Vlaky ČD vytáhnou na konkurenci v modré uniformě

Karel Toman
26. 3. 2009 17:17
Dráhy se připravují na příchod konkurence
Foto: Aktuálně.cz

Praha - České dráhy (ČD) dnes představily image, jakou postupně dostanou všechny osobní vlaky této společnosti (viz infobox Dráhy v modrém).

Autorem grafického řešení je renomované grafické studio Najbrt. Deník Aktuálně.cz vám přináší rozhovor s Petrem Štěpánem, který je autorem návrhu spolu se zakladatelem a šéfem studia Alešem Najbrtem.

Podle Štěpána má řešení Studia Najbrt odlišit vlaky Českých drah nejen od konkurence v Evropě, ale i od té, s kterou se dříve nebo později potkají na kolejích v Česku. "České dráhy se tak připravují na vstup konkurence na železniční trh. Na první pohled bude vždy jasné, že zákazníkovi přijíždí vlak Českých drah," potvrdil důvody nové image mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Dráhy v modrém

  • České dráhy (ČD) začínají sjednocovat barevnost svých vlaků. Jejich poznávací značkou se napříště stane kombinace tmavě modré, světle modré a šedé barvy, která podle ČD vyjadřuje stabilitu a serióznost.
  • Od poloviny roku začnou ČD dávat tyto barvy na všechny opravované vozy, v nových barvách začnou vlaky dodávat i výrobci.
  • Odlišeny od sebe budou vagóny různých tříd, lehátkové a služební vozy, aby je cestující na první pohled poznali.
  • Do konce letošního roku by se mělo na železnicích objevit nejméně 30 vozů a 10 lokomotiv v novém barevném řešení.

Aktuálně.cz: Proč jste jednotný styl vozů Českých drah pojali právě takto?

Udělali jsme si poměrně rozsáhlou rešerši dopravců ve státech celé Evropy. Požadavek drah a naše vlastní snaha pak byla, co nejvíc se od těchto dopravců odlišit. České dráhy totiž samozřejmě nejezdí jen u nás, ale mají i mezinárodní linky. Jde tedy o to, aby se odlišily od konkurence v Evropě.

Do budoucna je také neudržitelná situace, kdy jsou České dráhy jediným dopravcem na železnici a koleje se tak uvolní i pro ostatní firmy. Modrou barvu jsme tedy použili proto, aby byly České dráhy identifikovatelné ze všech svých výstupů k cílovému zákazníkovi: od jízdenky až po lokomotivu.

A.cz: Jak dlouho jste na návrhu pracovali?

Včetně schvalovacích procesů a variant to celé trvalo zhruba dva roky.

A.cz: Nepředhodil vám nikdo určitou podobnost s barevným řešením nových policejních vozů?

Ne, jste první (smích). Navíc řešení policejních aut jsme během pracovního procesu vůbec neměli k dispozici. Obecně ale vždycky najdete nějakou podobnost s něčím. Kombinaci dvou modrých barev má třeba ČSOB. Jde o to, že to je novinka a lidé začnou hledat argumenty pro tato, a možná i jiná přirovnání. Mě to ale nikdy nenapadlo. Jakmile si na to lidé zvyknou, nebude s tím problém.

Foto: Aktuálně.cz

A.cz: Proč je hlavní barvou právě modrá?

To vychází z tradičního pojetí drah. Určitě jste se setkal s tím, že se drahám říká Modrá armáda. Lidé jsou na tu barevnost zvyklí, vidí ji na uniformách, jízdenkách a výstupních tiskovinách. Tuto klasickou drážní tmavě modrou, která má působit tradičním, seriózním dojmem, jsme doplnili ještě o světle modrou, která by měla vlakům dodat živější, moderní vzhled. Nešlo nám tedy o žádnou módní barevnost, modrá je ověřená, nepodléhá trendům a může tu fungovat příštích dvacet třicet let.

A.cz: A šedá barva?

My jsme zpracovávali design už pro ČD Cargo, které používá víc světle modrou barvu, která působí techničtějším dojmem. Osobní dopravu jsme se pokusili udělat trochu přívětivější. K tomu má kromě tradiční tmavě modré sloužit i ta šedivá barva, která je v některých luxusnějších výstupech nebo třeba orientačním systému  použita jako stříbrná. Jako šedá se na vagony dostala jednak z důvodů finančních, protože metalický lak je samozřejmě dražší, ale taky kvůli jednodušší údržbě. Technologičtí odborníci z drah nám zkrátka řekli, že se stříbrnou by byly problémy. Šedivý podklad dává oběma modrým barvám vyniknout.

 

Právě se děje

Další zprávy