V Česku se válčí o tramvaje. Mezi Ostravou a Plzní

Jiří Hloušek, Tomáš Netočný
18. 3. 2008 11:50
Do obchodu za stovky milionů vstupuje politika
Výrobní hala Dopravního podniku Ostrava. Tady společnost Inekon vyrábí tramvaje a konkuruje plzeňské škodovce
Výrobní hala Dopravního podniku Ostrava. Tady společnost Inekon vyrábí tramvaje a konkuruje plzeňské škodovce | Foto: Martin Popelář

Ostrava - Mezi východem a západem České republiky se rozpoutal skrytý zápas o tramvaje. Situace je zatím nepřehledná, hráčů je ve hře mnoho, jedno je však jisté: Jde o zakázky za stovky milionů korun.

Hlavními hráči jsou společnosti Inekon spolu s Dopravním podnikem Ostrava na jedné straně a plzeňskou Škodou Holding na straně druhé.

Nejde přitom jen o čistý konkurenční boj. Do hry o výrobu a servis tramvají vstoupili postupně politici ostravského magistrátu včetně primátora Petra Kajnara z ČSSD.

Doprava sem vede zatím jen přes mosty Barikádníků a elektrické dráhy.
Doprava sem vede zatím jen přes mosty Barikádníků a elektrické dráhy. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Čtěte více:
Do Prahy míří tramvaje za miliardy

Firma Inekon vyrábí v Ostravě tramvaje, upravuje starší vozy a dodává kompletní servis dopravnímu podniku. Ten Inekonu poskytuje svůj areál, kde zaměstnanci dopravního podniku tramvaje montují a vyrábějí některé díly.

Dopravní podnik Ostrava je tak jediný v republice, který pouze nezajišťuje přepravu cestujících, ale podílí se také na výrobě svých vlastních tramvají. Koalice sociálních demokratů a ODS na ostravském magistrátu to však hodlá změnit.

"Výrobu tramvají chceme oddělit od veřejné dotované dopravy. Najmeme externí renomovanou firmu, která zhodnotí všechny možnosti, co dále s dopravním podnikem," sdělil ostravský primátor, sociální demokrat Petr Kajnar.

Vlastní jsou levnější?

Opozice a odbory oponují tím, že současná praxe je pro rozpočet města výhodná a ušetří magistrátu desítky milionů korun.

Potvrdil to bývalý vysoce postavený manažer Dopravního podniku Ostrava, který se však obává postihu z vyzrazení obchodního tajemství a požádal proto o zatajení svého jména.

"Dopravní podnik si pro vlastní potřebu vyrobil tramvaje za cenu v úhrnu o 230 milionů korun nižší, než jaká je na trhu," uvedl bývalý manažer. "S pomocí know-how společnosti Inekon totiž postaví tramvaj o 30 až 40 procent levněji, něž kdyby nakupoval od třetí osoby."

Inekon a tramvaje
Autor fotografie: Martin Popelář

Inekon a tramvaje

  • Do roku 2001 byla společnost Inekon Group obchodním partnerem Škody Holding
  • Pro plzeňskou škodovku hledal Inekon nové zákazníky a sjednával obchody
  • Po však firma vstoupila do spolupráce s Dopravním podnikem Ostrava a začala tramvaje vyrábět sama

Výroky Josefa Dvořáka, generálního ředitele Inekon Trams:

  • "Disponujeme know-how i technickou dokumentaci k výrobě tramvají. Tu poskytujeme Dopravnímu podniku Ostrava."
  • "Ten vyrábí bočnice, střechy a další části tramvají, které kompletuje."
  • "Oživení a zkoušky tramvají provádíme vlastními silami."

Člen odborů dopravního podniku Petr Protivínský argumentuje stejně. "Přišli bychom o snadný a cenově výhodný přístup k tramvajím, jejich údržbě a rekonstrukci," řekl Protivínský. Opozice i odbory se proto snaží přinést důkazy o tom, že současné vedení ostravského magistrátu jedná pod tlakem plzeňské Škodovky, která je největším výrobcem tramvají v Česku a ostravské tramvaje jsou její jedinou domácí konkurencí.

Člen ostravského zastupitelstva z opoziční KDU-ČSL Zbyněk Pražák pro Aktuálně.cz uvedl: "Škoda se snaží zlikvidovat svou konkurenci. Tou je nepochybně kvalitní kooperace mezi společností Inekon a Dopravním podnikem."

Odbory hrozí stávkou

Od konce ledna drží zaměstnanci dopravního podniku stávkovou pohotovost. Jedním z důvodů hrozby stávkou je právě nejasná situace kolem další výroby tramvají v Ostravě.

"Dílny v Ostravě Martinově vznikly v minulosti jako celostátní základna opravy tramvají pro celé Československo," doplnil lidovce Pražáka bývalý komunistický zastupitel Jaromíra Horák. "Proto je jejich kapacita s ohledem na konkurenční boj v dnešní České republice tak významná."

Škodovka zájem o areál v Ostravě nepopírá. Nedávno koupila šumperskou společnost PARS Nova zabývající se výrobou a modernizací železničních vozidel a Ostrava by byla její další akvizicí.

"Stanoví-li město přesné podmínky pro případný vstup soukromého kapitálu, naše společnost se po seznámení s nimi může vyjádřit," informovala tisková mluvčí Škoda Holding Radka Pistoriusová.

Současně však odmítla, že by Ostrava výrobě tramvají v Plzni výrazněji konkurovala. "S ohledem na počet vyrobených tramvají nepovažujeme Dopravní podnik Ostrava za zásadní konkurenci," prohlásila mluvčí Pistoriusová. "Dokončujeme tři výrobní haly s nejmodernějšími technologiemi na výrobu tramvají. Od června 2008 poběží výroba."

Soupeří se také o cizinu

Ostrava a Plzeň si ovšem na trhu s tramvajemi skutečně konkurují, protože významnou část jejich zakázek tvoří objednávky ze zahraničí.

Ostravské tramvaje vozí cestující ve Spojených státech v Portlandu, Seattlu a brzy zřejmě přibude i Washington. Současně začala montáž v Sofii v Bulharsku.

Škoda Transportation už dodala tramvaje do italské Cagliari, polské Wroclavi, amerického města Tacoma a větší část tramvají do Portlandu. Do USA navíc společnost prodala know-how. "Ve firmě Oregon Iron Works se budou vyrábět tramvaje podle škodovácké koncepce," sdělila mluvčí firmy Pistoriusová.

"Spolupráce dopravního podniku a Inekonu je konkurencí nejen pro Škodu Plzeň, ale i pro někdejší ČKD Praha, jehož výrobní kapacity nyní využívá německý Siemens. Smluvní spolupráce s Inekonem, zejména v zahraničním obchodě, představuje nejvyšší ohrožení zájmů jmenovaných firem," uvedl bývalý ostravský zastupitel Horák.

 

Právě se děje

Další zprávy