Noční jednání o Opelu zkrachovala. Zájem má Čína

Karel Toman
28. 5. 2009 6:30
Německá vláda váhá s rozhodnutím, kdo získá v klíčové automobilce podíl
Sbor složený z dětí zaměstnanců centály Opelu v německém Ruesselsheimu vystoupil před projevem kancléřky Angely Merkelové.
Sbor složený z dětí zaměstnanců centály Opelu v německém Ruesselsheimu vystoupil před projevem kancléřky Angely Merkelové. | Foto: Reuters

Berlín - Noční jednání mezi německou vládu a zástupci General Motors o osudu automobilky Opel skončilo dnes nad ránem bez dohody. Berlín nezměnil svůj postoj: nadále váhá s poskytnutím překlenovacího úvěru Opelu.

Novinářům to ráno po skončení rozhovorů potvrdil spolkový ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg. Podle něj vláda nedostala od vedení General Motors a amerického ministerstva financí informace, které potřebovala.

Schůzka trvala dvanáct hodin.

Zájem koupit podíl v Opelu od General Motors přitom projevila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC), která je za to podle serveru China Car Times připravena zaplatit kolem 900 milionů dolarů.

Kromě Číňanů se o Opel uchází také italský Fiat, kanadský výrobce autodílů Magna v konzorciu s ruskou bankou Sberbank a investorský Ripplewood Holdings.

Právě Magna a Fiat jsou přitom podle obvykle výborně informovaného německého listu Die Welt horkými favority. List po středečním horečnatém jednání napsal, že kabinet Angely Merkelové právě tyto dvě značky preferuje. Ačkoli sama Merkelová je hodně skeptická.

Číňané praskají ve švech hotovostí

Právě proto analytici spekulují, že BAIC by mohl být divokým koněm závodu o podíl v Opelu. "Společnost praská ve švech hotovostí a je teď připravena začít rozhazovat," napsaly China Car Times.

Společnosti se totiž navzdory celosvětové krizi velmi daří a její prodej od ledna do dubna vzrostl podle China Car Times o neuvěřitelných 21,5 %. Ochota platit by mohla mluvit ve prospěch čínské nabídky, Fiat s Magnou totiž žádají hlavně finanční záruky od německé vlády.

Magna a Fiat sice podle agentury Reuters koncem týdne "vylepšily" své nabídky. Ministr ekonomiky Karl Theodor zu Guttenberg ale prohlásil, že nabídky stále nezaručují, že miliardy eur od daňových poplatníků, které automobilky požadují ve formě vládních stabilizačních injekcí, nevyletí oknem.

"Nemůžeme vyloučit ani řízenou insolvenci. Chceme se tomu samozřejmě vyhnout. Na druhou stranu ale nemůžeme vyhodit miliardy eur daňových poplatníků," dodal.

Opel: citlivé předvolební téma

Připomněl tak, že z Opelu už se před blížícími se zářijovými volbami dávno stalo politikum. To Guttenbergova spolustranička, kancléřka Merkelová, je například podle listu Bild am Sontag proti nabídce Magny, protože údajně chystá během plánované restrukturalizace Opelu větší propouštění než Fiat.

O vhodného investora pro Opel se mezitím začaly přít obě strany vládní koalice - křesťanští a sociální demokraté.

Formálně sice může o vstupu strategického partnera do Opelu rozhodnout jen jeho vlastník General Motors. Nutnost státních garancí ale dává velké slovo v konečném výběru právě německé vládě.

Plná kapsa, kterou se mohou chlubit Číňané, tak nakonec může zapůsobit.

"Očekává se, že čínské nákupy automobilové technologie do konce tohoto roku vzrostou. Tradiční automobilky totiž hledají způsoby, jak snížit náklady a zlepšit svůj cash-flow prostřednictvím prodeje technologií, továren, nebo jiných aktiv," naznačuje China Car Times, kdo nejspíš na krizi západních automobilek nakonec vydělá nejvíc.

Čas se krátí

Je ale otázkou, jak se k případnému "prodeji do Číny" postaví mocné a hrdé německé odbory. Jejich vliv na vládu totiž s blížícími se volbami poroste.

Na druhou stranu, čas, který má vláda na rozhodnutí, se krátí. Akcionáři General Motors se totiž do včerejší půlnoci nedohodli se zástupci odborů, jak mezi sebe rozdělí nesplacené dluhy. Padla tak podmínka vlády na další možnou podporu pro GM a tím i poslední naděje, že se vlastník Opelu vyhne bankrotu. Ten může prodej jeho německé "dceřinky" zkomplikovat.

 

Právě se děje

Další zprávy