Sklady automobilek se prázdní, české jsou už pusté

Ekonomika Ekonomika
13. 6. 2009 10:17
Firmy opět začnou vyrábět pro trh, ten teď ale "křiví" dočasné šrotovné
Foto: Škoda Auto

Paříž - Sklady evropských automobilek jsou už skoro prázdné. Výrobci i jejich dodavatelé, kteří v krizi kvůli poklesu poptávky omezili výrobu a propouštěli, tak začnou vyrábět zase o něco víc.

Experti ale varují, že proces zotavování bude pomalý a vleklý. Zasáhne do něj navíc blížící se konec šrotovného. České automobilky už na sklad nevyrábí nějaký čas.

„Snižování skladových zásob se chýlí ke konci. Je to velká úleva pro dodavatele," citovala agentura Reuters Nigela Griffithse, hlavního ekonoma přední analytické společnosti IHS Global Insight.

Produkce aut by tak podle něj mohla začít růst už ve třetím až čtvrtém kvartále letošního roku, i když se nezvýší prodej.

Automobilky totiž podle Griffithse „brutálně" omezily výrobu, aby zredukovaly počet aut, které se jim ve skladech hromadily od vypuknutí globální finanční krize.

Renault: propad o 38 %

Například francouzský Renault v prvním kvartále letošního roku snížil produkci meziročně o 38,2 %. Příznakem mírného zlepšení je ale fakt, že ve srovnání se čtvrtým kvartálem roku 2008 už vyrobil o 7,2 % aut víc.

Automobilky táhnou průmysl ke dnu. Snímek z výrobny Honda ve Velké Británii.
Automobilky táhnou průmysl ke dnu. Snímek z výrobny Honda ve Velké Británii. | Foto: Reuters

Podle expertů ale automobilový průmysl zřejmě čekají další potíže, až poklesne pozitivní efekt šrotovného. Příspěvek na výměnu starého auta zavedlo více evropských zemí a peníze na něj vyčleněné se tenčí. V Německu, kde vláda vypsala šrotovné 2 500 euro za auto, se prodej vozů zvýšil o 40 %.

Na celém světě se podle IHS Global Insight prodá díky šrotovnému na 2,6 milionů aut. Tedy zhruba každé dvacáté vozidlo. Až šrotovné odezní, čeká výrobce podle analytiků tvrdý dopad.

Prázdné sklady = prázdné hospody

"Škoda omezuje výrobu kvůli krizi, Barum má plné sklady," psalo se v novinách na podzim. "Škoda vyprodává sklady Octavií," psalo se letos v únoru. "Na sklad nevyrábíme. Pokud tam něco je, tak jsou to auta, která jsou objednaná," řekl deníku Aktuálně.cz koncem dubna mluvčí Škodovky Jaroslav Černý dnes.

Stejnou odpověď měl i mluvčí kolínské TPCA Radek Kňava.

"Fázi vyprodávání skladů máme zčásti za sebou. Ekonomika exportně orientovaných firem si na dno už zřejmě sáhla," vysvětlil tehdy ekonom Raiffeisen Banky Pavel Mertlík. "Před sebou máme spíš druhou fázi, kdy se recese přenese do soukromé spotřeby a útrat domácností. V hospodách nebude tolik lidí jako dnes," řekl.

Produkce tahounů české ekonomiky se teď bude podle Mertlíka "vlnit kolem dna," což bude znamenat asi 75 % jejich produkce před krizí. Spolu s odhadovaným tříprocentním poklesem na hlavním českém odbytišti - v eurozóně - to přinese rychlý nárůst nezaměstnanosti: do konce roku až na 11 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy