General Motors dluží českým dodavatelům desítky milionů

Veronika Skálová Veronika Skálová
5. 6. 2009 10:40
Kdy dostanou od General Motors zaplaceno, netuší
Nový pavilon P brněnského výstaviště od dnešního dne obsadil Autosalon.
Nový pavilon P brněnského výstaviště od dnešního dne obsadil Autosalon. | Foto: Velketrhy Brno

Brno - Více než dvě desítky dodavatelů má pohledávky u zkrachovalé americké automobilky GM. Zda dostanou zaplaceno, v jaké výši a kdy, zatím netuší.

"Situace je nepřehledná, každý den dostáváme nové pokyny, kde přihlašovat pohledávky a jak postupovat. Kolik českým dodavatelům dluží GM celkově jsme zatím nevyčíslili, je to příliš čerstvé. Ale za Brano mohu říci, že pohledávka činí asi 40 milionů korun," uvedl viceprezident Sdružení a šéf společnosti Brano Group Pavel Juříček.

Dodavatelé náhradních dílů by rádi viděli zavedené šrotovné v Česku co nejdříve. "Reakce v západní Evropě jsou ze strany výrobců takové, že chtějí podporovat svými zakázkami dodavatele z těch zemí, které se na oživení trhu zavedením šrotovného podílejí. Pro nás váhání české vlády znamená ztrátu zakázek, protože už nyní se rozhoduje o projektech na léta 2013 a 2014," konstatoval Juříček.

Zakázky ze zahraničí

Upozornil, že řada dodavatelů v Česku není zdaleka závislá pouze na domácích výrobcích, ale velkou část zakázek získává ze zahraničí.

"S trochou nadsázky bychom u řady modelů zahraničních automobilek dokázali z dílů vytvořených v České republice postavit celé auto, jen by muselo mít jinou značku než originál," podotkl Juříček.

Dobře nastavené a spuštěné šrotovné přitom pomůže automobilovému průmyslu v České republice přežít hospodářskou krizi.

Shodli se na tom zástupci výrobců, subdodavatelů i dovozců na dnešním zahájení brněnského Autosalonu.

"Do konce tohoto roku očekáváme masivní atak šrotovného v evropských zemích. Je dobré, že v jednotlivých státech nastupuje postupně, tím se efekt prodlužuje. Z tohoto pohledu by bylo dobré, kdyby šrotovné v Česku bylo zavedeno na konci letošního nebo na začátku příštího roku," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Obnova vozového parku, kterou by mělo šrotovné povzbudit, je podle Svazu dovozců automobilů v České republice hluboko pod evropským průměrem i bez vlivu krize.

"Zatímco běžná obměna činí 10 procent ze všech registrovaných vozidel ročně, v Česku to za loňský rok bylo pouze 3,2 procenta. Pokud bychom tedy měli dosáhnout stejných čísel, jako mají v recesi jiné evropské státy, muselo by se toto číslo dvakrát zvýšit," upozornil Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Autoprůmysl v roce 2008

Tržby - 3, 83%

Export - 6,20%

Vyrobeno vozidel 970 782

Z toho 934 046 osobních

Škoda Auto 603 981 aut

TPCA 324 289 aut

Hyundai 21 050 aut

Příští rok stabilizace, za tři roky bude líp

Zástupci automobilového průmyslu také upozorňují, že navzdory krizi se snaží myslet na budoucnost. Ta podle nich spočívá ve vzdělávání, vývoji a inovacích.

"Už příští rok očekáváme mírné oživení poptávky. I když se teď pereme s krizí, díváme se na dobu za dva nebo tři roky, až se vrátíme do rozumných temp růstu. Právě technické vzdělávání, výzkum a vývoj jsou hlavními tématy, která jej pomohou dál zvyšovat," konstatoval Jahn.

Automobilky i jejich dodavatelé chtějí přitáhnout zájem o strojírenské a technické obory. "V současnosti už pracujeme na vzniku informačního portálu Auta nás baví, který by nám měl pomoci přitáhnout mladé lidi do technických škol," vysvětlil viceprezident sdružení Jiří Černý.

 

Právě se děje

Další zprávy