Kontrola: Oprava dálnic v Česku je pomalá a drahá

Tomáš Fránek
5. 6. 2009 13:11
Ministr to ostře odmítá
V Bělotíně, který leží na rozhraní Moravskoslezského a Olomouckého kraje, by měla letos na podzim skončit stavba důležitého pokračování dálnice D47, která má propojit Ostravu se zbytekem republiky. Aktuálně jde o propojení Bělotína a Hladkých Životic. Státní fond dopravní infrastruktury však oznámil, že jim došly peníze.
V Bělotíně, který leží na rozhraní Moravskoslezského a Olomouckého kraje, by měla letos na podzim skončit stavba důležitého pokračování dálnice D47, která má propojit Ostravu se zbytekem republiky. Aktuálně jde o propojení Bělotína a Hladkých Životic. Státní fond dopravní infrastruktury však oznámil, že jim došly peníze. | Foto: Petr Sznapka

Brno - Stát podle Nejvyššího kontrolního úřadu zanedbává údržbu dálnic a silnic první třídy. A to ji prodražuje o stovky milionů korun.

Ministr dopravy a bývalý šéf Státní fond dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka ale výsledky kontroly odmítl s tím, že údržba vždy byla prioritou fondu.

Úřad kritizuje fond za to, že přednostně vynakládá peníze na rozestavěné projekty a stavby spolufinancované evropskými fondy. Celkem na rozestavěné dálnice a silnice fond podle kontrolorů vyčlenil přes 90 procent prostředků.

"Za období let 2006 až 2008 se u 208 akcí zvýšily náklady o téměř 1,5 miliardy korun, to je o 18 procent," uvedl prezident úřadu František Dohnal. Předpokládaná doba realizace nebyla podle NKÚ dodržena u 167 akcí, což představuje téměř 70 procent všech oprav.

Slamečka zprávu ostře odmítl. "Fond považoval a považuje opravy a údržbu za prioritu, budeme to schopni doložit čísly," řekl dnes ČTK ministr. Pokud se někde údržba odkládala, bylo to údajně kvůli nedostatku peněz ze státního rozpočtu.

NKÚ také prověřoval údržbu silnic první třídy v krajích. Od září 2007 tuto údržbu pro ministerstvo dopravy provádějí krajské příspěvkové organizace. Podle kontrolorů je tato změna nevýhodná.

„Ministerstvo neprovedlo posouzení výhodnosti změny proti předcházejícímu stavu. Nedoložilo ani žádné konkrétní důvody, které ke změně vedly. Srovnávací analýzou jednotkových cen příslušných prací bylo zjištěno, že změněný způsob zabezpečování údržby je ročně dražší až o 296 milionů korun," řekl prezident Dohnal.


 

Právě se děje

Další zprávy