ČSA propustí na pět set lidí

Adam Junek
13. 6. 2006 14:28
Praha - Prezident Českých aerolinií představil plán, jak dostat strategickou státní firmu do zisku a tím ji připravit na privatizaci.

Radomír Lašák bude prodávat části firmy i propouštět zaměstnance. O práci by mohla přijít až desetina lidí.

Pryč musí také tři divize, možná i další

Takzvaný plán "OK 06 - 08", nebo též Turnaroud plán (neboli plán obratu), má základní cíl: v současnosti ztrátovou firmu dovést co nejrychleji, konkrétně roku 2008, k zisku a připravit ji tak na plánovanou privatizaci. Výnos, který stát získá, se odhaduje jen těžko. Ve firmě, jejíž základní kapitál je bezmála tři miliardy korun, drží více než 56 procent.

"Je věcí vlastníků, a to v každé firmě, kdy se rozhodnou prodat. Věcí managementu je mít firmu v takovém stavu, aby to bylo kdykoliv možné. Prodej strategickému partnerovi především nesmí být řešením problémů firmy. V této chvíli by byl prodej problém. Naši partneři v alianci SkyTeam řeší své vlastní problémy a nemají zájem kupovat ČSA. Přes burzu ztrátovou firmu prodáte těžko a finanční investoři by ze stejného důvodu nabídli směšně nízkou cenu," míní Lašák.

Podle dnes představeného projektu se ČSA chtějí v budoucnu zaměřit výhradně na přepravu osob. Ostatní činnosti, které s tím přímo nesouvisejí, zřejmě společnost prodá. Prvními adepty na prodej jsou ČSA Cargo, Catering a Duty Free.

Společnost by podle něho v případě prodeje uzavřela s novým vlastníkem dlouhodobé kontrakty. Zajímavý kapitálový výnos z prodejů těchto částí podniku může finančně pomoci při restrukturalizaci ČSA.

Foto: Aktuálně.cz

Možnost oddělení dalších činností nevyloučil. "Již dříve zde byla myšlenka vyčlenit technický úsek a zapojit do jeho provozu strategického partnera," připomněl záměr jednoho ze svých předchůdců spolupracovat na opravách letadel s firmou Lufthansa Technik.

Koupě Travel Service není mrtvá

V první fázi by však údržbu a servis letadel odprodat nechtěl. Naopak počítá s rozšířením servisních linek. Plán bývalého vedení na vybudování opravárenské kapacity řádově za miliardu korun nehodlá rušit. "Jde o investici s excelentní návratností v řádu pěti až šesti let," uvedl Lašák.

Lašák ještě před dnešní tiskovou konferencí řekl ČTK, že se pokusí obnovit rozhovory se společností Travel Servic. Chtěl by tohoto charterového dopravce, do jehož aktivit patří také provozování nízkonákladového dopravce Smart Wings, koupit.

Aerolinie podle něho zvažují jak možnost koupit Travel Service, tak i prodat vlastní charterovou flotilu.

Generální ředitel Travel Service Roman Vik ale ČTK řekl, že jeho společnost je připravena jednat jen o případné Lašákově nabídce na odprodej dlouhodobých smluv s cestovními kancelářemi nebo o odkoupení celé charterové divize ČSA společností Travel Service. O žádných jiných zmíněných variantách akcionáři Travel Service neuvažují, řekl Vik.

Koupi menšího konkurenta zvažovala společnost už několikrát. Například za Lašákova předchůdce Tvrdíka jednání zkrachovala kvůli tomu, že Travel Service neumožnil ČSA hloubkovou kontrolu účetnictví.

Později se sice jednání znovu otevřela, avšak obě společnosti k dohodě nedospěly - zřejmě kvůli špatné finanční situaci ČSA. Možnost spojení společností už posvětil i antimonopolní úřad.

Trh charterů v ČR je podle Lašáka velmi malý a musí se konsolidovat. ČSA jsou nyní na tomto trhu podle něho velmi úspěšné. Podle údajů obou dopravců a odhadů odborníků mají ČSA letos na trhu charterů asi 38procentní podíl. Konkurenční Travel Service ovládá 57 procent. Zbytek letů zajišťují zahraniční letecké společnosti nebo menší dopravci.

Zámořské lety ano, ale s nižšími mzdami

Lašák také přehodnotil svůj původní záměr zrušit dálkovou flotilu. Zámořské lety jsou pro ČSA ztrátové a Lašák tvrdil, že pokud analýza ukáže, že se opravdu nevyplatí, zruší je. Nyní se spíš kloní k obnovení flotily, jež nyní sestává ze čtyř letadel Airbus A310.

Udržení dálkových letů však Lašák podmínil novými jednáními o mzdách. Chce totiž zastavit jejich rapidní růst. Dosavadní kolektivní smlouva dává pilotům jistotu desetiprocentního růstu platů každý rok.

Na ploše v Toulouse už stojí první ze tří airbusů pro ČSA, ještě je ale prázdný
Na ploše v Toulouse už stojí první ze tří airbusů pro ČSA, ještě je ale prázdný | Foto: Adam Junek

Piloti to však již odmítli. Smlouvy uzavřel loni po dlouhém jednání Lašákův předchůdce Jaroslav Tvrdík s platností na tři roky.

Desetina lidí přijde o práci

Kromě toho chce Lašák personální náklady snížit i propouštěním. Z pěti a půl tisíce zaměstnanců jich desetina patrně přijde o práci.

Loni dopravce zakončil hospodaření podle auditovaných výsledků ztrátou 496 milionů korun, zatímco o rok dříve měl zisk 324 milionů korun. Plán firmy přitom počítal za loňský rok se ziskem 521 milionů korun. Lašák nečeká zisk ani letos. Propad by se ale již měl zastavit. Příští rok by se měly výsledky srovnat a zisk by mohl podnik začít tvořit v roce 2008.

Aby se firma vrátila k zisku, je podle něho nutné především zvýšit výnosy. K tomu se ale musí zlepšit prodej letenek. Zjednodušit chce Lašák například nabídku přes internet. Firma se také více zaměří na obchodníky, kteří letenky kupují krátce před odletem, a platí za ně tedy obvykle vyšší cenu.

Hledat je bude hlavně na východních trzích, kde není tak vysoká konkurence jako například na linkách do Velké Británie nebo Německa.

 

Právě se děje

Další zprávy