Šrotovné přinese akční slevy i čistší vzduch

mah
24. 6. 2009 11:23
Vládní protikrizové opatření přitáhne do autosalonů nové zákazníky a sníží i ceny některých vozů
Továrna nyní zaměstnává 1800 lidí. Do konce roku by toto čísto mělo vzrůst na 2200 a při plném provozu v roce 2011 bude potřeba celkem 3400 zaměstnanců.
Továrna nyní zaměstnává 1800 lidí. Do konce roku by toto čísto mělo vzrůst na 2200 a při plném provozu v roce 2011 bude potřeba celkem 3400 zaměstnanců. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno -  Po zavedení šrotovného může český zákazník počítat s akčními modely a speciálními nabídkami. Automobilky, které nesplňují podmínky, se totiž také pokusí bojovat o přízeň zákazníků.

Zůstává ale otázkou, zda tyto pokusy českého řidiče osloví. Šrotovné je totiž namířeno na zákazníky, kteří si běžně nekupují nové automobily. "Musíme si uvědomit, že akční ceny a nabídky využívají především stálí zákazníci," uvedl pro Aktuálně.cz tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Jde o řidiče, kteří mění svůj automobil po pár sezónách - zatímco šrotovné je primárně určeno pro majitele starších vozů. Průměrné staří českého automobilu je 14 let.

Podle expertů se v souvislosti se zavedením šrotovného v Česku bude opakovat situace ze Slovenska. Tam šly nejvíce na odbyt automobily s cenou do 300 tisíc korun.

"Očekávám největší zájem u automobilů v cenové relaci 200-250 tisíc korun. Příspěvek 30 tisíc korun totiž není žádná závratná částka," myslí si Tunkl.

Levnější i některé nové vozy

Vedle akčních nabídek mohou zákazníci počítat i se snížením cen některých nových vozů.

Příkladem může být automobilka Opel, která v minulých dnech přišla se zprávou o možném čtyřicetiprocetním poklesu cen. "V maržích je prostor vždycky," komentuje tento krok analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

 

Tratit se zavedením šrotovného tak budou nejspíše majitelé autobazarů.

"Šrotovné přispěje k dalšímu poklesu cen ojetých vozů, které jsou na dně již nyní," říká analytik společnosti PricewaterhouseCoopes Ladislav Juza.  Dovoz ojetých vozů už přitom letos klesl o polovinu.

Autobazary tak na nic nečekaly a mnohé z nich nabídly svoji verzi šrotovného. "Auto ESA šrotovné zavedlo koncem března, a to zcela ve své vlastní režii, kdy zákazníkům nabízí šrotovné 10 000 až 50 000 korun. Přitom nezáleží na stáří klientova vozu a oproti státnímu šrotovnému se jedná o otevřený systém pro všechny zákazníky,"  řekl ředitel marketingu Autocentra ESA Daniel Bohumínský.

Zlepšení poptávky, ale i čistší vzduch

Předpokládá se, že zavedení šrotovného přinutí 80 000 českých řidičů vyměnit svůj starý vůz za nový. Oproti jiným zemím Evropy, kde šrotovné přispělo především ke zvednutí poptávky, bude jeho zavedení v jistém směru unikátní.

"Zavedení šrotovného nebude pouze o tom, že se zvedne poptávka, tak jak tomu bylo jinde. S vládní podporou prodeje nových aut dojde k obměně vozového parku, který je v Česku přestárlý," dodává Tunkl.

Podle Tunkla tak stát získá více, než do šrotovného vloží. Česká vláda  už oznámila, že počítá s podporou ve výši 2,5 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy