Česko je v Evropě šrotovací černý pasažér, říká expert

Ekonomika Ekonomika
28. 4. 2009 14:27
V on-line rozhovoru odpovídá šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek
Začnou auta vyrobená v Česku mizet po zavedení šrotovného rychleji?
Začnou auta vyrobená v Česku mizet po zavedení šrotovného rychleji? | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Šrotovné - peníze na ruku za to, že se lidé zbaví starých aut - se v posledních týdnech recese stalo jedním z nejdiskutovanějších témat.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je program zateplování domů stejným zvýhodněním jednoho průmyslového oboru jako šrotovné. "Zateplovné je podle mého názoru mnohem větší a zelený populismus před volbami do europarlamentu," říká Šípek v online rozhovoru.

A na otázku jestli pro české automobilky nestačí jenom šrotovné v Německu odpovídá. "Názory typu, že stačí využívat motivačního příspěvku zavedeného v jiných zemích, je v celoevropském kontextu vnímáno silně negativně a Česká republika je nazývána černým pasažérem v rámci evropského automobilového průmyslu."

Odpovězeno: 28. 04. | 13:50Autor: Petr

Otázka: Dobrý den, nestačí automobilkám šrotovné v Německu? Už tak přece nestačí vyrábět?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Toto je častým argumentem odpůrců „šrotovného“, tedy že zavedení v ČR nebude mít pro české výrobce automobilů žádný význam, protože český trh pro ně není významný, převážná část jejich produkce se exportuje a na tuzemském trhu se prodávají z více než 70 % nové osobní automobily z dovozu.
Nutno si však uvědomit, že český automobilový průmysl nejsou jen výrobci osobních automobilů, ale i dodavatelé, kteří tvoří více než 50 % celkového objemu výroby tuzemského autoprůmyslu a současně i cca 50 % jeho exportu. Domácí výrobci skupin, dílů a příslušenství dodávají své produkty v podstatě do všech evropských automobilek, takže zvýšený prodej zahraničních vozů na kterémkoliv trhu má jednoznačně pozitivní dopad na výrobu a tím i zaměstnanost v tuzemských firmách. Názory typu, že „stačí využívat motivačního příspěvku zavedeného v jiných zemích“, je v celoevropském kontextu vnímáno silně negativně a Česká republika je nazývána černým pasažérem v rámci evropského automobilového průmyslu. Automobilový průmysl a trh je nutno pojímat jako evropský a ne jej vymezovat na český a ostatní.

Odpovězeno: 28. 04. | 13:53Autor: rudastraka

Otázka: dobry den,
jak se propadne vyroba az srotovne skonci?
co budou delat ti, kteri diky sotovnemu koupi auto na splatky, prijdou o praci a nebudou mit na splatky?
o kolik se od zacatku roku zdrazila auta diky zavedeni srotovneho?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: 1/ V případě hospodářské recese dochází (vzhledem k finanční nejistotě a nižší dostupnosti zdrojů) k odložení nákupů nových vozidel zejména „standardními“ zákazníky (to je těmi, kteří pravidelně obměňují svůj vozový park). Příspěvek na nákup nového vozu by měl v této době oslovit zcela jinou skupinu zákazníků, tedy především ty, kteří svá vozidla pravidelně neobměňují, tudíž vlastní vozidla stará či přestárlá. Tímto momentem by došlo k alespoň dílčímu vyrovnání propadu prodejů daných sníženou poptávkou „standardních“ zákazníků. Pro zavedení příspěvku v době recese je navíc vhodná doba, neboť prodejní ceny aut jsou na nízké úrovni, což logicky zvyšuje dostupnost nákupu nového vozu výše zmíněnou novou skupinou zákazníků. Po ukončení vyplácení motivačního příspěvku lze očekávat „normalizaci“ trhu, tedy návrat k obvyklým nákupům vozidel. Dle mého názoru tedy nehrozí žádný drastický propad poptávky, neboť se začne realizovat odložená poptávka výše uvedených „standardních“ zákazníků.

2/ U těch co nebudou mít na splátky se bude bohužel muset postupovat podle uzavřených smluv s bankovními ústavy.

3/ Cena automobilu je dána mimo jiné výší potávky a nabídky, podle vývoje těchto parametrů se cena přiměřeně zvyšuje či snižuje.

Odpovězeno: 28. 04. | 13:55Autor: LUKAS

Otázka: Dobrý den, je pravdou, že celou roční potřebu nových aut pro Čechy jsou schopny automobilky v ČR vyrobit za jeden den?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Určitě ne, ani při nejlepší vůli. Ročně se v ČR prodá (poprvé zaregistruje) cca 140 000 nových osobních automobil. Toto množství nelze vyrobit za jeden den.

Odpovězeno: 28. 04. | 13:58Autor: Karel

Otázka: Jak se projevil příchod automobilky Hyundai? A není škoda, že se nepodařilo získat do Česka výrobu nového auta od VW a bude se dělat v Bratislavě?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Výroba v HMMC (Hyundai) v Nošovicích přispěla k zaměstnanosti v daném regiónu a k posílení pozice českého autoprůmyslu v evropském i světovém měřítku. To, že se nový malý VW nebude vyrábět v ČR je určitě škoda, jedním z hlavních důvodů proč VW rozhodl o výrobě v Bratislavě je to, že Slovensko má euro.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:00Autor: Romi

Otázka: Dobry den,
nemyslite si, ze uvazovanych 30 000 Kc, jako srotovne v nasi zemi je dosti malo a ze to nebude mizivy vliv na "vzbuzeni" automobiloveho prumyslu u nas??
Dekuji za odpoved

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: I já osobně bych se přimlouval (a přimlouval jsem se) za částku vyšší o 10 000 Kč, tedy 40 000 Kč. Na druhou stranu si myslím, že i příspěvek 30 000 Kč využije značná skupina zákazníků.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:06Autor: Marek

Otázka: Dobrý den,
Vzhledem k tomu co stará auta u nás ve městech vypouští do vzduchu, se šrotovným souhlasím a rád na něj ze svých daní přispěji (byť sám nevyužiji). Jen mě ta částka 30tis. připadne málo motivující. Uvažuje se o nějakém podílu výrobců, potažmo prodejců na příspěvku? Díky.

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Co se týká výše příspěvku jsem již odpovídal. Jinak jste jeden z mála, který chápe hlavní důvod šrotovného, to je motivaci občanů k vyřazování starých vozidel z ekologických ale i bezprčnostních důvodů. A na šrotovné nebudete muset ani ze svých daní, odvod DPH za nově prodaná auta (auta vlastně navíc, kdyby nebylo šrotovné tak by se neprodaly) převýší vyplacené příspěvky. Výsledky ze Slovenska to potvrzují.
Výrobci a prodejci již nyní nabízejí celou řadu slev, určitě tomu tak bude i v případě zavedení šrotovného. A možná budou připraveny i akční modely speciálně určené svou cenou pro tuto akci.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:12Autor: Menschik

Otázka: Dobry den,neni to ciste nahodou populismus podporovat jeden prumysl na ukor ostatnich?To ze jsou na automobilce navleceny i jine firmy beru,ale tak je to snad ve vsech oborech.A co az skonci srotovny..budete chtit abychom posilali penize primo?Uz to,ze ze svych dani musim podporovat tento nesmysl!

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: A co program "Zelená úsporám", jinak řečeno "zateplovné"? Je to ve svém principu totéž co šrotovné (tedy podpora obnovy vozového parku osobních automobilů), neboť se jedná o obnovu zastaralého bytového fondu s cílem dosažení celospolečensky žádoucího snížení energetické náročnosti a emisí z „provozu“ domácností. Je zajímavé, že i když se jedná také o podporu jen určitému výrobnímu oboru, nejsou proti tomuto opatření vznášeny negativní připomínky.
Na dotaz co bude až skončí šrotovné jsem již odpovídal, český automobilový průmysl nikdy o žádné peníze (jako je tomu v jiných zemích) nežádal a nepředpokládám, že bude žádat až šrotovné skončí.
"Zateplovné" je podle mého názoru mnohem větší a zelený populismus před volbami do europarlamentu a dalšími.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:16Autor: Michal

Otázka: Dobrý den.
Na jakou dobu používání jsou v současné době vyráběná auta navrhována? (Tedy po jak dlouhé době bych, podle předpokladu výrobců, měl dnes koupený automobil obměnit.) Liší se tato doba mezi automobilkami, případně modely? Zkracuje se nebo prodlužuje, proč? Děkuji za odpověď.

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: To je zajímavá otázka, ale odpověď Vám na ni nedá asi žádný výrobce. Doba pro výměnu osobního automobilu za nový je dána hlavně kupujícím, který o ní rozhoduje podle celé řady hledisek (ekologie, bezpečnost, provozní náklady, účel používání, image apod.). Obecně se však životnost automobilů určitě prodlužuje.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:19Autor: jan

Otázka: Dobrý den, považujete tento státní výdaj za skutečný lék pro automobilový trh ? Děkuji

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: O státní výdaj půjde jen zčasti nebo vůbec (již jsem odpovídal). Není to samozřejmě lék na všechny problémy automobilového , ale jedná se o jeden z významných podpůrných prvků v době snížené poptávky.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:23Autor: felix

Otázka: Jaká je Vaše(SAP)představa v případě zavedení šrotovného o možnosti podpory zpracovatelů autovraků a dalších odvětví při zpracování vzniklého materiálu? Je žádoucí podpořit i tato odvětví ze státních peněz?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Výrobci mají zákonnou povinnost bezplatného odběru autovraků své značky a mají proto uzavřeny příslušné smlouvy se zpracovateli autovraků. Ostatní zpracovatelé autovraků pojali tuto činnost jako podnikatelský záměr se všemi rizioky z toho plynoucími (např. snížení výkupní ceny kovů). Dle mého názoru by měli být státem podpořeni jen Ti zpracovatelé autovraků , kteří budou likvidovat vozidla dnes již neexistujích značek jako je např. Trabant či Wartburg.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:26Autor: Boris

Otázka: kde máte jistotu, že si lidé koupí auta (tedy ti bohatí), která se vyrábí u nás a nebudeme tak z našich daní podporovat třeba výrobu v Rumunsku.

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Tato jistota samozřejmě není a žádný protekcionismus tohoto typu nechceme. Co se týká poznámky v závorce: Opravdu si myslíte "ti bohatí" mají tak stará auta, aby mohli využít státní příspěvek?

Odpovězeno: 28. 04. | 14:31Autor: Adam Smith

Otázka: Komu myslíte nejvíce šrotovné prospěje: levicovým politikům, průmyslu, občanům či snad životnímu prostředi?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: 1/ Občanům (snížení emisí daným provozem vozidel, zvýšení bezpečnosti na silnicích)
2/ Průmyslu (oživení trhu v době snížené poptávky)

A proč by mělo prospět jen levicovým politikům? Zastánci šrotovného jsou i na pravé straně spektra (byť spíše v menšině). Zatahování politiky do věcných problémů je to nejmééně vhodné.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:35Autor: Václav Bayer

Otázka: Nemělo by se "šrotovné" vztahovat i na jiná odvětví? Třeba sklářství, nábytkářství, obuvnictví atd.? I oni přeci tvoří pracovní místa! Platit z daní všech jen pro někoho? To je spravedlivé?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Poukazování na to, že stejně jako „šrotovné“) by mělo být zavedeno třískovné, hadrovné, obuvné, skelné nebo jiné -ovné je velkým omylem. Opomíjí se či záměrně se zamlčuje fakt, že mezi těmito nepochybně motivačními nástroji ke koupi nových výrobků je jeden zásadní rozdíl. Nutno totiž vzít do úvahy, zda při používání starého výrobku vznikají nebezpečné emise, zda je nějakým způsobem ohrožena bezpečnost uživatelů daného výrobku nebo jiných osob či zda jsou staré výrobky při používání energeticky náročnější než nové.
Navíc pouze u automobilů a elektrotechniky je zaveden funkční systém ekologické likvidace starých výrobků.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:36Autor: mr.Urbi

Otázka: Není možné že díky zavedení šrotovného si lidé hromadně nakoupí auta a dalších 5 let bude výrazný pokles prodeje automobilů s čímž bude souviset opět krize a propouštění? Je opravdu potřeba zavádět šrotovné?
Díky

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Již jsem odpověděl dříve.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:37Autor: trula

Otázka: Prosím, jaká je náplň práce funkce ředitele Sdružení automobilového průmyslu a jeho pravomoce v tomto průmyslu.
Děkuji

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Nesouvisí s tématem, podívejte se na internetové stránky Sdružení AP.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:39Autor: Miran

Otázka: Jsem přesvědčen, že po vyčerpání možností šrorovného nastane v automobilovém průmyslu horší situace, než ta současná. Je to takové opatření, jako při bolestech zubu, pokud vezmeme analgetikum, místo návštěvy zubaře. Bolest ustane, ale problém se prohloubí.

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Znovu odpovídám: V případě hospodářské recese dochází (vzhledem k finanční nejistotě a nižší dostupnosti zdrojů) k odložení nákupů nových vozidel zejména „standardními“ zákazníky (to je těmi, kteří pravidelně obměňují svůj vozový park). Příspěvek na nákup nového vozu by měl v této době oslovit zcela jinou skupinu zákazníků, tedy především ty, kteří svá vozidla pravidelně neobměňují, tudíž vlastní vozidla stará či přestárlá. Tímto momentem by došlo k alespoň dílčímu vyrovnání propadu prodejů daných sníženou poptávkou „standardních“ zákazníků. Pro zavedení příspěvku v době recese je navíc vhodná doba, neboť prodejní ceny aut jsou na nízké úrovni, což logicky zvyšuje dostupnost nákupu nového vozu výše zmíněnou novou skupinou zákazníků. Po ukončení vyplácení motivačního příspěvku lze očekávat „normalizaci“ trhu, tedy návrat k obvyklým nákupům vozidel. Dle mého názoru tedy nehrozí žádný drastický propad poptávky, neboť se začne realizovat odložená poptávka výše uvedených „standardních“ zákazníků.
K tomu nutno dodat, že v ČR se běžně poprvé registruje cca 140 000 nových osobních automobilů ročně, což představuje asi 3,5 % všech registrovaných vozidel. Obvyklý průměr ve vyspělých zemí EU je přitom 8 – 10 %, na českém trhu je tedy pro nákup nových vozidel stále dostatečný prostor. To samozřejmě souvisí s dalším vývojem ekonomiky kupní síly obyvatel.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:45Autor: m.eichhorn

Otázka: se šrotovným absolutně nesouhlasím.jsou to naše daně nevím proč nasměrované do montoven.chtěl bych po Vás vědět v čem je automobilová lobby nadřazena ostatním druhům průmyslu co mě to jako občanu na druhém konci republiky přinese děkuji

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: 1/ Vaše daně to nebudou, příspěvek se nahradí všším výběrem DPH.
2/ Nevíím, o jakých "montovnách" mluvíte. Myslíte si že Škoda Auto a další firmy nemají svá vlastní výzkumná a vývojová pracoviště?
3/ Automobilový průmysl není nijak nadřazen, jeho významná pozice plyne z jeho podílu na průmyslové produkci, eexportu, HDP a dalších ekonomických ukazatelích ČR. Znáte snad nějaký obor s lepšími výsledky?

Odpovězeno: 28. 04. | 14:45Autor: Zbyněk

Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda se neobáváte toho, že si nyní díky šrotovnému všichni pořídí nová auta a pak opět poptávka klesne!? Bude se proto neustále šrotovné navyšovat?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Již jsem 2x odpověděl.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:45Autor: pavel

Otázka: jak dlouho myslíte, že vydrží šrotovné, než zase začnou klesat objednávky na auta, kdy myslíte, že bude obrat k lepšímu bez šrotovného?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Již jsem odpověděl.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:47Autor: vita

Otázka: pane Šípku, víte kolik zemí je v Evropě a v kolika bylo zavedeno šrotovné?
Děkuji

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Šrotvné není žádným novým prvkem vzniklým teprve v době ekonomické recese. V minulosti byl použit v řadě evropských zemí (např. Itálie 1997 – 1998, Francie 1995 - 1996, Španělsko 1997 – 2007 a v devadesátých letech také Německo) jako jeden z nástrojů pro obnovu vozového parku. Jednalo se vždy o intenzivní, časově ohraničenou kampaň. Vlády těchto zemí při vědomí si své odpovědnosti za ekologii a bezpečnost provozu motivovaly své občany k vyřazování starých, k životnímu prostředí méně příznivých a bezpečnostně méně vyhovujících automobilů. Bohužel značné množství těchto starých vozidel pak skončilo jako dovezené ojetiny v České republice.
Nyní je šrotovné podle mých informací zavedeno v 10 zemích EU.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:48Autor: Fučida

Otázka: Dobré odpoledne, podle Vás po ukončení šrotovného "nehrozí žádný drastický propad poptávky, neboť se začne realizovat odložená poptávka výše uvedených „standardních“ zákazníků." Co když krize potrvá a standardní zákazníci budou koupi dále odkládat nebo redukovat?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Myslím si, že odkládání nákupu nového vozu nemůže být nekonečné.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:49Autor: Mirek

Otázka: Jste evidentní zastánce šrotovného. Máte na to právo. Nicméně odpůrce šrotovného nepřesvědčíte pokud budete jejich argumenty zlehčovat výroky, že jsou to cituji: "časté argumenty odpůrců šrotovného". Tyto argumenty jsou totiž velmi pádné.

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Žádnou pádnost argumentů odpůrců šrotovného jsem nezaregistroval. Jaké jsou...?

Odpovězeno: 28. 04. | 14:51Autor: Pavel

Otázka: Proste to pomuze jen "nenazranym" automobilkam. A co dalsi odvetvi? Sklari , textil , cestovni ruch a stovky dalsi.. Proste se diskriminuje , proto srotovne nechci a zasadne ho odmitam. Je to o principu. Tady si skupina nenazrancu neco vyrvala , doufam , ze to nakonec nebude...

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: A co stavební průmysl a program "Zelená úsporám". Tentoo program je ve svém principu totéž co obnova vozového parku osobních automobilů, neboť se jedná o obnovu zastaralého bytového fondu s cílem dosažení celospolečensky žádoucího snížení energetické náročnosti a emisí z „provozu“ domácností. také jde o podporu jenomu, byť významnému oboru.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:53Autor: Fučida

Otázka: Ještě jeden dotaz: nemyslíte, že vyrobit auto, 20 let ho provozovat a pak zlikvidovat je ekologičtější, než ho zlikvidovat po 10 letech, místo něj vyrobit nové a to zase po 10 letech zlikvidovat?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Jak dlouho bude občan auto provozovat a kdy je nechá sešrotovat je jeho naprosto svobodná volba, k likvidaci nikdo nikoho nenutí.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:55Autor: karel

Otázka: tento online rozhovor je jen fraška ve stylu "psi vyjí a karavana jde dál" o tom co a jak bude se rozhodne jinde a jak bude potřeba bez ohledu na něčí názory .pan A.Š. to tu hodinku nějak vydrží.....

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Ano, bohužel se z věcné záležiotosti stalo politikum.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:56Autor: Rejpal

Otázka: Dobrý den, opravdu jste vnitřně přesvědčen, že je dobré vzít peníze na zdravotnictví, školství, energetiku nebo výstavbu silnic a dát je na projekt "šrotovné"? Uvědomujete si, že každou korunu, kterou někomu dáte ze st. rozpočtu musíte jinde vzít?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Šrotvné určitě nesebere peníze ze školství či zdravotnictví aj. Princip samofinancování šrotovného jsem již popsal.

Odpovězeno: 28. 04. | 14:58Autor: Zita

Otázka: Proč se šrotovné zavádí až v září a ne nyní? Něco mi říká, že důvodem jsou podzimní volby a touha přitáhnout voliče, kteří za to dají hlas ČSSD. :-(

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Je to možné, ale Sdružení automobilového průmyslu již od r. 2004 opakovaně upozorňovaly na nepříznivý vývoj ve složení vozového parku osobních automobilů a vyzývaly vládu k přijetí komplexního programu obnovy vozového parku. Příspěvek na nákup nového vozidla byl jen jedním z řady navrhovaných opatření.

Odpovězeno: 28. 04. | 15:01Autor: Rejpal

Otázka: Dobrý den, vím, že z hlediska Vaší funkce lze nadhled těžko předpokládat, přesto - nemyslíte si, že je naprosto amorální vyplácení peněz za šrotovné, když v jiných odvětvích taková dotace není (textilní průmysl, spotřební zboží, potraviny, atd.)?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Již jsem odpovídal dříve, mezi těmito nepochybně motivačními nástroji ke koupi nových výrobků (šrotovné, bílé šrotovné, třískovné, hadrovné, obuvné, skelné nebo jiné -ovné )je však jeden zásadní rozdíl. Nutno totiž vzít do úvahy, zda při používání starého výrobku vznikají nebezpečné emise, zda je nějakým způsobem ohrožena bezpečnost uživatelů daného výrobku nebo jiných osob či zda jsou staré výrobky při používání energeticky náročnější než nové.

Odpovězeno: 28. 04. | 15:01Autor: alex

Otázka: Teda ja čumím, jakou demagogii tady pane Šípku provozujete. Zkrátka a dobře chcete peníze od státu a nestydíte se o ně říct.

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Žádná demagogie, ale fakta!

Odpovězeno: 28. 04. | 15:02Autor: harfan

Otázka: Zmiňujete skutečnost, že je ČR chápána jako černý pasažér vezoucí se na šrotovném v sousedních zemích - mám to chápat tak, že v otázce zavedení šrotovného už nemáme na vybranou, že naše případná volba šrotovné nezavést nebude chápána jako naše svobodné rozhodnutí, ale jako vypočítavost?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Bohužel je to tak, celá řada našich firem se s tím při obchodních jednáních v zahraničí setkala.

Odpovězeno: 28. 04. | 15:05Autor: Petr

Otázka: Dobrý den,
Mám tři otázky:jsou autovrakoviště připravená na takový nával šrotu?
Proč je nutné nejdříve staré sešrotovat a pak být díky náporu zájemců dlouhou dobu bez auta než vyrobí nové?
Je nebo plánuje se nějaké omezení co se týče spalin (CO do 160g nebo něco podobného)?
Díky za odpověď

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Předpokládá se, že sešrotovat auto bude možné i po nákupu nového, právě z důvodu rozložení šrotování do delšího časového období.
Omezení pro nové auto samozřejmě jsou (evropská homologace , EURO 4 a vyšíí, CO2 menší než 160 g/km)

Odpovězeno: 28. 04. | 15:08Autor: z.

Otázka: dobrý den, existuje nějaký odhad vlivu šrotovného na zadlužení domácností?

Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu: Nevím o takovémto odhadu.

 

Právě se děje

Další zprávy