Brno - Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) zruší výběrové řízení, které posvětil jeho předchůdce Aleš Řebíček.
Správa železniční a dopravní cesty v tomto tendru vybírala soukromou společnost, která měla převzít péči o údržbu kolejí spolu se čtyřmi tisíci zaměstnanci. Zakázka trvající celých osm let měla hodnotu 36 miliard korun.
Plánování tohoto kroku bylo jedním z důvodů, proč Odborové sdružení železničářů vyhrožovalo na konci února stávkou. Přechod lidí do soukromé společnosti formou takzvaného outsourcingu by podle nich znamenal ztrátu sociálních jistot.
Bendl hrozbu stávky zažehnal, když odboráře ujistil, že okolnosti tendru prošetří. Zároveň naznačil, že zvažuje zrušení tendru.
Ministr: je to nad síly jedné firmy
Původně chtěl ministr čekat až do příštího pondělí, kdy skončí lhůta pro podání nabídek.
„Je zde nejistota, zda vítěz může obsáhnout celý objem prací na území celé České republiky," zdůvodnil dnes svůj krok Bendl.
Správa železniční a dopravní cesty má totiž na starosti celkem 9 500 kilometrů kolejí. Péči o ně převzala od Českých drah spolu s 10 tisíci zaměstnanci vloni. Správa už nyní zadává část svých úkolů soukromníkům.
Řešením by podle Bendla mohla být změna podmínek soutěže tak, aby se vítězi mohlo stát více firem. Na to však vzhledem k termínům tendru není čas.
Správa: partnera potřebujeme
Ředitel správy dnes dostal pokyn k zastavení výběrového řízení. Správa železniční a dopravní cesty však chce dál řešit systém zadávání údržby a oprav železniční infrastruktury.
„Rozhodnutí nového ministra dopravy plně respektujeme. Jsme si vědomi, že neměl čas se detailně seznámit s celým obsahem zadávací dokumentace. Stát však nemá zdroje, a to ani lidské, aby sám naším prostřednictvím obnovil celých 9 500 kilometrů kolejí," uvedl tiskový mluvčí správy Pavel Hala.
Zároveň upozornil, že kontrola a rozdělování peněz by i v případě pokračování tendru zůstaly v režii správy.
Odbory: když to šlo dosud, půjde to dál
Rozhodnutí ministra přivítalo i Odborové sdružení železničářů. „Objem prací je obrovský, nevíme o české firmě, která by jej zvládla. Tím pádem by nejspíš zakázku dostala firma zahraniční a ta by nejspíš nechtěla využít naše lidi, ale levnější pracovní sílu. Navíc nikdo neví, zda by zabezpečování provozu bylo nepřetržité," vysvětlil výhrady místopředseda sdružení Petr Bazger.
Opět zdůraznil riziko převedení čtyř tisíc lidí ze státního do soukromého sektoru. „Ten funguje jinak. Za chvíli by polovina z nich byla bez práce," dodal Bazger.
Připustil však, že v zajišťování prací na železniční infrastruktuře určité rezervy jsou. Obrovský tendr však podle něj není řešením. „Současný systém jednotlivých zakázek funguje a může fungovat i dál," uvedl.