmyslu.

Ze statistik unijní organizace je patrné, že počet nově registrovaných vozidel se po zavedení šrotovného zvýšil v meziročním srovnání jen v Německu, Polsku a velmi mírně v Lucembursku. Ve zbývajících 24 unijních zemí naopak klesl.

"Masivní propad v registracích automobilů je v ostrém kontrastu se situací v Německu," uvedl Eurofound. Němci přitom za jedno sešrotované auto mohli od státu dostat až 2 500 eur (téměř 70 tisíc korun), což je téměř nejvíce z EU.

Německá vláda původně na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy eur (39 miliard korun), ale poptávka prudce předčila očekávání, takže podpora by měla být rozšířena o dalších 3,5 miliardy eur (asi 90 miliard korun).

Šrotovné však v Evropské unii zavedlo celkem 14 členských států ze 27. Česká republika přitom toto opatření teprve chystá, ale jeho rozsah zdaleka nemá být takový jako v Německu.

Velkorysí Němci

"Důvod, proč je šrotovné na první pohled v Německu úspěšnější než jinde, může být ovlivněn některými detaily opatření. Němci jsou totiž v některých ohledech velkorysejší než ostatní země," dodává Eurofound s tím, že rozdíl je patrný především ve srovnání s Velkou Británií, která také byla poměrně velkorysá, ale šrotovné v tomto případě příliš nezafungovalo.

Důvod mohou však hrát i zvyklosti spotřebitelů. Na rozdíl od Britů mají německé rodiny daleko větší úspory a nejsou tak závislé na úvěrech jako rodiny britské. Němcům tak nedělá takový problém vydat vyšší částku právě za nový vůz. Šrotovné v Německu by nicméně podle Eurofoundu mohlo jít příkladem ostatním členským státům.

"Členské státy by měly německé šrotovné alespoň do určité hloubky prozkoumat a porovnat ho s vlastní spotřebitelskou důvěrou a likviditou, pokud chtějí zopakovat podobný úspěch," uvádí nadace ve studii.

Pomoc Škodě Auto

Není žádným překvapením, že celé opatření pomáhá především výrobcům malých a úsporných vozů. Eurofound mimochodem jako automobilku, které šrotovné pomohlo, jmenuje mladoboleslavskou Škodu Auto. To je také nejspíš důvod, proč se k zavedením šrotovací prémie odhodlali někteří čeští politici.

Případné zavedení státního příspěvku při koupi nového a sešrotování starého auta totiž zvýší podle odborníků v Česku zájem o nákup nových vozů v cenové hladině mezi 200 tisíci a 300 tisíci korunami. Kolem 300 tisíc korun by se pak mohly pohybovat akční nabídky jednotlivých značek.

V tomto cenovém rozmezí se v tuzemsku prodává například Škoda Fabia, Hyundai i20, Kia Picanto nebo Fordy Fiesta a Ka. Na mnohé z těchto modelů se v současnosti musí čekat i několik měsíců, protože sklady vyprázdnilo šrotovné nabízené v okolních zemích, zejména v Německu a na Slovensku.

 

Právě se děje

Další zprávy