Obrazem: Chrysler obnovil výrobu legendárním Viperem

Karel Toman
17. 6. 2009 11:50
Týden po skončení řízeného bankrotu Chrysler oživuje sportovní vůz Dodge Viper
"Zatímco Ferrari v případě hrozícího nebezpečí zasáhne některým z sofistikovaných elektronických systémů, Viper školáckou chybu nepromine," komentovali v lednu roku 2005 redaktoři serveru Auto.cz svou testovací jízdu americkou legendou.
"Zatímco Ferrari v případě hrozícího nebezpečí zasáhne některým z sofistikovaných elektronických systémů, Viper školáckou chybu nepromine," komentovali v lednu roku 2005 redaktoři serveru Auto.cz svou testovací jízdu americkou legendou. | Foto: Aktuálně.cz

Auburn Hills - Je to sotva týden, co se Chrysler vypotácel z měsíc trvajícího řízeného bankrotu. A už oznamuje návrat ve velkém stylu. Výrobní linka na Corner Avenue v Detroitu začala v pondělí opět vyrábět stroj, který se za 17 let své existence stal legendou - Dodge Viper.

Desetiválec o objemu 8,3 litrů, se zadním náhonem a spotřebou 12 litrů na 100 kilometrů rozhodně není symbolem nových úsporných aut, v jejichž produkci z obrozených automobilek doufá Obamova administrativa. Je to ale jeden z nejpopulárnějších amerických sportovních vozů.

Továrna na Vipery je tak prvním závodem, který Chrysler spustil od doby, kdy 4. května všechny provozy zastavil poté, co vstoupil do řízeného bankrotu. Podle agentury AP chce vrcholný management firmy spustit ostatní provozy do konce června.

"Nový Chrysler" vznikl během řízeného bankrotu prodejem většiny jeho aktiv skupině vedení italským Fiatem. Majetek Chrysleru, který Fiat nekoupil, včetně osmi továren, zůstává dál v konkurzním řízení. Co se s nimi stane rozhodou až jednání věřitelů, která se očekávají v blízké budoucnosti.

Otěží nad "novou" automobilkou se mezitím chápe šéf Fiatu Sergio Marchionne. Crysler se tak pomalu začíná vyrovnávat s "kulturním šokem", který s sebou věčně kouřící Ital přináší.

Marchionne nastoluje vládu Fiatu

Marchionne začal například tím, že jmenoval 23 nových ředitelů, kteří mu budou přímo podřízeni. Zodpovědnost za chod značek Chrysler, Dodge a Jeep převezmou odborníci na zisk a ztráty. Jeden z ředitelů Fiatu to pro AP označil za xeroxovou kopii toho, co v lednu potkalo turínskou automobilku.

Po Fordu Mustangovi je Viper jeden z nejpopulárnějších amerických sportovních vozů.
Po Fordu Mustangovi je Viper jeden z nejpopulárnějších amerických sportovních vozů. | Foto: Aktuálně.cz

Dodge Viper se začal sériově vyrábět roku 1992 a od té doby se příliš nezměnil a dodnes je z velké části vyráběn ručně, což automobilka hrdě hlásá na svém webu.

Se zrychlením z nuly na sto za tři vteřiny a s maximální rychlostí 306 kilometrů v hodině je jakousi americkou obdobou evropských sportovních značek Ferrari či Porsche.

Viper se prodává za základní cenu kolem 83 tisíc dolarů, tedy za více než 1,6 milionu korun. Typ Dodge Viper Venom ale stojí dvakrát tolik. Viper má plastovou karosérii, spolu s bezpečnostními airbagy tím ale jeho technologické vymoženosti končí. Zbytek je čistá síla motoru.

Pozor, horké výfuky

"Zatímco Ferrari v případě hrozícího nebezpečí zasáhne některým z sofistikovaných elektronických systémů, Viper školáckou chybu nepromine," komentovali v lednu roku 2005 redaktoři serveru Auto.cz svou testovací jízdu americkou legendou.

Pojmenovali tehdy několik dalších věcí, které by snad Dodge pod Marchionneho správou mohl zlepšit. Chrysler totiž doufá, že spolu se vstupem Fiatu získá i jeho nové technologie. Podle recenzentů není interiér Viperu zrovna "přehlídkou nejlepších materiálů," vůz má "mohutné a nevkusné ovládací prvky" a "zvuková kulisa na 130 km/h není vůbec příjemná."

Varování na prahu u dveří také informuje o tom, že výfuky ústící před zadními koly mohou pasažéry popálit. Skoro vše ale recenzenti autu i tak odpustili pro zážitek z ryze jízdy. "Sedíme zatraceně nízko od asfaltu nás dělí pouhých několik centimetrů."


 

Právě se děje

Další zprávy