Kolaps mýtného systému: Stát na něm prodělá

Petr Holub, Hana Vorlíčková
4. 9. 2008 12:00
Stát příští rok vybere o miliardu méně než letos
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Stát v příštím roce vybere z mýtného o miliardu korun méně než letos. Náklady na provoz ale prudce stoupnou. Ztrátu mýtného systému tak uhradí daňoví poplatníci.

Experti se shodují, že jde o evropský unikát. Záporná bilance zároveň poruší podmínku ministra financí, který zavedení mýtného schválil pouze s tím, že nikdy nevykáže ztrátu.

Stát prodělá, Kapsch získá

Ministr dopravy Aleš Řebíček ztrátu připustil v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který má redakce Aktuálně.cz k dispozici.

Podle návrhu, který za týden projedná vláda, by mělo mýtné státu v roce 2009 vydělat pouze 3,8 miliardy korun. Tedy o miliardu méně, než se počítá pro letošní rok. "Vyplývá to ze změny metodiky sestavování rozpočtu," vysvětlil na dotaz redakce ministr Řebíček.

Šéf dopravního fondu Gustav Slamečka však tvrdí, že plán je jedna věc a realita druhá. Očekává tak, že skutečný výběr mýta bude výrazně vyšší, než je plánováno. "Je to stejné jako v letošním roce. Plán byl necelých pět miliard a stát by měl dostat přibližně šest miliard korun," slibuje Slamečka.

Na druhou stranu - výdaje na mýtný systém by měly stoupnout. Oproti letošním 2,35 miliardám korun se počítá s 4,35 miliardami korun. "Roční výdaje na mýtný systém se mají zvýšit, protože se předpokládá rozšíření systému a nákladů na telematiku," zdůvodnil Gustav Slamečka.

Řebíček totiž chce rozšířit zakázku pro tvůrce a provozovatele mýtného systému, rakouskou firmu Kapsch, o dodávku tzv. elektronických dálničních známek. Podle ministrova mluvčího Karla Hanzelky Kapsch zakázku dostane bez veřejné soutěže: "Důvodem je skutečnost, že jde o jedinečnou technologii této společnosti a především, že bude využit stávající mýtný systém."

Experti: Naprostý nesmysl

Za tragédii označuje finanční výhled mýtného systému ředitel poradenské firmy Mott&MacDonald Jiří Petrák. "Mýto se zavádí, aby se efektivně vybraly peníze a bylo víc peněz na dokončení dálnic a jejich údržbu. U nás všechny peníze spolkne systém, který je vybírá. To je koncepčně naprostý nesmysl," tvrdí Petrák.

Ivo Rýc ze společnosti Econsult nezná v Evropě případ, že stát na mýto doplácí. Ve Švýcarsku podle něho přijde režie mýta na 6 procent vybraných peněz, v Rakousku na dvojnásobek a v Německu na čtyřnásobek.

Ani z pohledu Evropské unie nemá smysl zavádět poplatky na dálnici, pokud to není pro stát výhodné. "Vybírat mýtné na transevropských dálnicích je od letošního června povinnost, evropská směrnice však povoluje výjimku tam, kde náklady na mýtný systém překročí třicet procent příjmů," vysvětluje Rýc.

Podle Rýce se mohou dostat s výběrem mýtného do potíží menší státy. Například ve Slovinsku dnes vracejí do mýtného systému 55 procent vybraných peněz, český stát však za mýto utratí o 14 procent víc, než vybere.

Kdo vyrobil ztrátu

Experti se shodují na tom, že očekávaná ztráta vznikla součtem chybných rozhodnutí a úprav původní smlouvy.

Ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD) před třemi lety prosadil do smlouvy s Kapschem klauzuli, že stát nebude na mýto nikdy doplácet. Pak však sami politici dovedli bilanci k propadu.

Ještě před volbami v roce 2006 prosadil premiér Jiří Paroubek (ČSSD), že kamiony nad dvanáct tun budou platit za ujetý kilometr 4,05 koruny. Pozdější Topolánkovy vlády na tom už nic nezměnily, dokonce na neurčito odložily původní plán, který počítal s tím, že v lednu 2008 začnou platit všechny nákladní automobily nad 3,5 tuny.

"Tím stát přijde ročně o 300 až 400 milionů," upozorňuje Ivo Rýc.

Očekávané příjmy se dál snížily, když ministr Řebíček připustil, aby byla proti původnímu plánu zpoplatněna jen sedmina silnic první třídy. Naopak vznikly další náklady, když ministr loni rozšířil zakázku pro Kapsch o stavbu informačních tabulí. Letos se zakázka rozšíří o zmíněné dálniční známky.

Nové sliby

Řebíček slibuje, že se bilance mýtného zlepší v roce 2010, kdy plánuje vybrat více jak sedm miliard korun při režii do tří miliard.

Další peníze může přinést rok 2012, kdy by měly za ujeté kilometry po dálnicích platit i osobní automobily.

Do konce letošního roku připraví tým expertů dopravní fakulty ČVUT analýzu, jak zavést satelitní systém, který by umožnil vybírat i za jízdu na silnicích druhé třídy.

"Satelitní systém nebude možné zavést," předpovídá výsledek Rýc. Podle jeho výpočtů by se mýto vybírané pomocí satelitu vyplatilo pouze tehdy, kdyby i osobní automobily platily za kilometr jízdy dvacet korun.

 

Právě se děje

Další zprávy