Šrotovné pomůže automobilkám, problému je ale nezbaví

Ekonomika Ekonomika
20. 6. 2009 10:59
Ekonomové: Šrotovné kříví trh. ČSSD a automobilky: Šrotovné dlužíme sousedům

Praha - Ve středu senát schválil šrotovné jako jedno z protikrizových opatření. Podle ekonomů však norma z dílny ČSSD nepomůže celku české ekonomiky, ale jen automobilkám. Jejich problém s propadem odbytu se tím navíc jen odsune.

Šrotovné podle nich povede mimo jiné k dalšímu propadu už tak nízkých cen ojetin. Nedá se od něj čekat ani vlna zájmu o alternativní pohon, pro který dosahuje šrotovné 60 tisíců korun, oproti 30 tisícům za běžné auto.

Jeden ze zastánců šrotovného Bohuslav Sobotka z ČSSD ale tvrdí, že Česko šrotovné dluží jako protikrizové opatření svým sousedům. Ti ho totiž většinou přijali a české automobilky z něj těží.

Černý pasažér

"Česká republika je nazývána černým pasažérem," souhlasil s ním před časem například ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

"Ekonomiku zřejmě nečeká návrat na úroveň před krizí, protože období dostupných levných úvěrů skončilo. Ze šrotovného se tak asi budou radovat hlavně lidé z automobilového průmyslu. Firmy v ostatních odvětvích musí počítat s omezením poptávky kvůli nabourání konkurenčního prostředí," uvažuje například specialista na automobilový průmysl z analytické společnosti PriceWaterhouseCoopers (PWC) Ladislav Juza.

Šrotovné tak podle něj křiví tržní podmínky.

"Je velice pravděpodobné, že ovlivní prodeje v budoucnu," souhlasí manažerka a právnička PWC Petra Šafková. "Ti, kdo by si pořizovali vozidlo například za dva roky, si jej pořídí teď. A za dva roky už potřebu koupit si nové auto mít nebudou. Může tedy nastat naopak propad poptávky v příštích letech," vysvětluje Šafková.

Za dva roky je problém zpátky

Dávka je navíc podle podmínek v zákoně určena na koupi vozů nižší střední třídy a prémiové značky jako Audi nebo BMW nesplní podmínku ceny do 500 tisíc.

Karosérií se hybridní Prius prakticky neliší od současných běžných aut.
Karosérií se hybridní Prius prakticky neliší od současných běžných aut. | Foto: Toyota

Limit vypouštění méně než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr ale nesplňuje ani řada benzínových šestnáctistovek jiných výrobců. "Nabídka značek i s danými omezeními je však i tak poměrně široká, takže bude z čeho vybírat," míní Juza.

Podle zákona může o příspěvek zažádat pouze fyzická osoba, která nemá příjmy z podnikání a není plátcem DPH. Zároveň musí mít ve vlastnictví po dobu delší než dva roky vozidlo starší deseti let. Podle neoficiálních informací chce vláda na šrotovné uvolnit 2,5 miliardy korun ze Státního fondu životního prostředí. Kdy, to zatím není známo.

Za osobní auto v ceně do milionu korun a s emisemi pod 160 gramů na kilometr nebo s emisním limitem Euro4 a vyšším (tedy nižšími emisemi) dostane kupce příspěvek 30 tisíc korun.

Hybridy dostanou víc

Šrotovné 60 tisíc pak dostane ten, kdo si koupí osobní auto s hybridním motorem, elektromobil nebo auto na stlačený zemní plyn do ceny 700 tisíc.

Na vyšší šrotovné na ekologičtější auta tak v Česku dosáhnou třeba Honda Insight nebo Toyota Prius. Elektromobily se u nás zatím neprodávají.

"Zajímavé ale mohou být vozy na stlačený zemní plyn neboli CNG," je přesvědčen Jan Horčík, šéfredaktor internetového časopisu Hybrid.cz. "Těch je u nás už dnes dostupných spousta, stačí se podívat na stránky jednotlivých automobilek."

V masivní nárůst podílu alternativních pohonů kvůli šrotovnému ale nevěří.

"Automobilky prozatím tlačí v reklamě spíš luxusní vozy jako jsou hybridní Lexusy. Čerpacích stanic pro CNG také prozatím není dost na to, aby o tomto pohonu začali lidé hromadně přemýšlet. Vidím proto ten trend přechodu k alternativám jako velmi pozvolný," uzavírá Horčík.


 

Právě se děje

Další zprávy