Němci si zamilovali dacie: šrotovné dává Rumunům práci

Tomáš Fránek
20. 2. 2009 17:00
Automobilka do Německa dodá třicet tisíc aut
Foto: Renault

Bukurešť - Německé šrotovné se ukazuje jako spása pro rumunskou automobilku Dacia. Ta jako jedna z mála světových automobilek musí nyní zvýšit výrobu.

Dacia, která je součástí francouzské společnosti Renault, do Německa kvůli velkému zájmu lidí dodá více než 30 tisíc aut a dělníci tak budou muset do práce pravděpodobně i v sobotu.

Odborový předák Ion Iordache podle ČTK uvedl, že Dacia bude zhruba měsíc vyrábět 1200 vozů denně namísto současných 1085 vozů. Dodal, že zaměstnanci možná budou muset pracovat také o sobotách, aby zakázku pro Německo dokončili.

Levná auta táhnou

Modely Logan a Sandero společnosti Dacia se v Německu staly populárními díky nízké ceně, jež se pohybuje od 5000 do 7500 eur (zhruba 144 tisíc až 217 tisíc korun), napsala agentura AP.

Dacia už musela podobně jako jiné automobilky několikrát přerušit výrobu a lidé ve firmě mají i nadále strach o budoucnost. "V Rumunsku je bohužel automobilový trh prozatím mrtvý," dodal Iordache.

Šrotovné v Německu, kdy vláda podporuje domácí poptávku vyplácením bonusu 2500 eur (přes 70 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu dává práci i automobilkám v Česku.

Nošovická automobilka Hyundai tak zvažuje kvůli růstu zakázek zavést pracovní soboty. "Situace v zakázkách se zlepšuje. Zatímco objednávky na únor byly taktak, na březen je objednávek tolik, že dokonce zvažujeme, jestli eventuálně nezařadíme pracovní sobotu, abychom to všechno při jedné směně stihli," uvedl mluvčí firmy Petr Vaněk na setkání s novináři.

Prodeje rostou

Šrotovné má výrazný vliv také na prodej vozů značky Škoda. Nejvíce se nárůst odbytu projevil u fabií a roomsterů.

Podobně mluví i další evropské automobilky. Šéf prodeje automobilky Opel Alain Visser v německém tisku uvedl, že v druhé polovině ledna se u nich díky prémii zvýšil počet objednávek soukromých zákazníků o 50 procent. Zatímco u modelu Astra šlo o 30 procent, o Opel Corsa se zájem zvedl o 70 procent a o malý vůz Opel Agila o více než 100 procent.

Francouzský Peugeot tvrdí, že díky prémii prodal navíc 12 000 aut. Jenom v lednu se u něj počet objednávek ze strany Němců zvýšil o více než 80 procent.

 

 

Právě se děje

Další zprávy