Stavařům chudne nejštědřejší klient, stát škrtí zakázky

Ekonomika Ekonomika
23. 4. 2009 8:02
Od začátku roku stát nevypsal jedinou veřejnou zakázku, stěžuje si Svaz podnikatelů ve stavebnictví
Pohled ze stavebního jeřábu směrem k Lochkovu (západ).
Pohled ze stavebního jeřábu směrem k Lochkovu (západ). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno, Praha - Konec čtvrtého měsíce roku se blíží a stavaři podle svých slov pociťují, že na nich stát začíná šetřit.

"Letos nezačal jediný velký dopravní projekt, nebyla vypsána jediná velká zakázka," řekl ve středu na brněnském stavebním veletrhu prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky se ministru Petru Bendlovi (ODS) alespoň podařilo v pondělí na vládě prosadit navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Stát nám seškrtal 90 miliard

"Řekl si o 8,35 miliardy korun, aby prostředky do dopravní infrastruktury plynuly, aby bylo možno pokračovat ve stavbě dálnice D47 a Pražského okruhu," sdělil Kupka deníku Aktuálně.cz. "Podařilo se to v pondělí, vláda tyto peníze bude čerpat z Evropských fondů. To umožní financovat rozběhnuté projekty a tam, kde stát dlužil firmám, se mu rozváží ruce."

Pro stavaře, zvyklé stát u štědré kapsy státu, je to ale slabá útěcha. Ve státním rozpočtu mělo být podle Matyáše původně vyčleněno na inženýrské stavby 90 miliard korun.

"Ale není. Na rozestavěných silničních stavbách nyní chybí 11,2 miliardy korun," řekl Matyáš. Další čtyři miliardy podle něj chybí na železniční cesty.

Stavaři přitom očekávali, že propad pozemní a bytové výstavby spojený s hospodářskou recesí nahradí právě výstavba infrastruktury.

Stavební výroba podle údajů Českého statistického úřadu v únoru klesla o 13,2 procenta, v lednu o deset procent. Meziroční pokles ale zčásti ovlivnily i méně příznivé klimatické podmínky.

Optimistický scénář? Deset tisíc lidí bez práce

Podobně jako v předchozích měsících pokračoval v únoru pokles produkce v pozemním stavitelství, a to o 19,5 procenta. O 5,3 procenta naopak vzrostla produkce inženýrského stavitelství.

1658m dlouhý tunel Marie mezi Lahovicemi a Slivencem byl proražen s přibližně dvouměsíčním zpožděním vlivem komplikovaných geologických podmínek.
1658m dlouhý tunel Marie mezi Lahovicemi a Slivencem byl proražen s přibližně dvouměsíčním zpožděním vlivem komplikovaných geologických podmínek. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Optimistický scénář Svazu podnikatelů ve stavebnictví odhaduje, že výroba bude kopírovat pokles HDP a dvě až tři procenta. "Takový propad znamená nějakých 20 miliard korun ve staveních pracích. To se bavíme o nějakých deseti až dvanácti tisíci lidech. Není to nezanedbatelné číslo," uvedl Matyáš.

Velká pomoc tak letos přijde hlavně z programu Panel, který je určen na obnovu panelových domů a který byl z 1,5 miliard korun navýšen na 4,1 miliard.

A vůbec největší útěchu stavaři dostali ze strany, od které to obvykle nečekají - z ministerstva životního prostředí. Z jeho nového programu Zelená úsporám rozdají úřady letos na deset miliard korun.

"Pokud se to podaří prostavět těch deset miliard, tak by to bylo nejlepší protikrizové opatření, jaké dosud je. Žádné šrotovné se s tím nemůže srovnávat," uvedl generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

 

Právě se děje

Další zprávy