Opel čeká na bohatou nevěstu. A možná adoptuje Wartburg

Karel Toman
12. 5. 2009 8:00
Kromě Fiatu má o německou automobilku zájem i kanadsko-rakousko-ruské konsorcium
Továrna General Motors-Opel v Antverpách. Reálně hrozí, že bude muset zavřít.
Továrna General Motors-Opel v Antverpách. Reálně hrozí, že bude muset zavřít. | Foto: Reuters

Berlín - Nedobrovolným miláčkem evropských médií je posledních několik týdnů automobilka Opel. Její osud je totiž spojen s osudem americké automobilky General Motors (GM), která je většinovým majitelem Opelu od roku 1929 a kterou nejspíš od 1. června čeká bankrot.

Fiat, který je s přípravami na vstup do Opelu zřejmě nejdál, podmiňuje dohodu vládou garantovanou půjčkou. Přitom už oznámil, že jednu ze čtyř německých továren bude nucen zavřít.

Před blížícími se volbami tak dostává pod tlak i německé politiky. Spolkový ministr pro ekonomiku už ale naznačil, že Německo si záchranu všech pracovních míst nemůže dovolit.

„Mé obavy o závod v Kaiserslauternu jsou velmi velmi velké," přiznal po jednání s šéfem Fiatu Sergio Machionnem premiér Porýní-Falce, kde leží ohrožená továrna na výrobu motorů. Fiat ji chce zrušit, protože už má jednu svou továrnu na motory v Itálii.

Opel: pro záchranu vzkřísíme i Wartburg

Zpráva, že se Opel chystá napodobit úspěch Renaultu s oživením dacie a obnovit ve východoněmeckém Eisenachu výrobu wartburgů, zní v téhle nepokojné směsi novinek skoro jako pokus odvést pozornost k něčemu veselejšímu. Firma přitom ještě ani nezačala jednat o získání práv k užívání značky Wartburg.

Nepříliš slibně vypadá i druhá nejdiskutovanější nabídka - od rakousko-kanadského výrobce autodílů Magna. Ta chce podíly v Opelu koupit ve spolupráci s ruskou automobilkou GAZ oligarchy Olega Děripasky a ruskou bankou Sberbank. Obě ruské strany nicméně už dřív naznačily, že nemají zájem, rozuměj peníze.

Příliš jasno nevneslo do situace ani prohlášení ruského premiéra Vladimíra Putina, že Magna požádala GAZ i Sberbank k předložení nabídek. Podle agentury Reuters už se tak stalo.

Podle deníku Rheinische Post chce Magna prevzít 19,9 % akcií, GAZ a Sberbank 30,1 % a mateřské GM by zůstalo 40 %.  Zbytek by si rozdělil management a distributoři Opelu.

„Jsou to obchodní záležitosti, všechno musí být důkladně propočítáno. Vláda bedlivě sleduje, co se děje," řekl v rozhovoru pro japonská média, i když připustil, že Kreml do těchto věcí nijak zasahovat nebude.

Německý ministr pro ekonomiku Karl Theodor zu Guttenberg mezitím odcestoval do Saúdské Arábie prověřit zvěsti, že se o Opel zajímají i tamní bohaté fondy. Nepochodil. Saúdskoarabský ministr ekonomiky podobné informace popřel.

A půjde GM do bankrotu

Německo tak zvažuje nabídky Fiatu a Magny. Mezitím se připravuje i na variantu, že GM skončí v bankrotu. Aktiva Opelu by v takovém případě měla podle Guttenberga přejít do rukou dočasně jmenovaného správce. Podle ministra je to nutná podmínka poskytnutí vládních záruk několika miliard euro.

Zaměstnanci centrály Opelu v německém Ruesselsheimu čekají na projev kancléřky Angely Merkelové s tabulí: "Angie, necháš nás na holičkách?"
Zaměstnanci centrály Opelu v německém Ruesselsheimu čekají na projev kancléřky Angely Merkelové s tabulí: "Angie, necháš nás na holičkách?" | Foto: Reuters

„Chci tak uchránit německé daňové poplatníky před investicí do nejisté budoucnosti Opelu a tím, aby neskončili uprostřed hry mezi GM a možnými investory," řekl Guttenberg pro Der Spiegel.

Připomněl tím, že General Motors, tvořící celosvětovou skupinu výrobců aut, musí do 1. června restrukturalizovat. Jinak vstoupí do bankrotu a jakýkoliv prodej jeho poboček by se tím zkomplikoval.

Své kroky ohledně Opelu vláda oznámí koncem května.

Všechno ještě může pro Opel dopadnout dobře. Pokud se totiž plány výkonného šéfa Fiatu Sergio Machionneho na vstup do GM podaří, stane se Fiat po Toyotě druhým největším výrobcem aut na světě.

 

Právě se děje

Další zprávy