Šrotovné na vlaky? Dopravci jsou proti a hrozí soudy

Karel Toman
14. 5. 2009 6:40
Stát má dát dopravci podle návrhu 40 milionů za lokomotivu a 20 milionů za vagón
Foto: Aktuálně.cz

Praha - O „šrotovném na vlaky" za několik miliard budou tento pátek zřejmě hlasovat poslanci.

Poslanec ČSSD Cyril Zapletal totiž přidal k protikrizovému návrhu zákona z dílny poslanců sociální demokracie pozměňovací návrh, který se šrotovným pro vlaky počítá.

Pokud bude zákon schválen, umožní dopravci získat za vagón starší dvaceti let dvacet milionů korun, za lokomotivu stejného stáří pak čtyřicet milionů korun.

Soukromí dopravci předem hrozí, že pokud zákon projde, okamžitě ho soudně napadnou pro nekalou soutěž. Podle nich totiž zvýhodňuje České dráhy.

„Jen ony tady mají tak staré vlaky," tvrdí Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, která se uchází o provozování vlaků v Libereckém kraji a má ambice provozovat některé vlakové spoje v celém Česku.

Ministerstvo financí se podle svých slov s návrhem zatím „teprve seznamuje," příliš se mu ale také nezamlouvá. „Už teď je však možno konstatovat, že není rozpočtově zajištěn a že se nejedná o systémový návrh," vzkazuje ministr financí Eduard Janota přes svůj tiskový odbor.

Šrotovné šité na míru Českým drahám?

Poslanec Cyril Zapletal předložil svůj pozměňovací návrh podle pracovnice legislativního odboru poslanecké sněmovny jako změnu části zákona o odpadech.

Peníze na vlakové šrotovné mají podle návrhu jít ze Státního fondu životního prostředí a nárok na něj má „provozovatel drážní dopravy, který provozuje veřejnou železniční osobní dopravu s kolejovými vozidly hnacími i taženými, která byla uvedena do provozu před 20 a více lety na území České republiky."

Na kolik peněz toto opatření přijde státní pokladnu a daňového poplatníka, návrh neuvádí. Zapletal deníku Aktuálně.cz neodpověděl na SMS a telefon nezvedal.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Jen „vozů klasické stavby" starších 20 let mají přitom České dráhy podle svého dokumentu z počátku dubna s názvem Koncepce rozvoje vozidlového parku vozidel osobní dopravy celkem1672. A například elektrických lokomotiv stejného věku, tedy s nárokem na šrotovné, mají celkem 79.

Teoreticky by tak mohly České dráhy na šrotovném žádat na nové vagóny 33,44 miliard a na nové elektrické lokomotivy 3,16 miliard. Dohromady tedy přes 36 miliard. Tedy více, než kolik má jít na protikrizová opatření za celý letošní rok.

Časopisy Respekt a Týden psaly o tom, že myšlenka pochází  od exministra dopravy Petra Bendla a že za svou ji později vzal poslanec ODS Karel Sehoř. Bendlův mluvčí se odvolával právě na čerstvou a nepříznivou zprávu o stavu vozového parku Českých drah.

Návrh má podporu i v ODS

Sehoř se k návrhu v tisku přihlásil. „Ano, ve sněmovně to za naši stranu prosazuji já," řekl časopisu Respekt. V časopisu Týden zase odmítl, že by šlo o zvýhodnění jedné firmy s poukazen na to, že jde o podporu veřejné dopravy.

„Pokud by to prošlo, okamžitě bychom to napadli jako veřejnou podporu," tvrdí Radim Jančura za Student Agency.

„Jestli má stát vůli přispět do železniční dopravy, pak je to určitě chvályhodné. Možnost sáhnout si na tuto podporu by ale měli mít všichni dopravci," dodal Jančura, který má podle svých slov už žalobu nachystanou v šuplíku.

 Jančura přitom dospěl k podobnému výsledku možné státní podpory formou šrotovného na vlaky jako Aktuálně.cz. „Mluví se o čtyřiceti miliardách," řekl.

 

Právě se děje

Další zprávy